Verras de klant met jouw idee! De klant wil wel eens wat anders dan die hamburger of speklap. Jij kan ze daarbij helpen. Bedenk wat jij de klant wilt bieden en maak keuzes in het assortiment en de service die je levert. Wat je belooft moet je waarmaken, dus kijk van tevoren goed naar de gevolgen van je keuzes. Zo voorkom je vervelende verrassingen. Lees in dit magazine de verhalen en tips van collega’s.
van Leeuwen Vleesch uit Overveen over barbecue
"Een groot deel van onze omzet komt van barbecueproducten. Bij ons is de Franse barbecue populair: hele stukken vlees op de barbecue."
“Ik verkoop barbecueproducten alleen in de winkel. De bijzondere producten wissel ik af. Zo heb ik in de barbecuetijd elke week een andere toonbank. ”
Als je je richt op de verkoop in de winkel, dan past dit binnen de dagelijkse werkzaamheden. Je hebt geen extra materiaal en personeel nodig. Je kunt je onderscheiden met een breed en wisselend assortiment.
“Naast ons assortiment in de toonbank kan de klant ook kiezen uit verschillende barbecuepakketten. Deze kunnen de klanten ophalen, of wij brengen het naar de klant.”
Bedenk hoe jij de pakketten aanbiedt en welke service je levert. Kunnen klanten een bestelling ook buiten openingstijden ophalen? Wie opent dan de winkel en reken je hier extra kosten voor? Waaruit bestaat het tarief voor bezorgen: alleen het uurloon, of ook een kilometervergoeding? Kijk dus goed welke extra kosten je maakt en hoe je deze doorberekent.
“ Wij verzorgen barbecues op locatie. Het geeft ons extra omzet én naamsbekendheid. Ze zeggen ook wel: van een feestje komt een feestje. Zo wordt ons bereik steeds groter.”
De klant heeft vaak niet alles in huis voor een groot feest. Kunnen ze bij jou ook personeel of materialen zoals borden, tafels en een tent huren? Wanneer je dit aanbiedt heb je wel de mankracht en materialen nodig. Deze materialen moet je ook aanschaffen. Bedenk welke kosten je moet doorberekenen aan de klant.
De keuzes die je maakt in je barbecue aanbod, hebben gevolgen voor de prijs en de inzet van je personeel. Lees ervaringen van collega’s.
Wouter van de Veen over Barbecue
Is de trend rondom barbecue de laatste tijd veranderd?
“Een belangrijke trend is de keuze van de consument voor grotere stukken vlees. Je ziet nu een splitsing ontstaan in de vragen die we van klanten krijgen. Aan de ene kant is dat het traditionele barbecueën, met veel verschillende kleine stukken vlees. Aan de andere kant zien we steeds meer klanten die er echt een feestje van willen maken. Dit zijn klanten die echt tijd uittrekken voor de barbecue om één lekker groot stuk vlees te bereiden.”
Waarin probeer jij je te onderscheiden in het assortiment barbecue?
“We bieden zowel een los assortiment barbecuevlees als complete barbecuepakketten aan. De pakketten bestaan uit een selectie van vlees, maar daarnaast uit alles wat je nodig hebt op en rond de barbecue, zoals bijgerechten en brood. We benadrukken daarbij dat we ook de salades, zoals huzarensalade en rundvleessalade, zelf maken. Op deze manier hoeft de klant niet zelf te kiezen, maar hebben wij al gezorgd voor een selectie aan smakelijke producten die goed bij elkaar passen.”
Hoe probeer je te variëren met het aanbod barbecue-producten?
“Het is belangrijk om een leuk, gevarieerd aanbod te kunnen bieden. Inspiratie hiervoor haal ik uit verschillende bronnen. Denk aan de klassieke vakbladen, maar ook sociale media zoals Instagram en Facebook. Ik volg verschillende voortrekkers op barbecuegebied. En soms is het gewoon ‘ouderwets’ bladeren in receptenboeken. Hoe dan ook komt er altijd wel weer iets nieuws uit rollen!”
Wouter van de Veen over Barbecue
Groot assortiment barbecuevlees
Perziken in spek
Lekker fris: watermeloen op de barbecue
Tapashapjes
Assortiment barbecuevlees
Aspergebundeltjes
Toetje! Bananen met chocola op de barbecue
Spies met ham en ananas
Voor de vegetariërs: gegrilde portobello met geitenkaas
Crostini's: stokbrood met tomaat, kaas en kruiden
Spies met allerlei lekkers eraan
Voor de winterbarbecue: spruitjes aan een spies
Klanten houden van gemak, daar kun jij je mee onderscheiden. Bedenk leuke gerechten, werk samen met de groenteboer of viszaak en lever zo een compleet barbecuepakket.
