Een warm welkom voor je nieuwe medewerkers. Dat is een goede introductieperiode in het kort. Zo’n introductieperiode wordt ook wel ‘onboarding’ genoemd. Het omvat alles rondom het inwerken van je nieuwe collega. En hoe gaat dat als een medewerker uit dienst gaat? Welke stappen moet je dan nemen? Je leest er alles over in dit magazine.
Beginnen aan een nieuwe baan is altijd spannend. Een goed introductieprogramma zorgt voor een welkom gevoel maar geeft ook realistische verwachtingen van het werk wat je gaat doen. Als dit meteen vanaf het begin duidelijk is kan dit zorgen voor een match voor een langere termijn.
Kennis en ervaring
In een introductieprogramma kan je kennis en ervaring die in de hoofden van medewerkers zit delen en vastleggen. Ook kan je hierin vastleggen welke belangrijke informatie over de slagerij een nieuwe medewerker moet weten. Het koppelen van een oudere collega als mentor aan een nieuwe collega kan
Productief
Hoe beter iemand voorbereid wordt, hoe eerder een nieuwe medewerker zelf aan de slag kan en productief kan zijn. Dit zorgt ook voor een kostenbesparing, want inwerken kost best wat tijd.
Betrokkenheid
In een introductieprogramma deel je informatie over het bedrijf. Kennis van het bedrijf helpt om de betrokkenheid te vergroten. Denk aan kennis over hoe het bedrijf is ontstaan, hoe het is gegroeid tot wat het nu is en wie daarin een rol speelden.
Een goed introductieprogramma zorgt voor binding met de slagerij, een heldere verwachting van de werkzaamheden en een fijne start bij een nieuwe baan. Je weet waar je aan toe bent en wat je kunt verwachten in de eerste periode.
Een goed introductieprogramma zorgt voor binding met de slagerij, een heldere verwachting van de werkzaamheden en een fijne start bij een nieuwe baan. Je weet waar je aan toe bent en wat je kunt verwachten in de eerste periode.
De eerste pijler is gericht op alle praktische zaken en is de basis van je introductieprogramma. Hierin staan regels zoals hoe laat en waar je moet zijn op je eerste werkdag, wat je rooster wordt, welke werkoverleggen je in de eerste periode hebt, wat de werkwijze binnen het bedrijf is. Ook kan er in staan met wie het handig is om kennismakingsgesprekken te voeren.
De sociale pijler richt zich erop dat nieuwe collega’s zich welkom en gewaardeerd voelen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat iedereen weet wanneer een nieuwe college start zodat hij/zij goed ontvangen kan worden. Deze pijler gaat ook over het eigen maken van de cultuur binnen de werkomgeving en het leren kennen van de collega’s. Werk je in een kleine slagerij, dan zal dit sneller gaan dan als je in een groot bedrijf werkt. Pas dus je introductieprogramma aan naar wat past bij jouw bedrijf.
Om nieuwe medewerkers mee te nemen in de missie en visie van je bedrijf is er ook een strategische pijler. Heb jij de ambitie om een grote vakwedstrijd te winnen? Of wil je zoveel groeien dat je een tweede vestiging kunt openen? Zorg ervoor dat nieuwe medewerkers hiervan op de hoogte zijn, zodat ze zich betrokken voelen bij de toekomstplannen.
Een goed introductieprogramma bestaat uit een drietal pijlers. Er zijn verschillende manieren waarop je een introductieprogramma aan kunt bieden. Denk aan een inwerkdocument of een e-learning die medewerkers op hun eigen tempo kunnen maken.
Vraag uit bij collega’s wat nieuwe medewerkers moeten weten over jullie slagerij. Je kunt zelf bepalen wat je belangrijk vindt, maar juist door het op te halen zorg je ervoor dat het introductieprogramma iets is van jullie hele team.
Knip het programma op in verschillende stappen, zodat je weet wanneer je iets moet regelen. Denk aan:
Regel een buddy voor de nieuwe medewerker: iemand uit je team die hem/haar gaat inwerken en waar hij/zij met vragen terecht kan.
