In dit magazine:
Slagers zijn natuurlijk vooral aan het werk in de slagerij. Toch kun je ook buiten je slagerij bekendheid creëren en omzet genereren. Dit kun je doen met een foodtruck, een restaurantje of snackkar op wielen, van waaruit je eten en drinken verkoopt. Ze zijn erg populair. Foodtrucks hebben vaak een creatief thema en verrassen met culinaire creaties. In dit magazine lees je wat de meerwaarde is van een foodtruck en hoe je hier mee kunt beginnen.
Er worden in Nederland veel (food)festivals georganiseerd. Bij sommige festivals ligt de nadruk op culinaire kwaliteit. Het eten en drinken op deze festivals is van hoge kwaliteit en het proeven van nieuwe smaakcombinaties is hier belangrijk.
Bij de meeste festivals ligt de nadruk op het sociale aspect; gezelligheid en met elkaar lekker eten. Bezoekers vinden het leuk om van verschillende foodtrucks eten te proberen. Houd daarom de porties klein. Bezoekers zijn wel geïnteresseerd om iets nieuws te proberen, maar de meer traditionele gerechten zoals een broodje hamburger vallen hier ook in de smaak.
Niet alleen op festivals zijn foodtrucks te vinden. Denk ook aan bruiloften, tuin- en bedrijfsfeesten. De foodtruck is bijvoorbeeld een leuke aankleding van een barbecue. Het voordeel van deze locaties is dat je van te voren een prijsafspraak kan maken en weet op hoeveel mensen je moet rekenen.
Een houten keet omgebouwd tot foodtruck.
De aankleding rondom de foodtruck zorgt ook voor een leuke uitstraling.
Wat wil jij aan je klanten laten zien?
Hoe maak je het menu duidelijk voor je klanten?
Heb jij ook een foodtruck? Plaats een foto op Slagerspassie en inspireer anderen!
Een foodtruck kan je slagerij meer omzet bieden. Op festivals tref je een ander publiek aan dan in je winkel. Je bedient dus een andere markt. Over het algemeen zoekt dit publiek meer beleving bij het eten en drinken en is het bereid daarvoor meer te betalen. Dit is jouw kans om deze mensen aan je slagerij te koppelen voor kwalitatief goed vlees.
Op een festival of bedrijfsfeest staan met een foodtruck kan jou en je personeel veel plezier opleveren. Vaak is de sfeer goed en geniet het publiek van het eten en drinken.
Denk na over welke producten je wilt verkopen en wat voor truck je wilt. Zorg ervoor dat de uitstraling van je foodtruck past bij het assortiment dat je biedt en de presentatie ervan.
De kosten voor een foodtruck liggen tussen de € 15.000,- en € 100.000,-. Denk aan kosten voor:
Je ziet of een foodtruck financieel haalbaar is door de kosten in een financieel plan te zetten. Dit plan heb je ook nodig voor eventuele financiers. Zij willen naast een financieel plan ook een ondernemingsplan inzien met daarin onder meer een analyse van (omzet)kansen en bedreigingen.
De regels voor vergunningen verschillen per gemeente. Een vergunning regelen kan tussen de 8 tot 12 weken duren. Zorg dat je op tijd bij de gemeente en het festival informeert welke vergunningen je nodig hebt en deze aanvraagt.
Vergunningen waar je aan kunt denken:
Je krijgt ook te maken met de regels voor voedselveiligheid die gehandhaafd worden door de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA). In een foodtruck moet je daarom werken volgens de voorschriften voor mobiele verkoopruimtes (marktkramen en winkelwagens) uit de Hygiënecode voor het Slagersbedrijf. Zo mogen er alleen eenvoudige handelingen worden verricht die gericht zijn op de onmiddellijke verkoop: bijvoorbeeld het bakken van hamburgers.
Je mag maximaal 3500 kg trekken met een B-rijbewijs. Is de foodtruck zwaarder, of zet je de foodtruck op een aanhanger? Dan heb je een ander rijbewijs BE, C of C1 nodig.
Voordat je kunt starten met een foodtruck, denk je na over een aantal zaken.
Schat in wie er op het festival komen en jouw foodtruck zullen bezoeken. Hier doe je je inkoop voor.
Je zorgt dat je je hulpmiddelen op orde hebt, zoals pannen en keukengerei.
Je regelt personeel voor het festival of feest.
