E-mailadres
Wachtwoord

Heb je nog geen account?
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Veranderingen in eetgedrag
in dit magazine
  • Wat is er nieuw: product, presentatie, of levering?
  • Inspelen op trends
  • Laat je inspireren

Tussen de middag een stamppot op je bord en ’s avonds soep met brood; zo zag een traditioneel eetpatroon van Nederlanders eruit. Tegenwoordig is er een verschuiving in eetgedrag. Door de toegankelijkheid van de wereldkeuken en trends zoals gemak en duurzaamheid verandert het eetgedrag van consumenten én dus jouw klanten. Dit magazine laat je zien hoe je in kunt spelen op veranderend eetgedrag.

Welke trends zijn er?
1

Klanten eten meer buitenshuis en onderweg.

2

Klanten willen graag gemak met kant-en-klaarmaaltijden of bezorging.

3

Klanten willen graag gezonder eten: meer groenten, zoals peulvruchten, en minder vlees.

4

Klanten willen gerechten die hen verrassen. De wereldkeuken is meer toegankelijk.

5

Klanten eten niet langer op gezette tijden, maar meer tussen activiteiten door.

Wat kun jij doen?

Eetgedrag verandert continu. Als slager moet je in kunnen spelen op deze behoeften, maar op welke manieren doe je dat?  

Product
Presentatie
Levering
Met onze slagerij spelen wij al in op een aantal genoemde trends.
ja
0%
nee
0%
bekijk feedback
Behoefte aan ontbijt buitenshuis

Versplaza Jan Noorland

Interview: Blijf jezelf en vernieuw

Arno Veenhof, eigenaar Slagerij de Leeuw

bekijk
Zorg voor gezonde gemaksmaaltijden die versheid uitstalen

Bied klanten verse, gezonde producten aan die verheid uitstralen en die zij makkelijk kunnen eten op elk gewenst moment: thuis óf onderweg. Zo speel je in op de trend dat gerechten versheid en kwaliteit moeten uitstralen, gezond zijn en gemakkelijk mee te nemen.

Landwaart Culinair, Maartensdyk - salades op basis van groenten, gepresenteerd in een luxe verpakking

Keurslager Dick Kok – verse salades to go: gezond en makkelijk mee te nemen

Slagerij Dorresteyn - een eigengemaakte hamburger

Landwaart Culinair Maartensdyk - kant-en-klaarmaaltijden die in het oog springen door hun presentatie

Slagerij Laurijsen – eigengemaakte hotdogs voor lunch of als snack

Interview: Bestaand product in een nieuw jasje; verander en wees trots.

Slagerij de Groene Weg Rotterdam
Romano Kollau

bekijk
Snacks aanbieden

Er zijn verschillende snacks die je kunt aanbieden. Misschien zijn er al producten in je assortiment die je kunt omtoveren tot een lekkere snack voor onderweg. Gasten die zin hebben in een tussendoortje, kunnen dan bij jou terecht!

Er zijn veel producten die je kunt aanbieden als een snack to go.

Puntzakjes staan niet alleen leuk, ze zijn ook handig om onderweg uit te snacken.

Biologische Slagerij De Groene Weg: gehaktbalcupcakes

Biologische Slagerij De Groene Weg – bereide stukken vlees om direct te consumeren of mee te nemen

Nog even samenvattend

Tips: Inspelen op veranderend eetgedrag.

1

Voeg producten toe die jouw assortiment verbreden of verdiepen. Een kopje koffie bij een broodje of verse maaltijdsalades met meer groente.

2

Laat de mogelijkheden, versheid en kwaliteit van producten zien met een juiste presentatie.

3

Pas de levering van producten aan om de klant gemak te bieden. Dat kan een aanpassing zijn in de verpakking of in de wijze van verkopen.

4

Laat je inspireren door gastronomie in binnen- én buitenland.

5

Ga mee in veranderingen die passen bij jouw filosofie én de trends.

Om over na te denken…

Eetgedrag verandert voortdurend. Waar mensen vroeger thuis hun maaltijden nuttigden, eten zij nu veel meer buitenshuis. Ook de snacks-to-go en kant-en-klare maaltijden zijn op dit moment in opmars.

Het is aan jou om te onderzoeken welke trends er zijn en op welke jij wel of niet in wilt spelen (en waarom).

1

Welke veranderingen in eetgedrag zie jij in jouw omgeving?

2

Hoe zou jij op deze veranderingen in kunnen spelen?

3

Wat is voor jou een keerpunt om deel te nemen aan een trend of juist niet?

Swipe voor meer tips
Aan de slag

Doelgroepenonderzoek

Het is niet alleen interessant om te weten wat bestaande klanten willen, maar ook om je te verdiepen in de wensen van klanten die niet in de slagerij komen.

Misschien komen zij sneller naar je slagerij als je ook een ontbijt aanbiedt of meer kant- en klare maaltijden.

Bevraag twee mensen in je omgeving die niet (vaak) bij jou in de slagerij komen. Vraag hen bijvoorbeeld:

  • Welke producten eet je vaak ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds? Welke van deze producten zou je graag bij de slager willen kopen?
  • Eet je vaak buitenshuis?
  • Voor welke eetmomenten zou jij graag bij de slager iets willen halen en wat zou dat dan moeten zijn?

Voor meer input kun je ook je collega’s vragen om twee mensen in hun omgeving deze vragen te stellen.

Lekker snacken

Bedenk een leuke snack die mensen kunnen opeten op het moment dat zij de slagerij uitlopen. Bespreek de opties:

  • Welke snack zou bij jullie in de toonbank kunnen liggen?
  • Welke snack is makkelijk te realiseren in jullie slagerij?
  • Hoe ga je de snack verpakken?
Dit zien je medewerkers

Doelgroepenonderzoek

Het is niet alleen interessant om te weten wat bestaande klanten willen, maar ook om je te verdiepen in de wensen van klanten die niet in de slagerij komen.

Misschien komen zij sneller naar je slagerij als je ook een ontbijt aanbiedt of meer kant- en klare maaltijden.

Bevraag twee mensen in je omgeving die niet (vaak) bij jou in de slagerij komen. Vraag hen bijvoorbeeld:

  • Welke producten eet je vaak ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds? Welke van deze producten zou je graag bij de slager willen kopen?
  • Eet je vaak buitenshuis?
  • Voor welke eetmomenten zou jij graag bij de slager iets willen halen en wat zou dat dan moeten zijn?

Voor meer input kun je ook je collega’s vragen om twee mensen in hun omgeving deze vragen te stellen.

Lekker snacken

Bedenk een leuke snack die mensen kunnen opeten op het moment dat zij de slagerij uitlopen. Bespreek de opties:

  • Welke snack zou bij jullie in de toonbank kunnen liggen?
  • Welke snack is makkelijk te realiseren in jullie slagerij?
  • Hoe ga je de snack verpakken?
like & reageren
Inloggen