Klanten houden van gemak, daar kun jij je mee onderscheiden. Bedenk leuke gerechten, werk samen met de groenteboer of viszaak en lever zo een compleet barbecuepakket.
Slagerij Gerritschen
Onze slagerij werkt veel samen met andere ondernemers. We hebben ons verenigd in een stichting: Liemers trots. Dit zijn allemaal bedrijven die zich bezighouden met Liemerse streekproducten. Alles wat wij nodig hebben in de slagerij proberen wij uit de streek te halen. Bij onze barbecuepakketten komt dus het brood van de bakker die zijn meel bij de lokale molenaar haalt. Rauwkost en salades komen van de groenteboer en ijs komt van de lokale ijscoboer, waar de melk van de lokale melkveehouderij komt. Zo is de cirkel rond.
We hebben ook een Liemers barbecuepakket. Daar zitten echte Liemerse specialiteiten in zoals een filetlapje gepekeld en ingestreken met echte Doesburgse mosterd. Heerlijk en bij ons uit de buurt.
Ik vind het vooral heel leuk om de klanten te laten zien wat voor lekkers er in onze streek te vinden is. Door samen te werken met andere ondernemers kun je elkaar verder helpen en bereik je een groter publiek. Onze leus is: koop lokale waar, dan help je elkaar!
Slagerij Gerritschen
Op welke manier verras jij je klant met jouw barbecue assortiment in de toonbank? Neem een kijkje in de toonbank van collega's.
Mooie grote stukken vlees: BBQ-knots en een Cote de Boeuf bij Keurslagerij Muilwijk
Een keur aan keuzes voor spiesjes bij Keurslager Muilwijk!
Een goedgevulde toonbank bij Keurslagerij Jan Landman nodigt uit tot barbecueen
Tapas voor op de barbecue!
Naast vlees kun je ook groentespiezen in de toonbank leggen.
Vleesspiezen is allerlei soorten: voor ieder wat wils!
Slagerij Heersma
Slagerij Van der Zon
Tijdens een barbecue op locatie kun je even flink uitpakken. Verras de klant door iets speciaals te doen. Zo kun je je onderscheiden.
Mosselen met spek van de barbecue
Warme banaan met chocola van de barbecue als toetje
Met de hitte van de barbecue kun je prima marshmallow roosteren. Extra leuk om ze daarna te dippen!
Ik vind het leuk iets speciaals te doen. Binnenkort hebben we weer een partijtje en grillen we zalm op een cederhouten plank.
Gerookt ijs? Het klinkt vreemd, maar kan echt! Het is bijzonder ijs met een vleugje rook, dat mooi past na een lekkere barbecue maaltijd.
Appeltaart uit de monolith. Ziet er goed uit, ruikt heerlijk en dat zorgt voor leuke reacties!
Voorkom een vervelende bijsmaak en geef naast advies over de producten en bereiding ook advies over de voedselveiligheid. Enkele tips die je aan klanten kunt geven.
Gebruik een koeltas om het vlees te vervoeren.
Was je handen regelmatig en voorkom daarmee kruisbesmetting.
Markeer tangen en bestek, zodat je weet of je ze voor rauwe of bereide producten worden gebruikt.
Controleer of vlees en vis volledig is gegaard voor je het opeet en snijd verbrande stukjes weg.
Gooi eten weg als het langer dan 2 uur buiten de koelkast is geweest.
Bedenk waar jullie je op barbecuegebied op richten en hoe jullie je daarmee onderscheiden. Richt je je op de toonbankverkoop, barbecue verhuur of verzorg je ook hele barbecuepartijen? Er zijn veel mogelijkheden en je kunt zo veel doen als je zelf wilt. Houd wel rekening met de gevolgen van de keuzes. Bereken je de extra services en dus de extra kosten door in de prijs? En heb je genoeg personeel om de klant ook echt te leveren wat je belooft? Daarnaast kun je oneindig variëren met het assortiment. Speel in op de laatste trends en denk breder dan alleen het aanbieden van vlees, saus en stokbrood. Zorg dat de klant optimaal kan genieten: verras de klant, zorg voor gemak en geef advies over voedselveiligheid.
Waarom past jullie barbecue aanbod bij de slagerij?
Hoe onderscheid je jezelf met jouw barbecue assortiment?
Hoe speel je met je assortiment in op trends?
Welke adviezen geef je over voedselveiligheid?
Welke kansen zie jij voor de slagerij op het gebied van barbecue?
Barbecuetrends
Zoek op internet naar de laatste barbecuetrends. Op welke trend zouden jullie kunnen inspelen? Bedenk samen met je collega’s hoe je dit kunt doen en deel jullie ideeën met je werkgever.
Vraag je collega
Vraag samen met collega’s aan klanten waarom ze bij jullie komen voor de barbecue. Wat zijn de redenen waarom de klanten bij jullie komen? Welke tips hebben ze? Denk aan:
14:24