Creatief tafelen is populair, vooral tijdens de feestdagen. Tegenwoordig is het meer dan alleen gourmetten, fonduen of steengrillen. Niet alleen het eten is belangrijk, maar ook de beleving van de avond. Het is een sociale activiteit, waarbij je een avond lang gezellig eet en drinkt.
Met een aantal aanpassingen kun je de klant een totaalbeleving geven en van traditioneel tafelen creatief tafelen maken. Op welke manier kun jij als slager bijdragen aan deze beleving? Laat de klant zien hoe je van traditioneel tafelen creatief tafelen maakt.
Theo Beerens, Slagerij Beerens
Creatief tafelen is voor mij gezelligheid, omdat er geen kok is die van tafel moet. Mensen bereiden hun eigen eten en bepalen zo hun eigen smaak. Mensen willen met de kerst vaak iets extra's. Dertig procent van onze verkochte vleesschotels in die periode is standaard en de rest is niet traditioneel. Denk bijvoorbeeld aan wild of vis.
Onze gourmetschalen zijn per persoon. Iedereen aan tafel krijgt een eigen schaaltje met verschillende soorten vlees. Ik zorg er wel voor dat de kip op een apart schaaltje ligt. Ik maak gourmetschalen met de thema's: populair, de luxe, mediterraan, wild en gevogelte en vis. De populaire schotel heeft veel gevraagd vlees, zoals biefstuk, varkensfilet, kipfilet en hamburgertjes. Ik verkoop ook aparte kindergourmetschalen. Hier zit vlees op zoals hamburgertjes, slavinkjes, worstjes en een speciaal spiesje.
Naast de gourmetschalen verkopen wij ook verschillende fondue- en wokschotels. Als klanten eens iets anders willen kunnen ze bijvoorbeeld voor een luxe of een Chinese fondue kiezen. Een luxe schotel heeft luxere vleessoorten, zoals varkenshaas, kalsoester en lamsrack. Bij een Chinese fondue gaar je het vlees in bouillon in plaats van in olie. Bij de teppanyakischotel krijgen de klanten vlees en vis in een oosters thema. Er is voor ieder wat wils.
Theo Beerens, Slagerij Beerens
Een tafelbarbecue is een kleine barbecue die op tafel staat. De hapjes zijn wat kleiner, waardoor de klant de hele avond gezellig kan tafelen. De tafelbarbecue wordt hierdoor ook wel tapasbarbecue genoemd. Verkoop dus barbecuevlees maar deel het vlees kleiner op, zodat de klant het direct kan gebruiken.
Bij wokken aan tafel heb je in plaats van een gourmetstel een wokstel met kleine wokpannetjes op tafel. Deel het vlees op in kleinere stukken, die geschikt zijn voor het wokken. Voeg lekkere marinades en kruiden los toe aan de vleesschotel, zodat de klant zijn eigen smaakcombinaties kan maken aan tafel.
De smulpan of partypan is een soort pan met verschillen soort vlees. De pan verwarmt het vlees en houdt het de hele avond warm. Neem vlees met een wat kleiner formaat en gaar dit alvast voor. De klant hoeft zo alleen de stekker nog maar in het stopcontact te steken en kan daarna lekker genieten aan tafel.
Creatief tafelen kan op allerlei manieren. Hier een aantal voorbeelden waar jij als slager op in kan spelen.
Scharrelslagerij Diekerhof
Onderscheid jezelf van andere aanbieders door gourmetten, fonduen en steengrillen met een paar aanpassingen om te vormen tot creatief tafelen.
Wees creatief en innovatief met je producten. Maak een wildschotel met hazenrugfilet, hertenbiefstuk, wildzwijnbiefstuk en parelhoenfilet.
Een gourmetschotel voor kinderen bevat vlees, zoals min-slavinken, mini-hamburgers, kipfilet, worstjes en kinderspiesjes.
Vlees in kleine bakjes presenteren heeft voordelen. Je kunt het vlees apart houden in de koelkast en er lekt geen vleesvocht op andere producten.
Aparte bakjes met vlees zijn tijdens het creatieve tafelen makkelijk met elkaar uit te wisselen.
Kies een thema, bijvoorbeeld een mediterrane schotel met Toscaanse kipfilet, Romeinse varkenshaassaté, Italiaanse kalfsburger en lamshaas Provence.
Een Chinese fondue is een gezond alternatief voor gewone fondue. Kies voor zachtere vleessoorten, omdat het vlees sneller gaar moet zijn.
Keurslager Antonis
Creatief tafelen zorgt voor een hogere vleesconsumptie. Je eet meer, omdat je langer tafelt. Ga uit van ongeveer 300 gram vlees per persoon.
Bied extra services aan. Denk aan brengen en complete pakketten met bestek en materiaal, zoals een wokstel, maar ook het schoonmaken hiervan.
De meeste bijproducten verkoop je bij het creatieve tafelen. Denk dan bijvoorbeeld aan groente, krieltjes, brood, kruidenboter, wijn, salades en sauzen. Met een rodewijnsaus kunnen de klanten zelf een lekkere combinatie maken. Het is ook extra service, omdat de klant bij jou direct klaar is.
Arno de Best over creatief tafelen
Wat versta jij onder creatief tafelen?
“In december is dit duidelijk gourmetten. Dat blijft gewoon populair. Niet alleen met kerst, maar in de hele maand december. Hierin zie ik niet echt trends. We hadden dit jaar wel wat luxere variatie gemaakt op het standaard assortiment. Dat slaat best goed aan. Je moet je daarin laten zien dat je iets anders kan bieden dan de supermarkt, onderscheidend zijn.”
