Vandaag de dag zijn mensen erg bewust met het milieu en hun gezondheid bezig. Dat heeft ook effect op de voeding. Mensen gaan kritisch om met de consumptie van vlees, maar de vraag om producten van goede kwaliteit blijft. Door goede hybride producten aan te bieden kun je inspelen op deze ontwikkeling. Hybride producten zijn producten, die voor een deel uit dierlijke eiwitten en voor een deel uit plantaardige eiwitten bestaan.
Je kunt verschillende plantaardige ingrediënten gebruiken als vervanging van een gedeelte van het vlees, bijvoorbeeld:
Vooral stevige, vlezige groenten zijn geschikt voor hybride producten. Bladgroenten zijn minder geschikt. Er zijn ook halffabricaten die je als vleesvervanger kunt gebruiken. Deze zijn bijvoorbeeld gemaakt van rijst, witte bonen of oesterzwammen.
Vooral mager vlees is erg geschikt voor het maken van hybride producten. Zowel mager rundvlees, mager varkensvlees en magere kip kun je gebruiken. Mager vlees bevat veel eiwitten. Door goed te kneden, activeer je deze. Hierdoor binden ze beter met de plantaardige eiwitten.
Voor het vleesdeel wordt vaak gehakt gebruikt. Hier kun je vlug- klaar-artikelen mee maken, zoals hybride hamburgers. Vaak wordt ook een farce gebruikt. Hier kun je vooral goed worstmakerij-artikelen mee maken. Experimenteer zelf ook eens met andere vleessoorten!
De overige ingrediënten zijn bindmiddelen en kruiden en specerijen. De binding tussen de dierlijke en plantaardige ingrediënten is vooral belangrijk. Het kneden van het vlees is niet altijd voldoende voor een goede binding. Soms is het nodig om bindmiddelen te gebruiken. Voorbeelden van bindmiddelen zijn bijvoorbeeld eieren, glutenmeel, lijnzaad of aardappelzetmeel.
Het kruiden van hybride producten is belangrijk, omdat je natuurlijk een smaakvol product wilt maken. Je kunt kant-en-klare kruidenmixen gebruiken, maar je kunt ze ook zelf maken. Het voordeel van zelf maken is dat je ze aan kunt passen aan het product. Je kunt er dan voor kiezen om een hybride product minder zout of pittiger te maken.
Hybride producten zijn eigenlijk producten, waarin een deel van het vlees vervangen is door plantaardige ingrediënten.
Peter van der Geest over een andere kijk op hybride producten
Waarom kijken sommige slagers met weerstand naar vegetarische en hybride producten?
“Veel slagers vinden: wij verkopen vlees en vleesgerelateerde producten. Punt. Geen vegetarische producten, die moeten mensen maar ergens anders kopen. Zodra iets als hybride bestempeld wordt, denken veel slagers nog: dat moeten we niet hebben. Het is gek; als ergens kaas doorheen zit, of bijvoorbeeld groente aan een worstje wordt toegevoegd, is dat geen probleem. Maar als ergens eiwitten van kikkererwten in worden gebruikt, of bieten, dan ervaren we dat ineens als bedreigend. We zitten in een transitieperiode, dat geeft altijd weerstand.”
Hoe kun je die weerstand wegnemen?
“Door je als slager te realiseren dat je al veel hybride producten hebt. Wat is een hybride product? Een product dat bestaat uit dierlijke eiwitten en een aanzienlijk deel niet-dierlijke eiwitten. Elke slager die worsten maakt, gebruikt al ingrediënten van niet-dierlijke afkomst om te zorgen dat die worst de vorm en sappigheid behoudt. Salades, stamppotten of nasischotels bijvoorbeeld, zijn allemaal al hybride producten. We verkopen dus al best wel wat hybride en vegetarische producten, we hoeven daar niet zo krampachtig mee om te gaan. We zitten nou eenmaal in een maatschappelijke ontwikkeling die een omwenteling teweeg gaat brengen. Je kunt daar als eerste of als laatste instappen, die keus is aan jou als slager.”
Wat is het voordeel van werken met vegetarische en hybride producten?
