Een vaste klantenkring is heel fijn. Even een praatje maken, weten wat iemand wil bestellen en iemand die loyaal is aan jouw slagerij. Maar je wilt je klantenbestand natuurlijk uit blijven breiden. Waar vind je die nieuwe klanten? En hoe zorg je ervoor dat ze in jouw slagerij komen? Daarover lees je meer in dit magazine.
Het hebben van een focus is belangrijk bij het aantrekken van nieuwe klanten. Je kunt niet iedereen tegelijk aanspreken. Iedere doelgroep heeft bepaalde kenmerken, spreekt hun eigen taal en wenst op hun eigen manier aangesproken te worden. Om de aandacht te trekken moet je de juiste snaar weten te raken en aansluiten bij de behoefte van je doelgroep.
Het hebben van een focus is belangrijk bij het aantrekken van nieuwe klanten. Je kunt niet iedereen tegelijk aanspreken. Iedere doelgroep heeft bepaalde kenmerken, spreekt hun eigen taal en wenst op hun eigen manier aangesproken te worden. Om de aandacht te trekken moet je de juiste snaar weten te raken en aansluiten bij de behoefte van je doelgroep.
Als een klant iets bij jou koopt, is daar een proces van keuzes aan vooraf gegaan. Hoe is de klant bij jouw slagerij terecht gekomen? Denk bijvoorbeeld aan een advertentie die hij heeft gezien, mond-tot-mond reclame en sociale media.
Alle contactmomenten die een (potentiële) klant heeft met jouw slagerij noem je samen ‘de klantreis’. Dit begint bij de oriëntatie van je klant en loopt door tot na de aankoop van een product of dienst. Door deze klantreis in kaart te brengen van je klanten, kan je beter inspelen op de contactmomenten.
Een persona is een beschrijving van jouw (potentiële) klant. Probeer daarin zo specifiek mogelijk te zijn. Hoe ziet deze klant eruit? Wat zijn zijn/haar hobby’s? Op welke sociale media kanalen is deze klant actief? Wat is de gezinssituatie van deze klant? Bedenk wat je allemaal van je klant zou willen weten in de ideale situatie en vul dit in.
Door een specifieke beschrijving te maken, krijg je meer inzicht in de klanten binnen een bepaalde doelgroep. Dit helpt je om deze doelgroep beter te kunnen bereiken.
Nu je een persona hebt opgesteld kan je de klantreis voor deze klant maken. Probeer je in te leven in de klant en te bedenken welke stappen hij zet voordat hij een product in jouw slagerij koopt. Denk aan interactiemomenten, het moment dat de klant de keuze voor een product maakt en hoe de communicatie plaatsvindt. Heb je een persona opgesteld voor een dertiger met een jong gezin? Bedenk dan waar deze klant jou zal vinden. Dat kan bijvoorbeeld op Instagram zijn.
Zorg ervoor dat je de klantreis visueel maakt, bijvoorbeeld met een vel papier en stiften.
Als je weet hoe de klantreis verloopt, kan je ook gaan analyseren op welke punten jij invloed uit kunt oefenen. Weet je bijvoorbeeld dat je klant veel op Instagram te vinden is? Zorg er dan voor dat je daar goed zichtbaar bent. Heeft jouw klant een druk leven en gaat hij daarom voor gemak? Zorg dan dat je assortiment daar opties voor heeft.
Als je goed begrijpt hoe je klant tot het kopen van jouw producten komt, kan je daar ook beter op inspelen. Daarom is het belangrijk om de klantreis in kaart te brengen.
Het kan je helpen om de klantreis visueel te maken, zodat je alle stappen kunt doorlopen. Maak bijvoorbeeld gebruik van deze afbeelding en schrijf bij de fasen in de klantreis op welke manier jij je klant wilt bereiken.
Corne Minderhoud - Maros Goes
Waarom ga je naar deze slager?
Ik ga naar deze slager vanwege het ruime assortiment, de altijd goede kwaliteit en het vriendelijke personeel. Daarnaast word je ook altijd goed geadviseerd, waardoor er geen reden is om niet terug te komen. De slager zit in de buurt van mijn werk, waardoor het makkelijk is om even langs te gaan.
Hoe heb je deze slager gevonden?
Ik heb deze slager voornamelijk via via gevonden. Ik hoorde altijd veel goede verhalen en dat is voor mij toch wel erg belangrijk. Helemaal bij een verswinkel ben ik eerder over te halen door goede verhalen van anderen dan door reclame.
Hoe ontdek jij nieuwe winkels?
Ik ontdek vooral nieuwe winkels door de verhalen van mensen uit mijn omgeving. Een positieve ervaring van iemand anders is voor mij al snel aanleiding om ook eens bij een winkel langs te gaan. Voordat ik ga check ik vaak nog even of er online iets over de winkel te vinden is. Deze check kan weleens de doorslag geven of ik uiteindelijk bij de winkel langs ga of niet.
Waarom ga je naar deze slager?
Ik ga naar 2 slagers, één omdat deze in de buurt is, bij de winkels waar ik de ‘dagelijkse’ boodschappen doe en een slager iets verder weg, waar ik de wat exclusievere producten koop.
Hoe heb je deze slager gevonden?
De een omdat deze in de buurt is en de andere via een tip van vrienden.
Hoe ontdek jij nieuwe winkels?
Vaak wel viavia, mond-tot-mondreclame. Zeker bij dit soort producten vind ik het belangrijk om bij een slager te komen waarvan je weet dat ze goede producten verkopen en goed advies geven. Daar hecht ik heel veel waarde aan.
