E-mailadres
Wachtwoord

Heb je nog geen account?
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Bewust inkopen
in dit magazine
  • Belang van bewust inkopen
  • Keuzes
  • Gevolgen voor de bedrijfsvoering
  • Traject van beslissen andere inkoop
  • Communicatie

Je inkoop is een belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering. De inkoopkeuzes die je maakt hebben invloed op wat jouw slagerij uitstraalt en welk verhaal jij kunt vertellen aan de klant. De inkoopkeuze is een onderdeel van je strategie en het aanpassen van je inkoop is dus onderdeel van de strategische keuzes die jij maakt voor  je bedrijf. Op wat voor manieren dit kan en hoe collega’s dit doen, lees je in dit magazine. 

Waarom ga je naar een slager?
Inkoopkeuzes

De klant komt niet voor niets bij jouw slagerij. Zij hebben een bepaalde verwachting. Wanneer je gaat voor kwaliteit en inspeelt op trends en maatschappelijke ontwikkelingen, kun je je onderscheiden met je producten en je verhaal  ten opzichte van andere aanbieders. Er zijn verschillende keuzes die je kunt maken.

Kwaliteit en ambacht
Maatschappelijke ontwikkelingen
Wees consequent
Voorbeelden inkoopkeuzes

Bekijk de voorbeelden van slagers. Zij vertellen over een product dat hen onderscheidend maakt. 

Slagerij Groot: Sinds 1926 zijn we een zelfslachtende slager. We werken nog steeds vol passie volgens dezelfde werkwijze en recepturen.

Slagerij Gleis: Wij kopen ons vee in bij vaste veehouders: Het belangrijkste hiervan vinden we, dat wij weten hoe het dier gehuisvest is.

Keurslager Groeneveld: Wij kopen vrouwelijk rund in die we zelf uitzoeken bij de boer in ons dorp. Het is mooi van kleur, zacht en heeft een randje vet.

Slagerij Dennis van de Ven: Wij vinden dat je pas een echte slager bent als je ook uitbenen kan. Wij laten zien dat we weten waarmee we bezig zijn.

Inspelen op ontwikkelingen

Dierenwelzijn, milieu en herkomst zijn thema's die de klanten bezig houden.

Wat houden deze thema's in? Lees er hier meer over.

i
i
i
Duurzame concepten

Er zijn steeds meer aanbieders van concepten (sommigen met keurmerk en sommigen zonder keurmerk) die aangeven dat de producten aan meer eisen voldoen dan wettelijk is voorgeschreven met betrekking tot dierenwelzijn en milieu. Het is voor jou als slager moeilijk om keuzes te maken hierin. Wat betekenen al die concepten en hoe betrouwbaar zijn ze? Het is belangrijk dat je bij je keuze kritisch bent. Hieronder vind je informatie die je hierbij op weg kan helpen.

Keurmerken
Stel jezelf vragen en krijg antwoord
Maak een bewuste keuze
Ik heb mijn inkoop aangepast

Slagerij Ferry Lempers

Inkoop aanpassen in stappen

Misschien denk je erover na om (een gedeelte van) je inkoop aan te passen zodat je je nog meer kunt onderscheiden. Hoe pak je dat aan? Hieronder vind je een stappenplan dat je hierbij kan helpen. 

1: Wat voor bedrijf zijn we?
2: In wat voor omgeving?
3: Voer research uit
4: Keuze maken en doorvoeren
Twee inkoopkeuzes

Inkoopkeuzes hebben gevolgen voor de bedrijfsvoering. Twee slagers vertellen over hun keuze.

Cor Verburg

Slagerij Verburg

bekijk
Albert van den Berg

Slagerij van den Berg

bekijk
Laat het de klant weten!

Laat je klant weten welke keuzes je maakt bij je inkoop. Je kunt dit natuurlijk vertellen aan de klant maar er zijn ook nog andere manieren.

Vertel je verhaal op je website en op social media.

Weer eens wat anders: een banner in het weiland bij de koeien om te laten zien dat dit jouw koeien zijn.

Interview branche erkende meesterslager

Dennis van Dun over bewust inkopen

bekijk
Mijn medewerkers kunnen de klant vertellen wat de speciale kenmerken zijn van onze producten die ons onderscheidend maken.
JA
0%
NEE
0%
bekijk feedback
Om over na te denken…

De inkoopkeuzes die je maakt hebben invloed op wat jouw slagerij uitstraalt en welk verhaal jij kunt vertellen aan de klant. Klanten die naar een slagerij komen willen kwaliteit en zijn zich bewuster van dierenwelzijn, milieu en herkomst.

Let bij het maken van inkoopkeuzes op of het in één lijn is met wie jij bent als slagerij en met wat je klanten willen. Daarnaast moet je goed kijken naar wat voor gevolgen het heeft voor je bedrijfsproces. Als je een bepaald concept en/of keurmerk wilt voeren, wees dan kritisch. Wat claimt het concept en hoe wordt dit geborgd? Let er ook op dat je randassortiment aansluit bij jouw manier van inkopen.

Vergeet niet om de klant te laten weten waarin jullie je onderscheiden. Maak duidelijk waarom ze dus vooral naar jou toe moeten komen.

1

Waarom kiezen klanten voor jouw slagerij? Kun jij die verwachtingen waarmaken?

2

Wat zou je doen om het onderscheidend vermogen groter te maken?

3

Waar zou jij de informatie vandaan halen als je iets wil veranderen aan de inkoop?

4

Wat zijn bij jullie de onderscheidende producten?

5

Hoe laten jullie de klant weten dat jullie onderscheidende producten hebben?

Swipe voor meer tips
Aan de slag

Andere inkoop

Bedenk met welk product je je nog meer zou willen en kunnen onderscheiden. Doorloop het volgende stappenplan: 
 

1. Bedenk of de keuze past bij wat jij als slagerij wilt uitdragen.
2. Bekijk de omgeving: past het bij mijn klanten en zijn er andere aanbieders in de buurt die dit wellicht ook al aanbieden?
3. Doe research en onderzoek wat de voor- en nadelen zijn, ook voor je bedrijfsvoering.
4. Maak een keuze en voer deze uit. 

Vertel het verhaal aan de klant

Ga met je medewerkers in gesprek, bijvoorbeeld in een teamoverleg. Bekijk samen het assortiment. Wat zijn producten met een verhaal, die jullie onderscheidend maakt? Wat zijn de speciale producten waarover je een goed verhaal kunt vertellen? 

Kies er een uit en bedenk samen een plan om de klant (op eventueel originele wijze) te laten weten wat er speciaal is aan het product. 

Dit zien je medewerkers

Aansluiten bij de behoefte van de klant

Vraag aan mensen in jouw omgeving waarom ze naar een slager gaan. Wat vinden zij belangrijk? Je kunt het ook aan jullie klanten vragen. Zodra je een goed beeld hebt, bedenk dan of wat jullie verkopen aansluit op de behoefte van de mensen. Wat zouden jullie kunnen veranderen zodat je nog beter aan kunt sluiten aan de verwachtingen van de mensen? Deel dit idee met je werkgever. 

Welk verhaal hebben jullie?

Ga met een of meerdere collega's na welke producten uit jullie assortiment  die jullie onderscheidend maken. Wat zijn de speciale producten waarover je een goed verhaal kunt vertellen? 

Kies er een uit en bedenk samen een plan om de klant (op eventueel originele wijze) te laten weten wat er speciaal is aan het product. Deel dit plan met je werkgever.

like & reageren
Inloggen