''Wat we ook merken is dat de barbecue vaker wordt aangestoken. En dan gaat het om grotere stukken vlees op de barbecue. Ook met kerst en oud en nieuw was hier meer vraag naar. Côte du boeuf, tomahawk, bavette, diamanthaas, daar was allemaal vraag naar. Barbecueën was eerder alleen in de zomermaanden, maar er vindt nu echt een verschuiving plaats naar luxer en aparter. Dat is de grootste verandering in creatief tafelen. Uiteraard zijn de keramische barbecues hierbij erg in opkomst, klanten bereiden daar tegenwoordig complete maaltijden op.”
Hoe speel jij in op deze trend?
“In de zomermaanden en de feestdagen presenteren we de grotere stukken vlees duidelijk in de toonbank. In de winkel hangt een scherm met ideeën en aanbiedingen. In de supermarkt is het lastig om grotere stukken vlees te vinden, dus dit is voor slagers een mooie trend. Wij bieden hierin echt een meerwaarde. Wij kunnen dan ook maken wat de klant wil. Pas vroeg een klant om stuk buik met de filet eraan van 6 kg, dan maken we dat. Klanten komen in de slagerij met een fotootje en vragen of wij dat kunnen maken voor ze. Dan gaan we natuurlijk voor ze aan de slag. Dat is een trend die ik echt gaande zie!”
“Klanten halen voor de barbecue niet zomaar een stukje vlees, maar grote, duurdere stukken vlees. Zij verwachten hier dan ook kwaliteit in, dus een goede en herkenbare herkomst van het vlees is hierbij van groot belang.”
Hoe kom jij aan je inspiratie?
“Ik ben lid van de Vereniging Worstmakende Ambachtelijke Slagers. Daar hebben we regelmatig bijeenkomsten van waarin je inspiratie opdoet. We hebben ook een appgroep waarin we vragen of trends met elkaar delen. Dat is leuk, want je krijgt altijd wel een reactie van iemand. Uiteraard lees ik de vakbladen en doe ik inspiratie op via de andere Meesterslagers.”
“Als je niet bezig blijft met inspiratie opdoen, dan is de put ook snel leeg. Ik wil als slager graag mijn eigen pad bewandelen en zelf keuzes maken en niet dat een ander de richting voor mij bepaalt. Hierdoor moet je zelf in actie komen en inspiratie zoeken. Dat kost tijd, maar ik zou het niet anders willen. Om die stimulatie te vinden, vind ik lidmaatschappen belangrijk van verschillende soorten verenigingen.”
Arno de Best over creatief tafelen
Als je de klanten tips meegeeft voor het creatieve tafelen, dan zal de avond zeker goed verlopen.
Zorg dat iemand die veel van creatief tafelen weet de leiding neemt aan tafel.
Haal het vlees een half uur van tevoren uit de koelkast, zodat het op kamertemperatuur is.
Zet niet alle producten in één keer op tafel in verband met de hygiëne.
Presenteer de ingrediënten voor een gerechtje samen op een schaaltje met een recept erbij.
Maak de bakplaat of pannetjes tussendoor schoon, zodat de producten minder snel aankoeken en lekker blijven smaken.
Creatief tafelen is meer dan alleen gourmetten, fonduen of steengrillen. Voorbeelden zijn de tafelbarbecue en wokken aan tafel. Wees creatief en innovatief met je producten door bijvoorbeeld een wild- of visschotel of een schotel voor kinderen te maken. Door het vlees in kleine bakjes te presenteren is het makkelijk op te bergen in de koelkast en uit te wisselen aan tafel. Creatief tafelen bied je kansen om je omzet te verhogen. Geef de klant tips mee, zodat de avond goed zal verlopen.
Welke vormen van creatief tafelen bieden jullie aan?
Op welke manier onderscheiden jullie je van andere aanbieders?
Hoe zorgen jullie ervoor dat je op de hoogte blijft van nieuwe vormen van creatief tafelen?
Op welke manier adviseren jullie de klanten over creatief tafelen?
Welke tips op het gebied van creatief tafelen geven jullie aan klanten mee?
Media bekijken
Doe inspiratie op voor creatief tafelen. Bekijk kookprogramma's op tv of kookfilmpjes op internet die over eten met de feestdagen gaan. Lees kooktijdschriften en receptensites. Op deze manier blijf je op de hoogte van de laatste trends. Misschien kom je nieuwe vormen van creatief tafelen tegen.
Wees kritisch over wat je ziet. Zijn de recepten vernieuwend? Kun je de recepten gebruiken in je slagerij en op welke manier? Past het onderwerp goed bij de slagerij? Hoe zullen de klanten hierop reageren? Vertel je werkgever wat je hebt gevonden of breng het in tijdens een werkoverleg.
Zelf proberen
Kies een vorm van creatief tafelen en verwerk hierin gerechten of producten die jullie al verkopen. Probeer dit thuis uit. Op deze manier weet je wat je verkoopt en weet je hoe het creatieve tafelen werkt. Is deze vorm geschikt om te verkopen in jullie slagerij? Zijn er dingen die verbeterd kunnen worden of welke dingen zijn er juist leuk aan? Op deze manier weet je meer van het creatieve tafelen en kun je de klanten ook goed adviseren.
19:33
10:51
10:52
09:58
11:08