Wil je Slagerspassie volledig gebruiken?
Login of registreer een account.
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Wachtwoord

E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Blurring
in dit magazine
  • manieren van blurring
  • voorbeelden van blurring
  • kansen voor de slagerij
  • voorwaarden en regelgeving

Een slagerij met een horecagedeelte, waar vers bereide maaltijden en belegde broodjes ter plekke geconsumeerd kunnen worden? Dit ondernemingsconcept heet blurring, waarbij detailhandel, horeca en/of dienstverlening worden gecombineerd. Steeds meer slagers doen bewust of onbewust aan blurring. Doe inspiratie op in dit magazine. 

Wat betekent blurring?
ondernemend
uitbreiding
vervaagd
Blurring

Vroeger was blurring heel normaal, maar door de opkomst van de horeca ging iedereen zich richten op zijn eigen specialisme. Dit komt onder andere door strenge wetgeving. Vandaag de dag komt het weer terug, het is een trend.

De moderne consument denkt en handelt vanuit behoeften en gemak. Als hij trek heeft, wil hij op dat moment iets eten. Of als hij een bepaald artikel nodig heeft, vindt hij het fijn om niet naar een andere winkel te hoeven. Blurring kan in deze behoefte voorzien. Blurring hoeft niet altijd heel groot te zijn. Het verkopen van wijn in de slagerij is al een vorm van blurring.

Er zijn winkelketens waar kleding, schoenen, meubels, servies en kookboeken worden verkocht, maar waar ook een horeca-gedeelte met een terrasaanwezig is. In de buurt van Antwerpen zit een wegrestaurant dat een benzinepomp erbij startte. Het gevolg is een fast service concept met een  meer gevarieerde en betere kwaliteit eten dan bij de gemiddelde benzinepomp.

Er komen steeds meer winkels die levensmiddelen verkopen, maar ook verse maaltijden. Bijvoorbeeld een delicatessenzaak met lokale en huisgemaakte levensmiddelen (zoals jam, chocolade, bonbons, thee, koffie, pasta, kruiden en wijnen), serviesgoed en kleine cadeautjes, maar ook met verse maaltijden die bezoekers daar op kunnen eten of mee kunnen nemen.

Voorbeelden van blurring

Een aantal voorbeelden van blurring buiten en binnen de slagersbranche.

Lola Bikes & Coffee in Den Haag: Geniet van koffie en zelfgemaakte taarten, terwijl je een fiets koopt of hem laat repareren.

The Bakery in Reusel: Een jeansstore met lekkere broden, koeken, diverse dranken en een eigen versgebakken ‘signature bread’.

THE ROAST ROOM  in Amsterdam: bestaat uit de BAR en de Rotisserie, waar stukken vlees en worsten uit eigen slagerij worden geserveerd.

Köttmastarn in Stockholm: Een bar en een winkel, waar je kwaliteitsvoedsel en delicatessen kunt kopen en eten.

Restaurant RAUW in Amersfoort: Een restaurant met een slagerij in huis. Vlees komt vanuit de slagerij direct op je bord.

Slagerij Meester in Amsterdam: Een slagerij met een eetsalon, waar de producten vers worden gesneden en belegd op broodjes.

Ideeën voor blurring

Hier volgen enkele ideeën voor het inzetten van blurring binnen de slagerij:

1

een workshop houden, eventueel met een vleesproeverij (met of zonder alcohol)

2

(branche)vreemde producten verkopen (wijnen, desserts, luxe groenten, etc.)

3

kookboeken verkopen

4

lunchroom bij de slagerij starten

Een slager over blurring

Slagerij Timmers & Zn. te Zoetermeer

Kansen

Blurring kan de slagerij een aantal mooie kansen opleveren.

i
i
i
Aanpak blurring

Als je een idee voor blurring hebt, dan is het belangrijk dat je dit goed aanpakt. Zo heeft het de meeste kans van slagen en voorkom je boetes en moeilijkheden met bijvoorbeeld de gemeente.

Bestemmingsplan
Huurovereenkomst
Vergunningen en andere verplichtingen
Horeca-vergunningen en verplichtingen
Om over na te denken…

Blurring is het vervagen van grenzen tussen retail, horeca en/of dienstverlening. Blurring kan de slagerij een aantal mooie kansen opleveren: het aanspreken van een nieuwe doelgroep, promoten van producten en extra beleving voor de klant. Zoek van tevoren goed uit of jouw idee voor blurring mogelijk is.

1

Op welke manier zou je blurring toe kunnen passen bij je slagerij?

2

Hoe zou je blurring in de slagerij aanpakken?

3

Welke voorbeelden van blurring zijn er in jouw gemeente?

4

Welke ideeën hebben jouw medewerkers voor blurring?

Swipe voor meer tips
Aan de slag

Doe een klantonderzoek

Onderzoek de wens van je klanten. Dit kan bijvoorbeeld door het gesprek met ze aan te gaan of via een formulier of ideeënbus. Vraag of de klanten behoefte hebben aan bepaalde producten of diensten. Kijk of hier ideeën bij zitten waar je iets mee kunt. Als dit het geval is, dan kun je beginnen met het opzetten van een plan voor blurring.

Onderzoek je passie

Bedenk welke passie je (naast de slagerij) nog meer hebt. Of zijn er medewerkers die een bepaalde passie hebben en die kunnen helpen? Heeft je personeel bijvoorbeeld in de horeca gewerkt? Bespreek samen hoe je blurring aan kunnen pakken en maak een plan.

like & reageren
Inloggen