E-mailadres
Wachtwoord

Heb je nog geen account?
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Online vindbaarheid
in dit magazine
  • Online vindbaar zijn
  • SEO en SEA
  • Optimaliseren website

Consumenten oriënteren, zoeken en vinden steeds vaker online. Hoe word je nu beter vindbaar tussen als die honderden websites en social media pagina’s? Hoe zorg je dat de klant je online en vervolgens ook offline kan vinden? Dit magazine laat je zien wat de mogelijkheden zijn en dat je niet alles zelf hoeft te doen.

Vindbaarheid is het startpunt

Online vindbaarheid is bijna net zo belangrijk als de vindbaarheid van je winkel! Even op je mobiel kijken of een slager in de buurt is, het komt regelmatig voor. Zonde toch, als jouw winkel dan niet gevonden wordt.

Een online klant kan zomaar een offline klant worden. Het is niet ondenkbaar dat iemand die zoekt naar een goed stuk vlees voor vanavond toevallig op de website van jouw slagerij belandt en dus uiteindelijk ook bij jou koopt.

Verplaats je in je klant om uit te vinden wat werkt. Welke zoekwoorden gebruikt je klant? Bedenk ook waar jij zelf graag op gevonden wil worden. Dit is het startpunt om aan de slag te gaan met je eigen online vindbaarheid.

Je kunt veel zelf doen. Het kost weinig tot geen geld, maar wel tijd en energie. Vind je dat teveel? Er zijn genoeg bedrijven die je kunnen helpen.

Hoe word je vindbaar?
Koppel offline en online
Wees volledig
Blijf actueel en relevant
Mobielvriendelijk
Doelgroep
Jean-Piërre Jongmans over online vindbaarheid
bekijk
Bezoekersstromen

Er zijn verschillende locaties waar jouw bezoekers vandaan kunnen komen. De meest voorkomende bezoekersstromen zijn via: organisch verkeer, direct verkeer, social media en doorverwijzing (referral).

 

In Google Analytics wordt referral gemeten op het moment dat een bezoeker via een andere website op jouw website terecht is gekomen. Je kunt bijvoorbeeld een verwijzing laten opnemen op een andere site of in een nieuwsbrief.

Direct search betekent dat een bezoeker zijn browser opent en de link naar je website intypt en op enter drukt. Hoe hoger dit aantal is, hoe bekender je website is. Bezoekers typen de naam van je website namelijk bewust in en hebben hem dus onthouden.

 

Organic search betekent dat een bezoeker je website via een zoekmachine heeft gevonden. Het doel is natuurlijk om zo hoog mogelijk in de zoekmachines te komen, zodat meer bezoekers jouw site vinden. Als je hoog wil scoren in de zoekmachine, dan zorg je dat jouw website qua tekst en inrichting voldoet aan de eisen van Search Engine Optimisation.

Tips en tricks

Vindbaarheid is de eerste stap om in contact te komen met klanten. Daarna kun je de relatie verder uitbouwen. Hier een aantal ideeën.

i
i
i
Google Analytics

Google Analytics  is een dienst waarmee je statistieken van je website kunt verzamelen. Het helpt je om in kaart te brengen op welke webpage van jouw site bezoekers binnenkomen (bijvoorbeeld via home, bestellingen of aanbiedingen) en hoe ze je website bekijken (met tablet, mobiel of pc).

 

Je kunt ook zien via welke pagina bezoekers op jouw site komen, hoe lang bezoekers op de  pagina blijven en via welk kanaal (direct, referral, organic, affiliate) mensen op jouw site komen.

Je website beter vindbaar maken

Je kunt met de website die je nu hebt al veel doen om beter vindbaar te worden.

Gebruik de volgende praktische tips. 

1

Geef de hoofdstukpagina’s van jouw website een titel mee met de juiste woordcombinatie(s)

2

Geef de pagina’s één titel met een hoofdkop mee (het liefst de titel zelf) en maak tussenkopjes in de teksten. 

3

Laat woorden waarop je gevonden wil worden een aantal keer terugkomen in de tekst

4

Geef afbeeldingen en films een naam (‘slager-wim- gekruid-gehakt.JPG’ in plaats van ‘DSC123.JPG’)

5

Geef afbeeldingen een ‘Alt tekst’. Dit is de tekst die verschijnt als je met je muis over een afbeelding gaat.

SEO en SEA gebruiken

Slagerij Vrijenhoek

Rob Weiss

Review-expert

bekijk
ik heb liever geen reviews dan een negatieve review
Ja
0%
Nee
0%
bekijk feedback
Reflectie

Online vindbaarheid is een eerste stap om nieuwe klanten in je winkel te krijgen of bestaande klanten aan je te binden. 

Belangrijk is niet alleen dat je een website hebt en aanwezig bent op sociale media. Om vindbaar te zijn is actief gebruik en volledigheid noodzakelijk. Het hoeft geen geld te kosten om online beter vindbaar te worden, je moet er alleen tijd en energie in steken. Maar het levert ook echt iets op! 

Verdiep je eens in de gratis diensten van Google. Vind je dat teveel gedoe? Er zijn allerlei bedrijven en bureaus die je graag helpen. 

1

Hoe goed is jouw slagerij online te vinden? 

2

Hoe actueel en volledig zijn de sociale media profielen van jouw slagerij?

3

Hoe kun jij reviews gebruiken om online beter vindbaar te zijn?

4

Met welke tips uit dit magazine kun jij je eigen online vindbaarheid verbeteren? 

Swipe voor meer tips
like & reageren
Inloggen