Als er vrienden op visite komen of voor een feestje: allemaal geschikte momenten om lekkere hapjes te serveren!
Voor jou als slager liggen hier zeker kansen om je te onderscheiden: een assortiment smakelijke hapjes.
Er zijn verschillende redenen om als slager een hapjesassortiment te bieden.
Het biedt gemak voor de klant.
Het vergroot je onderscheidend vermogen door de verkoop van unieke hapjes.
Het verbreedt je assortiment en daarmee je klantenkring.
Je kunt er zelfs een heel nieuwe doelgroep mee aanspreken.
De verkoop van hapjes is een kans op meer omzet.
Om succesvol te zijn met de verkoop van hapjes moet je bewust een aantal keuzes maken. Deze keuzes baseer je op je visie.
Vertaal de visie en missie van jouw slagerij door in het soort hapjes dat je aanbiedt en hoe je dat doet. Waar staat jouw slagerij voor? Wat straal je uit naar klanten? Welk soort product bied je aan, exclusief en culinair of meer gericht op gemak en betaalbaarheid?
Welk type klanten komt er in de slagerij? Wat valt bij hen in de smaak en waar hebben zij behoefte aan? Vallen luxe hapjes met verrassende combinaties in de smaak of zijn jouw klanten eerder op zoek naar een klassieke vleeswarenplank? Vinden klanten het prettig wanneer je bezorgd of catering op locatie verzorgd? Vraag je ook af welke doelgroepen nu niet in jouw slagerij komen en welke klantbehoefte zij hebben.
Bedenk of je doelgroep particulier of zakelijk is. Dit heeft invloed op de hoeveelheid op de aard van de bijeenkomst waar de hapjes voor nodig zijn. Het heeft vaak ook invloed op de betrokkenheid van de klant.
Is het financieel aantrekkelijk om hapjes te verzorgen? Denk aan de kosten voor de ingrediënten en personeelsuren, maar ook aan benodigde materialen. Denk daarnaast aan de uren die nodig zijn voor het maken van de hapjes en ook aan de eventuele uren op locatie, inclusief reistijd. En wat is je verkoopprijs?
Bij de verkoop van hapjes of bij het aannemen van cateringopdrachten heb je te maken met pieken en dalen in drukte. Is jouw organisatie daarop ingericht qua personeel en materiaal? Soms heb je voor korte duur meer personeel nodig en soms heb je meer materiaal (pannen, schalen, bordjes) nodig dan dat je in huis hebt. Maak je in dat geval kosten voor kopen of huren van dit extra benodigde materiaal of kun je dit lenen bij een collega? Houd rekening met eventueel extra kosten die je maakt. Loont de opdracht dan nog steeds?
Je wilt jouw (potentiele) klanten op de hoogte brengen van jouw smakelijke assortiment hapjes. Dit kun je communiceren via je website en webshop, via sociale media of in de winkel met narrow casting, een folder of een flyer. De middelen of de boodschap pas je aan per doelgroep.
Bedenk je dat jouw hapjes ook een visitekaartje voor jouw slagerij zijn. Grote kans dat de hapjes door verschillende mensen worden gegeten, denk aan feestjes. Zij zijn allemaal potentiele klanten. Op die manier werken hapjes voor jou als gratis promotie. Een logo op prikkertjes en/of servetjes richten de aandacht op jouw slagerij.
Welke keuzes in het aanbod van hapjes maak je wanneer je je visie helder hebt?
Hoe past het aanbieden van hapjes in de visie van jullie bedrijf?
Wij zien als trend dat mensen steeds makkelijker willen gaan eten en zelf geen uren in de keuken willen staan voor bijvoorbeeld een verjaardag of een andere gezellige gelegenheid met vrienden of familie. Daarom hebben wij een breed assortiment aan hapjes. Het past binnen onze visie dat we een totaalpakket aan de klant willen aanbieden. Van een stokbroodje tot aan een fles wijn, koude en warme borrelhapjes, salades et cetera. Zo zijn we jaren geleden ook begonnen met gevulde partypannen, hapjesschalen, snackschotels, tapasplanken en koude schotels. Dit is allemaal makkelijk te bestellen via onze webshop. Ook maken we hapjes op aanvraag als er speciale wensen zijn.
Welke doelgroep neemt met name de hapjes bij jullie af?
