E-mailadres
Wachtwoord

Heb je nog geen account?
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Bewust inkopen
in dit magazine
  • Bewuste inkoopkeuzes
  • Duurzaamheid en keurmerken
  • Inkoop aanpassen
  • Communicatie naar de klant

De inkoop is een belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering. Het hangt namelijk samen met de visie en strategie van de slagerij. In dit magazine krijg je meer informatie over een aantal factoren die belangrijk zijn bij het inkopen, welke rol duurzaamheid en keurmerken kunnen spelen, waar je op moet letten als jij je inkoop wilt aanpassen én hoe jij bewuste inkoopkeuzes kunt communiceren naar de klant.

Aandachtspunten inkoop

De inkoopkeuzes die jij maakt zijn van invloed op het verhaal dat je uitdraagt naar de klant en op de uitstraling van je slagerij. Daarnaast zijn klanten steeds bewuster bezig met voeding. Zorg er daarom voor dat je bewuste keuzes maakt en weet wat je inkoopt. Bij het inkopen let je op een aantal factoren.

Voedselveiligheid
Herkomst
Leverancier
Kwaliteit
Prijs
Verwerkingskosten
Voorbeelden inkoopkeuzes

Bekijk de voorbeelden van slagers. Zij vertellen over een product dat hen onderscheidend maakt. 

Slagerij Groot: Sinds 1926 zijn we een zelfslachtende slager. We werken nog steeds vol passie volgens dezelfde werkwijze en recepturen.

Slagerij Gleis: Wij kopen ons vee in bij vaste veehouders: Het belangrijkste hiervan vinden we, dat wij weten hoe het dier gehuisvest is.

Keurslager Groeneveld: Wij kopen vrouwelijk rund in die we zelf uitzoeken bij de boer in ons dorp. Het is mooi van kleur, zacht en heeft een randje vet.

Slagerij Dennis van de Ven: Wij vinden dat je pas een echte slager bent als je ook uitbenen kan. Wij laten zien dat we weten waarmee we bezig zijn.

Inspelen op ontwikkelingen

Duurzaamheid, milieu en dierenwelzijn zijn steeds belangrijkere thema’s. Hoe hier rekening meer tijdens het inkopen.

i
i
i
Duurzame concepten en keurmerken

Er zijn steeds meer duurzame concepten. Sommigen met keurmerk en sommigen zonder keurmerk. Het kan voor jou als slager moeilijk zijn om hierin een keuze te maken. Want welke concepten en keurmerken zijn er allemaal? Wat betekenen alle concepten en keurmerken? Hoe betrouwbaar zijn ze? En hoe maak je een bewuste keuze?

Duurzame concepten
Keurmerken
Hoe maak je een bewuste keuze?
Beter Leven keurmerk
Ik verkoop alleen vlees met een keurmerk.
Ja
Nee
Ik heb mijn inkoop aangepast

Slagerij Ferry Lempers

Inkoop aanpassen in stappen

Misschien denk je erover na om (een gedeelte van) je inkoop aan te passen zodat je je nog meer kunt onderscheiden. Hoe pak je dat aan? Hieronder vind je een stappenplan dat je hierbij kan helpen. 

1: Wat voor bedrijf zijn we?
2: In wat voor omgeving?
3: Voer research uit
4: Keuze maken en doorvoeren
Twee inkoopkeuzes

Inkoopkeuzes hebben gevolgen voor de bedrijfsvoering. Twee slagers vertellen over hun keuze.

Cor Verburg

Slagerij Verburg

bekijk
Albert van den Berg

Slagerij van den Berg

bekijk
Laat het de klant weten!

Laat je klant weten welke keuzes je maakt bij je inkoop. Je kunt dit natuurlijk vertellen aan de klant maar er zijn ook nog andere manieren.

Vertel je verhaal op je website en op social media.

Kies je voor vlees van eigen boerderij? Laat het zien in de winkel.

Maak flyers zodat jouw klanten kunnen lezen welke keuzes jij maakt.

Weer eens wat anders: een banner in het weiland bij de koeien om te laten zien dat dit jouw koeien zijn.

Vertel aan de klant wat jouw visie is op vlees en laat dit ook terugkomen in de uitstraling van de slagerij.

Vertel jij de klant over de bewuste inkoopkeuzes die je maakt?
JA
0%
NEE
0%
bekijk feedback
Interview branche erkende meesterslager

Dennis van Dun over bewust inkopen

bekijk
Om over na te denken…

De inkoopkeuzes die je maakt hebben invloed op wat jouw slagerij uitstraalt en welk verhaal jij kunt vertellen aan de klant. Klanten die naar een slagerij komen willen kwaliteit en zijn zich bewuster van duurzaamheid, dierenwelzijn, milieu en herkomst.

Let bij het maken van inkoopkeuzes op of het in lijn is met wie jij bent als slagerij. Als je een bepaald duurzaam concept en/of keurmerk wilt voeren, wees dan kritisch. Wat claimt het concept, wat zijn de criteria en hoe wordt dit geborgd?

Vergeet niet om de klant te laten weten welke keuzes je maakt en hoe je je onderscheidt. Maak duidelijk waar zij voor kiezen als zij naar jou toekomen.

1

Welke bewuste inkoopkeuzes maak jij?

2

Welke keuzes kun je maken om het onderscheiden vermogen groter te maken?

3

In hoeverre houdt je rekening met duurzaamheid, dierenwelzijn en milieu?

4

Ben jij op de hoogte van wat de klant verwacht?

5

Hoe informeer jij de klant over keuzes die je maakt?

Swipe voor meer tips
like & reageren
Inloggen