Welke doelgroep wil jij bereiken? Twee vrouwen uit verschillende doelgroepen vertellen waarom zij ervoor kiezen om naar de slager te gaan.
Om nieuwe klanten aan te trekken is het belangrijk dat je online zichtbaar bent. Denk hierbij aan je website, maar ook aan sociale media. Er zijn veel mensen die online een winkel opzoeken voordat ze er naartoe gaan. Deze klanten kan je over de streep trekken door een nette en verzorgde website te hebben.
Dit is echt je visitekaartje, met name voor nieuwe klanten online. En voer dezelfde stijl door in de sociale media die je gebruikt. Zorg er daarnaast voor dat je interessante content deelt. Ga je runderen uitzoeken voor de slacht? Neem je volgers eens mee tijdens zo’n dag door het maken van een vlog of foto.
Ook offline zijn er verschillende manieren om nieuwe klanten te vinden. Zoals je in het interview hebt kunnen lezen komt het regelmatig voor dat klanten ‘via via’ bij jou in de slagerij zullen komen. Zorg dus dat je investeert in je huidige klanten! Als zij tevreden over je zijn zullen ze sneller anderen naar jou verwijzen.
Een andere offline manier is het samenwerken met (vers)winkels bij jou in de buurt. Denk bijvoorbeeld aan een cadeaupakket waar wijn, kaas en worst in is te vinden. Als je daarin kunt samenwerken met de slijterij en kaaswinkel, kan dat ervoor zorgen dat er weer nieuwe mensen zijn die je leren kennen.
Bij het delen van een beleving kan je denken aan een grote barbecue voor de deur waar je vlees op aan het bereiden bent. Voorbijgangers die anders wellicht niet naar binnen waren gestapt maken zo op een leuke manier kennis met jouw slagerij. En de geur kan ervoor zorgen dat ze toch even naar binnen gaan! Ook het uitnodigen van mensen voor een workshop kan een leuke manier zijn om ze kennis te laten maken met de processen in de slagerij.
Je kunt natuurlijk altijd voor een combinatie van acties gaan. Kijk hierbij vooral naar de doelgroep die je wilt bedienen. Als je jonge mensen naar je slagerij wilt trekken zal je andere acties inzetten dan wanneer je je richt op gepensioneerden. En zoek je nieuwe klanten van verderaf of wil je juist meer naamsbekendheid in de buurt? Daarom is het maken van een persona van je beoogde doelgroep zo belangrijk, zodat je hen op een goede manier kunt bereiken.
Als nieuwe klanten je niet kunnen vinden, zullen ze ook niet in je winkel langs komen. Er zijn verschillende manieren om nieuwe klanten te vinden:
Ook offline kan je nieuwe klanten vinden. Benieuwd hoe je collega slagers dat doen?
Goede catering kan zorgen voor veel mond-tot-mond reclame. Slagerij van Koppen combineert dit nog met een post op Instagram hierover.
Maros Goes koos voor een persoonlijke kerstfolder: ze staan er zelf met hun familie op!
Een samenwerking met een lokale ondernemer kan je ook naamsbekendheid opleveren. Bijvoorbeeld de slijterij!
Afhankelijk van je doelgroep zijn er online verschillende platformen die je kunt inzetten. Denk aan het plaatsen van ludieke filmpjes op TikTok om de jongere generatie aan te spreken, zoals slagerij 't Wuiver doet. Of door het plaatsen van de weekaanbiedingen op Facebook. Je kunt ook je klanten meenemen in hoe je iets maakt, bijvoorbeeld door een filmpje te maken van hoe jullie grilworst maken en dit te delen.
De website is je online visitekaartje. Zorg ervoor dat mensen een indruk krijgen van wat voor slagerij jij bent. Wat zijn unieke punten voor jouw slagerij? Zorg dat ze goed zichtbaar zijn op de website! Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij https://www.slagerijwoutvandeveen.nl/. Door de filmpjes die op de site staan krijg je meteen een indruk van de slagerij en hun werkwijze.
Het organiseren van een leuke online actie kan ook helpen om nieuwe klanten te vinden. Denk bijvoorbeeld aan een prijsvraag waarmee ze iets kunnen winnen. Of verloot iets onder alle mensen die een reactie onder een social media bericht hebben geplaatst. Dit motiveert mensen om anderen ook op het bericht te wijzen en zo vergroot je je bereik.
Je kunt klanten op verschillende manieren online vinden en bereiken.
Je krijgt allerlei verschillende mensen in je slagerij. Om goed in kaart te brengen hoe je een nieuwe doelgroep kunt bereiken is het belangrijk dat je een klantreis maakt. Welke stappen zet de klant voordat hij tot aankoop overgaat? Vervolgens kan je proberen die stappen te beïnvloeden, bijvoorbeeld door het gebruik van sociale media of het actief benaderen via folders.
Welke doelgroepen zie je vooral in jullie winkel?
Zijn er nieuwe doelgroepen die je aan zou kunnen trekken?
Welke manier spreekt jou het meest aan?
Persona
Maak met het team een persona van een doelgroep die jullie aan willen trekken in de slagerij. Gebruik pen en papier en haal alle informatie over je doelgroep naar boven.
Nieuwe manieren
Je hebt in dit magazine verschillende manieren gelezen over hoe je klanten kunt aantrekken. Bedenk met elkaar twee manieren om nieuwe klanten aan te trekken.