“De echte vegetariërs komen natuurlijk niet in je slagerij. Die zijn niet op zoek naar vleesvervangers, die gebruiken andere bronnen van eiwit. Het gaat om de flexitariërs en de gezinnen van wie een deel vegetarisch is. Dan is het voor jou als slager de uitdaging om die persoon eenzelfde bord eten te bieden als de mensen die wel vlees eten. Iemand die een gezin heeft van wie één iemand vegetarisch is, wil voor iedereen hetzelfde kunnen koken. Die heeft dan alleen een vervanger nodig voor dat stukje vlees, iets dat wel mee kan in de rest van het menu. Dat is een stukje service. Dat zal niche blijven, je zult er af en toe wat van weg moeten gooien, want het zal niet groot worden. Maar je doet er wel je klanten een plezier mee. Denk ook aan de toekomst: de veestapel wordt kleiner, vlees wordt steeds duurder. Door plantaardige eiwitten aan je product toe te voegen, kun je het economisch aantrekkelijker maken dan een product van 100% vlees. Voor de consument maakt het niet uit, die verwacht van jou vooral een product dat qua smaak en structuur voldoet aan wat die voor ogen heeft.”
Heb je tips voor andere slagers die willen gaan werken met vegetarische en hybride producten?
“Wees pragmatisch. Zie het niet als een bedreiging, maar als een kans. Denk bijvoorbeeld bij een stamppot: die spekjes en worst hoeven er niet al in te zitten, die kan ik er ook los bij verkopen. Dan is je basis al vegetarisch. Als je een eiersalade maakt, heb je ook een vegetarisch product. Probeer zelf eens een goed vegetarisch product te maken. Bij ons waren de vegetarische gehaktballen en hamburgers bijvoorbeeld wel populair. Dat soort dingen hoeven jouw identiteit als ambachtelijke slager niet te bijten. Je kunt je gewoon blijven richten op de producten van dierlijke eiwitten, dat is de kern van wie je bent. Vegetarische producten worden nooit een grote markt voor ons, maar je kunt er wel je klanten mee faciliteren. Daar draait het om.”
Peter van der Geest over een andere kijk op hybride producten
Keurslagerij Van Schip te Utrecht
Je kunt van verschillende slagerijproducten hybride vormen maken. Bijvoorbeeld om te bakken en braden, als vleeswaren of als snacks. Bijvoorbeeld voor burgerproducten, saucijsjes en andere vlug-klaar-artikelen. Deze artikelen maak je vaak op dezelfde manier klaar als de reguliere variant. Dit is vooral in het barbecueseizoen erg interessant. Voor broodbeleg kun je bijvoorbeeld een hybride gehaktbrood maken en dit in plakken snijden, maar ook kookworst met broccoli. Hybride producten kun je ook verkopen als snack, tussendoortje of borrelhapje.
Een hybride burger op basis van kip.
Een hybride burger op basis van varkensvlees.
Een hybride burger op basis van rundvlees.
Een hybride grillworst met plant4texture van KNS.
Hybride producten passen goed bij de trend dat steeds meer mensen bewust nadenken over de hoeveelheid vlees die ze eten. Veel mensen minderen ook met vlees eten. Deze mensen noem je ook wel flexitariërs. Ongeveer twee derde van de Nederlanders is flexitariër (bron: https://www.natuurenmilieu.nl/nieuwsberichten/ onderzoek-67-nederlanders-is-flexitarier/).
Door hybride producten naast jouw reguliere vleesassortiment aan te bieden, kun je op de trend inspelen. Als de consument regelmatig hybride producten eet in plaats van volvlees producten, dan eet hij elke dag minder vlees.
Redenen van mensen om minder vlees te eten zijn hun gezondheid, dierenwelzijn, het milieu en/of het klimaat. Een andere belangrijke reden om minder vlees te eten is dat mensen dan meer kunnen variëren met hun maaltijden.
Commercieel gezien is het interessant om hybride producten aan te bieden. Je spreekt hiermee een grote groep potentiele klanten aan en hierdoor kun je dus meer omzet genereren. Uiteraard moeten deze producten wel passen bij jouw overtuiging als slager.
Dick van Schip, Slagerij Van Schip te Utrecht
Op dit moment zitten wij in een soort onderzoekstraject naar hybride producten. Vanuit de gemeente Utrecht startte er een duurzaamheidstraject, waarvan één van de pijlers eten is. Met een collega-slager en een aantal koks hebben we een proefopzet gemaakt. We hebben een middag bij elkaar gezeten en een vegetarische worst gemaakt. Deze was helaas niet te eten, maar het was wel een basis om in de toekomst meer onderzoek hiernaar te doen. We hebben gekeken of we een eetbaar product kunnen maken waar wel vlees in zit, maar minder dan in volvlees producten. Vandaar dat we bij hybride producten uitkwamen.