Stop het programma niet na de eerste maand. Je nieuwe collega goed inwerken is geen kwestie van al deze punten aftikken. Het is belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven en zo de ontwikkeling van de nieuwe medewerker te volgen. Sluiten de werkzaamheden aan bij het beeld wat iemand had na de sollicitatieprocedure? Loopt iemand tegen praktische zaken aan? Houd de eerste periode een vinger aan de pols om ervoor te zorgen dat iemand écht goed inburgert binnen je bedrijf.
Word je enthousiast van de voorbeelden die je leest en wil je dit toepassen in je bedrijf? Een aantal tips..
Je weet nu waarom een goede introductieperiode belangrijk is. Helaas nemen medewerkers ook wel eens afscheid van je slagerij. Bijvoorbeeld omdat ze een andere baan hebben gevonden of omdat hun contract niet verlengd wordt. Het goed regelen van het uitstromen van een medewerker is minstens zo belangrijk. Je noemt dit ook wel ‘offboarding’. Maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk?
Ambassadeurs
De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat het lastig is om nieuwe medewerkers aan te trekken. Het is daarom extra belangrijk dat de medewerkers die bij je weggaan positief terugkijken op hun tijd bij jouw slagerij en ambassadeurs voor je worden. Je kunt heel veel geld uitgeven aan werving, maar een positief verhaal van een oud collega is veel meer waard.
Feedback
Een medewerker die bij jou heeft gewerkt kent de slagerij goed en kan je waardevolle feedback geven. Juist op het moment dat iemand weggaat en er dus geen consequenties meer verbonden zijn aan zijn of haar mening, durft iemand vaak openhartig te praten. Hier kan je verbeterpunten uithalen voor jouw bedrijf.
Reputatie
Ook binnen je bedrijf is het belangrijk om te laten zien dat je op een goede manier omgaat met mensen die uit dienst treden. Als je hier niet zorgvuldig mee omgaat zal dat zijn vruchten afwerpen op je bestaande medewerkers.
5 tips hoe je offboarding goed in kunt richten:
Zorg ervoor dat je de financiële zaken goed regelt. Denk aan de hoeveelheid vakantiedagen die nog over zijn, laatste salarisstrook etc.
Voer een (exit)gesprek waarin je vraagt naar de reden van ontslag, suggesties voor verbetering en persoonlijke indrukken van het bedrijf.
Regel een leuk afscheid voor je vertrekkende collega. Denk aan een leuk cadeau of een gezellig borrel om afscheid van elkaar te nemen.
Bespreek wat je in de toekomst eventueel nog voor elkaar kunt betekenen.
Laat je klanten weten dat het de laatste dag is van een medewerker, zodat zij ook afscheid kunnen nemen.
Om een nieuwe medewerker goed te laten starten aan diens nieuwe baan is het belangrijk om een introductieprogramma te maken. Het zorgt voor betrokkenheid en behoud van kennis en ervaring. Ook kan iemand eerder productief zijn als alles duidelijk uitgelegd wordt.
Ook als een medewerker uit dienst gaat is het goed om hier aandacht aan te besteden. Door te zorgen voor een goede uitdiensttreding hoop je oud collega’s ambassadeurs van je bedrijf te maken.
Hoe kijk je terug op jouw eigen inwerkperiode?
Kan je verbeterpunten bedenken als je terugkijkt op je inwerkperiode?
Welke ervaring heb jij met collega’s die afscheid nemen? Wat vind je van hoe dat bij jullie gaat?
1. Hoe ziet de introductieperiode van nieuwe medewerkers er bij jullie in de slagerij uit? Bekijk dit met elkaar als team en denk na of en hoe jullie dit proces kunnen verbeteren.
2. Hoe gaan jullie om met collega’s die uit dienst gaan? Hoe zorg je ervoor dat die ambassadeur worden van de slagerij?