Je zorgt dat de truck en hulpmiddelen goed schoon zijn en dat er een voorziening is om materialen correct te reinigen of netjes terug te vervoeren naar de slagerij.
Houd rekening met een voorbereidingstijd op de locatie tussen de 1 en 3 uur.
Eigenaar van Marktslagers
Een jaar geleden startte ik met een aantal anderen een foodtruck. Een foodtruck is erg leuk om mee op pad te gaan, maar over sommige zaken moet je op voorhand wel goed nadenken. Zoals ik duidelijk heb gemerkt draagt dat bij aan het succes van je foodtruck.
De basis voor mijn foodtruck is de barbecue. Daar bied je bezoekers beleving mee. Ze zien en ruiken het vuur en het vlees. Verse bereiding van eten trekt mensen. Vormgeving en beleving zijn, naast de kwaliteit van het eten, het belangrijkste bij een foodtruck. Op een festival sta je daar niet als slager, maar als iemand met een foodtruck. Dat betekent dat je van te voren goed moet nadenken over je foodtruck. Welk eten ga je aanbieden? Hoe richt je de truck in? Welke pakkende naam geef je de truck? Je moet met iets origineels komen om op te vallen tussen de andere trucks. Begin met iets anders dan een hamburger en houd het simpel!
Met de foodtruck beleef je leuke dagen, maar deze dagen zijn ook inspannend. Je moet voorbereiden, je bent lange dagen op pad en schoonmaken en opruimen horen er natuurlijk ook bij. Je kunt er niet vanuit gaan dat je personeel uit de slagerij deze taken er zomaar bij kan doen. Zorg daarom dat je een team samenstelt dat voldoende tijd hiervoor kan en wil vrijmaken en een foodtruck ook leuk vindt. Er komt ook administratie bij kijken en vergeet het promotiemateriaal niet. Voor veel festivals kun je je inschrijven. De kans is groter dat je gekozen wordt wanneer je een site hebt met mooie foto’s. Wie gaat dat maken? Personeel moet je op orde hebben wanneer je een foodtruck hebt.
Ik merk dat ik erg veel plezier heb met de foodtruck en dat ik veel positieve reacties krijg. Je trekt als slager veel nieuwe klanten aan en krijgt een bredere klantenkring. Je bereikt bijvoorbeeld ook de jeugd beter. Je kan hen kennis laten maken met kwaliteitsvlees en de producten die je als slager verkoopt.
Eigenaar van Marktslagers
natuurslagerij Schreinemacher
Gebruik deze tips om jouw foodtruck tot een succes te maken.
Bedenk een goede, pakkende naam voor je foodtruck.
Zorg voor aankleding van foodtruck en voor een goede presentatie van de producten.
Lever zeer goede kwaliteit, dit kun jij als slager zeker!
Zet sociale media in om te laten weten waar je bent.
Uit eigen slagerij: hotdogs van Brandt & Levie
Slagerij ter Weele heeft een pick-up truck omgebouwd tot een BBQ
De Red Baron van Natuurslagerij Schreinemachers valt goed op!
De OERburger: een samenwerking tussen slager Patrick van Elteren en Rolling Events: hij levert het vlees en zij de foodtruck
De oude omgebouwde brandweerwagen van Slagerij Wapenaar
De foodtruck is populair in Nederland. De wagens waar vanuit eten wordt geserveerd staan op festivals maar ook op bedrijfsevenementen en bruiloften. Als slager biedt de foodtruck je een kans om de naamsbekendheid van je slagerij te vergroten en nieuwe afzetkanalen te realiseren.
Past een foodtruck bij jouw slagerij?
Wat kan een foodtruck jouw slagerij bieden?
Wat heb je nodig om een foodtruck te starten?
Foodtruckevents
Stel een lijst samen van foodtruckevents bij je slagerij in de buurt; welke spreken jullie aan als slagerij? Welke gerechten zou jij daar willen serveren?
Moodboard
Maak een moodboard van een thema voor de foodtruck. Bedenk daarbij de aankleding van de foodtruck, het soort vlees dat je serveert en hoe je dit serveert.
Gerechten
Welk creatief gerecht of gerechten kun jij bedenken om te serveren in de foodtruck? Maak er bijvoorbeeld een moadboard van. Zo kun je ook gelijk de sfeer van de foodtruck in beeld brengen.
Foodtruckevents
Stel een lijst samen van foodtruckevents bij je slagerij in de buurt; welke spreken jullie aan als slagerij? Welke gerechten zou je daar willen serveren?
12:31