In het begin heb ik vooral veel vegetarische recepten van internet gehaald. Mijn vader zei altijd: “Onderzoek altijd en behoud het goede!” Ik heb gekeken naar welke bindmiddelen worden gebruikt en uitgetest hoe het mondgevoel is. Het mondgevoel moet vergelijkbaar zijn met vlees. De basis moet vlees zijn met bindmiddelen en een plantaardig deel toegevoegd. Ik heb ook kant-en-klare hybride hamburgers besteld, maar deze waren niet lekker. Ze smaakten erg melig. De smaak moet natuurlijk wel goed zijn, anders kiezen de klanten het niet als alternatief voor volvlees producten.
Naast de smaak moet ook de prijs goed zijn. Het is goed om veel te experimenteren met verschillende ingrediënten, maar zorg dat het product betaalbaar blijft. Gebruik bijvoorbeeld aardappel en pompoen. Je kunt ook bessen en noten gebruiken, maar deze zijn duurder. Klanten willen niet meer betalen voor een hybride hamburger dan voor een gewone hamburger. Zorg daarnaast dat je er een goed verhaal bij hebt. Begin rustig en maak elke week een hybride special die je promoot in plaats van zes tot zeven hybride producten in het assortiment.
Dick van Schip, Slagerij Van Schip te Utrecht
Een aantal tips voor het bedenken of promoten van hybride producten.
Begin eenvoudig, bijvoorbeeld met een hybride hamburger.
Experimenteer met verschillende ingrediënten en kruiden. Proef steeds en verbeter je product.
Zorg ervoor dat de producten passen bij je visie. Vermijd bijvoorbeeld onnodige toevoegingen of gebruik streekproducten.
Houd de kostprijs laag, klanten willen waarschijnlijk niet meer kwijt zijn voor een hybride product dan voor een volvlees product.
Bedenk aansprekende namen voor het product en hoe je het wil promoten, zoals ‘verrijkt met groente’. ‘Groentelasagne’ blijkt beter te verkopen dan ‘vegetarische lasagne’.
Hybride producten passen niet bij elke slagerij. Het is goed om te kijken of je klanten hier behoefte aan hebben of juist helemaal niet. Bij een slagerij in een grote studentenstad zal waarschijnlijk meer vraag naar hybride producten zijn dan bij een traditionele dorpsslager.
Hybride producten passen niet bij elke slagerij. Het is goed om te kijken of je klanten hier behoefte aan hebben of juist helemaal niet. Bij een slagerij in een grote studentenstad zal waarschijnlijk meer vraag naar hybride producten zijn dan bij een traditionele dorpsslager.
Hybride producten zijn producten, die voor een deel uit dierlijke eiwitten en voor een deel uit plantaardige eiwitten bestaan. Hybride producten passen goed bij de trend dat steeds meer mensen bewust nadenken over hoeveel vlees ze eten. Experimenteer met verschillende ingrediënten. Zorg dat de prijs en smaak van een hybride product goed is, zodat klanten het een goede alternatief voor volvlees producten vinden.
Welke hybride producten zou je willen bereiden en verkopen?
Op welke manier passen hybride producten bij de visie van je slagerij?
Wat vinden je klanten van hybride producten?
Bereid een hybride product
Maak een eenvoudig hybride product, bijvoorbeeld een hamburger. Experimenteer met het toevoegen van verschillende ingrediënten, zowel met het vleesdeel, plantaardige deel, bindmiddel en kruiden en specerijen. Zoek eventueel een recept op internet of vraag een recept op bij je kruidenleverancier dat je kunt gebruiken. Proef steeds en pas het product aan tot je een goed en smaakvol product hebt. Laat de klanten het product proeven. Als het in de smaak valt, dan kun je het product in het assortiment opnemen.
Onderzoek de klantvraag
Stel een vragenlijst op over hybride producten. Hebben je klanten behoefte aan hybride producten? Welke producten zouden ze graag in een hybride variant willen hebben? Als je hier positieve reacties op krijgt, dan kun je overwegen om hybride producten op te nemen in je assortiment.