E-mailadres
Wachtwoord

Heb je nog geen account?
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Een nieuwe medewerker
in dit magazine
  • Waarom inwerken
  • Nieuwe medewerkers begeleiden
  • Feedback geven

 

Als ondernemer wil je dat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen in de slagerij en goed aan de slag kunnen. Dit krijg je voor elkaar door een nieuwe medewerker goed in te werken. Een nieuwe medewerker wordt én blijft met een goede begeleiding enthousiast voor het vak.

Inwerken: een belangrijke periode

Een goede inwerkperiode maakt een nieuwe medewerker beter en sneller inzetbaar in de slagerij. De nieuwe medewerker bezit sneller de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van het vak.

Doordat de medewerker snel nieuwe kennis en vaardigheden leert, draait hij of zij sneller volwaardig mee in de slagerij. Dit geeft zelfvertrouwen. Het zorgt ook voor motivatie om te leren en het werk goed te uit te voeren.

Uiteindelijk zorgt een goede inwerkperiode voor medewerkers die enthousiast voor het vak zijn en dit ook uitstralen. Dit geeft een goede boost aan de slagerij en de branche. Klanten vinden het prettig om geholpen te worden door een enthousiaste en gemotiveerde medewerker. De kans is daardoor groter dat de klant terug blijft komen in de slagerij én dat je medewerker in de slagerij blijft werken.

Erik Pinckaers

Keurslager Pinckaers

bekijk
Voorbereiden op een nieuwe medewerker

Denk voor de start van de nieuwe medewerker in de slagerij na over een aantal zaken. Voor sommige zaken moet je alvast actie ondernemen.

i
i
i
i
In mijn slagerij maken we voor nieuwe medewerkers een inwerkschema.
Ja
0%
Nee
0%
bekijk feedback
De inwerkperiode

De nieuwe medewerker heeft zijn eerste dag in de slagerij, de inwerkperiode begint! Hoe pak je de begeleiding van de nieuwe medewerker aan? Je kunt een inwerkperiode grofweg in 3 fases verdelen die elk een andere begeleiding betekenen. De eerste twee fases zijn vooral geschikt voor mensen die niet uit het slagersvak komen.

Beginner
Gevorderd
Zelfstandig
Tips: inwerkperiode soepel laten verlopen

Er zijn een aantal zaken waar je aan kan denken om de inwerkperiode soepel te laten verlopen.

1

Verplaats je in de ander: ga er niet zo maar vanuit dat de ander alles heeft begrepen.

2

Laat de nieuwe medewerker in eigen woorden vertellen wat hij of zij van jouw uitleg begrepen heeft.

3

Maak de eerste weken tijd vrij voor vragen of om taken opnieuw uit te leggen.

4

De nieuwe medewerker heeft behoefte aan feedback, alleen dan weet hij of zij of de taken goed worden uitgevoerd en wat er beter kan.

5

Niet iedereen is geschikt om iemand in te werken. Er is geduld voor nodig en duidelijke communicatie.

Begeleiden van een nieuwe medewerker

Maarten Kocken en collega Eline, Keurslagerij Lemmers

Evalueren en feedback geven

Tijdens de inwerkperiode voer je vaak evaluatiegesprekken met de nieuwe medewerker. Deze kunnen gaan over hoe hij of zij het vindt in de slagerij of hoe het uitvoeren van taken ging. Deze gesprekken kun je formeel inplannen, maar voer je vaak ook tussen het werk door. Geef hierin ook ruimte aan de medewerker om feedback aan jou te geven.

In een evaluatiegesprek geef je de werknemer feedback over zijn of haar functioneren. Feedback kan zowel positief als negatief zijn en probeer dit ook allebei te doen. Geef de nieuwe medewerker dus geregeld gerichte complimenten. Feedback gericht op verbetering geef je om het gat te dichten tussen hoe de werknemer nu functioneert en hoe dat uiteindelijk zou moeten.

Feedback kun je geven met de 4 G’s. Zorg dat je zinnen zo veel mogelijk in de ik-vorm zegt.
gedrag: beschrijf het gedrag dat je ziet: “Ik zie dat je een groene snijplank gebruikt voor het snijden van kip.”
gevolg van het gedrag: “Dit zorgt ervoor dat er kruisbesmetting kan ontstaan.”  
gevoel: Soms roept gedrag een gevoel op. Dit kun je noemen, maar dit is niet altijd van toepassing.
gewenst gedrag: “Ik wil graag dat je de volgende keer een gele snijplank gebruikt voor kip.”

In onze slagerij komen leerling-slagers om het vak te leren.
Ja
0%
Nee
0%
bekijk feedback
Om over na te denken...

Een nieuwe medewerker goed inwerken in de slagerij zorgt ervoor dat de medewerker snel volwaardig kan meedraaien in de slagerij. Je vertelt de nieuwe medewerker over praktische zaken en de cultuur. Je kunt een inwerkschema maken en een inwerkbuddy inzetten. Je voert regelmatig een gesprek met de nieuwe medewerker hoe het gaat en geeft hem of haar feedback.

1

Welke taken wil jij opnemen in het inwerkschema?

2

Wil je zelf nieuwe medewerkers inwerken of wil je dat overlaten aan een collega?

3

Geef jij feedback volgens de 4 G’s?

Swipe voor meer tips
Aan de slag

Inwerkschema
Bekijk je inwerkschema en kijk of je deze nog goed vindt of maak er één als je geen schema hebt. Neem in het schema op: de taken die de nieuwe medewerker moet kennen, de duur van de inwerkperiode, wanneer er voortgangsgesprekken zijn en bij wie de nieuwe medewerker terecht kan met vragen.

Feedback vragen
Ga eens met je werknemers in gesprek en vraag hen wat zij vonden van hun inwerkperiode. Wat was goed? Wat misten zij en hoe ga je dit voor de toekomst aanpassen?

 

like & reageren
Inloggen