Dat is eigenlijk best verschillend, het zijn klanten van alle leeftijden. Maar het zijn voornamelijk klanten die veel lekkers op tafel willen zetten voor hun visite en daar zelf niet al te lang voor in de keuken willen te staan. De hapjes hoeven enkel en alleen op tafel te worden gezet en dat is gewoon heel makkelijk en fijn.
Wat voor soort hapjes worden het meest bij jullie afgenomen?
Vooral de snackjes zoals Indische balletjes, wraps, tataki-schaaltjes, borrelspekjes, snackvinkjes, grillworst en Zeeuws spek. Deze snacks zijn makkelijk verkrijgbaar, want deze kunnen los worden meegenomen uit de winkel en hoeven niet te worden besteld. In het weekend worden ook veel partypannen, tapasplanken, hapjesschalen et cetera, besteld.
Je kunt verkopen vanuit de toonbank, waarbij de klanten bijvoorbeeld hapjes kunnen kiezen. Dit kan per stuk, per gewicht of als plateau. Of je richt een apart meubel in. Misschien heb je een aanbod hapjes-to-go? En kun je de mogelijkheid creëren om hapjes ter plekke op te eten.
Bij veel slagerijen kun je hapjes bestellen via de website. Meestal zijn dit vastgestelde pakketten. Je kunt ervoor kiezen dat klanten hun bestelling ophalen in de slagerij, of jij biedt klanten de mogelijkheid tot bezorging.
Als je kiest voor bezorging, dan heeft dit gevolgen voor de kosten door de inzet van een bedrijfsauto en personeel. Reken je deze kosten apart of neem je die op in de prijs? Iets om over na te denken.
Je weet wie je doelgroep is en wat past bij je slagerij. Nu kan je keuzes gaan maken in hoe en waar je de hapjes gaat aanbieden.
Mogen jouw klanten in de slagerij ook hapjes proeven?
Op welke manier bied je hapjes aan? Daar is een grote variatie in te bedenken. Uiteraard moet dit passen bij de doelgroep, visie van je slagerij en de kanalen via waar je hapjes aanbiedt.
Losse hapjes uit de toonbank trekken ongetwijfeld de aandacht van klanten.
Hapjespakketten kan je op vele manieren samenstellen. Van simpele hapjes tot culinaire hoogstandjes.
De partypan of hapjespan is net even een andere manier van presenteren én het houdt hapjes lekker warm.
Hapjes net even anders: de klant warmt de smulsteen op in de oven en gaart dan binnen 25-30 minuten zelf de hapjes.
Een uitgestald assortiment aan schaaltjes met hapjes biedt voor ieder wat wils én ziet er heel aantrekkelijk uit.
Mooie houten planken geven een luxe uitstraling aan hapjes.
Eenpersoonshapjes zijn makkelijk te eten en daarom zeer geschikt voor op feestjes.
Je kunt hapjes op locatie verzorgen. Denk bijvoorbeeld aan schalen of planken, hapjespannen of sharing dinner. Bied jij daarbij ook bestek en servies aan? Of zelfs partytenten en warmtelampen?
Misschien is een samenwerking met de slijter mogelijk, zodat jullie samen ook de drankjes verzorgen. Zo wordt de klant compleet ontzorgd. Of je levert de klant een hele gedroogde Spaanse ham inclusief een vakkundige slager die deze ham ter plekke in plakjes snijdt. Dat levert zeker heel wat bekijks op!
Keurslager Poleij te 's Gravenzande
Hapjes kunnen varieren in alle soorten, van een plakje worst en blokje kaas tot complete tapasschalen.
Hapjes met verschillende vleeswaren, kaas en vis op een half klein bolletje. Helemaal af door passende garnering, zoals kappertjes, pesto of walnoten.
Hapjes tijdens de lunch, waarom niet? Met kleine broodjes met allerlei soorten beleg raak je niet uitgeproefd. En het ziet er leuk uit.
Pinchos van de barbecue; ruikt heerlijk en geeft een beleving.
Amuselepeltjes maken het makkelijk om hapjes te eten met een drankje in je andere hand.
Hapjesplank met allerlei soorten vleeswaren, op aantrekkelijke wijze gepresenteerd.
Gespot op de Zwarte Cross: een 'snackmuur' gevuld met hapjes op sterrenniveau!
Afwisseling met luxe hapjes: van rosbief op een stokbroodje tot eenpersoonshapjes met salades in schaaltjes.
Yvonne van der Putten van Creasoof
Het is belangrijk om hapjes op een aantrekkelijke manier te presenteren. Klanten krijgen prikkels binnen via de zintuigen, bijvoorbeeld de ogen. De interesse wordt al opgewekt in vier seconden! Verzorgde, opvallende en verrassende hapjes zijn zo de eerste stap tot kopen.
Het beste werkt natuurlijk als de klant de hapjes in het echt kan zien, maar dat kan niet altijd. Zorg dan voor goede en aantrekkelijke foto’s, het liefste gemaakt door een professionele fotograaf als je daar zelf niet zo handig in bent. Deze foto’s kun je voor veel doeleinden gebruiken: in de slagerij, folder of op het tv-scherm.
Je prikkelt klanten door te zorgen voor verrassende hapjes, ga van gebaande paden af! Een heel traditioneel hapje, zoals een gevuld eitje, kun je toch verrassend maken door de crème op een toastje te smeren en het gekookte eiwit hier overeen te kruimelen. Je kunt hapjes ook aantrekkelijk maken met garnering. Probeer te zoeken naar afwisseling in garnering. Niet bij alle hapjes een plukje peterselie en een tomaatje. Verdeel de garnering wat betreft kleur in felle, opvallende en ingetogen tinten. Je hoeft het geheel niet kakelbont te maken met soorten garnering. Je kunt ook alleen groentinten gebruiken, je maakt het dan verrassend door verschillende varianten te gebruiken zoals een groene aspergetip, kervelblaadjes of groene cressjes (kleine jonge plantjes).
Voor alle garnering geldt dat je rekening houdt met de smaken. Verdeel de garnering in zoete en hartige smaken, en zoek naar goede passende smaak combinaties.
Maak de hapjesschaal niet te vol voor een goede uitstraling. Ik adviseer niet meer dan vier verschillende hapjes op één schaal zodat de consument makkelijk een keuze kan maken. Leg de hapjes netjes op één lijn op de schaal, maak het aantrekkelijk met de garnering!
Yvonne van der Putten van Creasoof
Kies voor elk hapje een eigen passend garnering. De opmaak en garnering van hapjes is wat jouw hapjes tot een lust voor het oog (en de mond) maken.
Garneer een beetje nonchalant.
Gebruik eens eetbare bloemen.
Of gebruik de eetbare blaadjes: zo garneer je meerdere hapjes van één bloem.
Gebruik verschillende kleuren tomaten.
Droog kappertjes voor een crunchy effect.
Zeekraal geeft een zilte smaak aan een hapje.
Hapjes bieden de slagerij kansen om het productassortiment te verbreden en zo een nieuwe groep klanten aan te spreken. Het is belangrijk dat het aanbod van hapjes aansluit bij de missie en visie van je slagerij en de doelgroep. Laat je de hapjes ophalen of ga je ze brengen? Denk na over de totale kosten en de planning. Is het rendabel in de vorm die je aanbiedt en kun je altijd aan de vraag voldoen? Hoe communiceer je aan de klant? Hapjes kun je op veel manieren aanbieden, bijvoorbeeld met vleeswarenplanken, een buffet of een smulsteen. De hapjes kunnen variëren van eenvoudig tot luxe. Maak op basis daarvan keuzes voor bijvoorbeeld het soort hapjes, of je catering wil aanbieden of hapjes gaat bezorgen.
Bieden hapjes voor jouw slagerij een verbreding van het assortiment?
Weet jij wat de doelgroep voor hapjes is?
Welke hapjes zou jij willen aanbieden?
Hoe wil jij hapjes aanbieden?
Kijkje bij de buren
Ga eens langs bij een collega-slager. Of juist bij andere collega’s, bijvoorbeeld de kaasboer, delicatessenwinkel of bakker. Wat doen zij met hapjes? Zou je een samenwerking voor je zien? Zou het bij jouw slagerij passen om een arrangement aan te bieden met hapjes én drank van de slijterij?
Ultieme hapjespakket
Bedenk een hapjespakket die je in de slagerij kunt verkopen en ga daarbij uit van: