Af en toe is het goed om de tijd te nemen voor een gesprek met elkaar. Zo blijven zowel werkgever als werknemer persoonlijk bij elkaar betrokken en kunnen zij hun verwachtingen duidelijk maken. Dit levert iedereen in de slagerij als geheel veel op. Dit magazine geeft tips over hoe je geplande gesprekken kunt voeren.
In een werkoverleg bespreek je als team met elkaar de dagelijkse gang van zaken, bijvoorbeeld aan het begin van een werkdag. Onderwerpen van een werkoverleg kunnen de dagplanning, nieuwe producten, aanbiedingen of nieuws uit de slagerswereld zijn. Het werkoverleg kan ook een moment zijn waarop de werkgever of leidinggevende kan aangeven wat er in het algemeen beter zou kunnen op de werkvloer. Dit gaat dan niet over werknemers persoonlijk, maar over de algemene gang van zaken. Als werknemer kun je tijdens het werkoverleg natuurlijk ook ideeën voor acties, tips om klanten beter te helpen of veel gestelde vragen inbrengen.
Een teamoverleg is een overleg met het team buiten openingstijden. Een teamoverleg vindt meestal één tot vier keer per jaar plaats. Als team bespreek je dan een thema, zoals klantcontact, hygiëne, kerst, het barbecueseizoen of een nieuwe procedure. Ook kunnen er thema’s als het functioneren van het team en samenwerking worden behandeld. Als er afspraken worden gemaakt, is het handig om deze op te schrijven. Zo kunnen jullie erop terugvallen. In een volgend overleg gaan jullie na hoe het staat met de afspraken. Heb je als werknemer ideeën over een thema voor een teamoverleg? Laat het je werkgever weten.
Bij de evaluatie bekijk het team samen met de werkgever hoe het de afgelopen periode is gegaan. Voorbeelden hiervan zijn de evaluatie van de barbecueperiode of de kerstperiode. Samen bespreken jullie dan wat er goed ging en wat de verbeterpunten zijn. Bij zo’n evaluatie gaat het niet om de inzet van één werknemer. Het doel van zo’n evaluatie is om als team te leren van de afgelopen periode. Daarom kan het handig zijn om afspraken te maken en deze op te schrijven.
In een beoordelingsgesprek bespreken de werknemer en de werkgever het gedrag, de werkhouding en de inzet van de werknemer. Er wordt besproken wat de ontwikkel- en verbeterpunten van de werknemer zijn en waar diegene het komende jaar aan wil werken. Daarbij maken werknemer en werkgever afspraken over ontwikkeling en eventueel over (bij)scholing. Voor de werknemer kan dit een spannend gesprek zijn. Een goede voorbereiding helpt. De werknemer heeft ruimte voor inbreng. Afspraken die tijdens een evaluatiegesprek worden gemaakt, worden vastgelegd in een verslag. De werknemer tekent voor ‘akkoord’ of voor ‘gezien’ en ontvangt een kopie. Het verslag wordt bewaard door de werkgever.
Er zijn verschillende overlegvormen. Waar zijn ze voor bedoeld? En wat is jouw rol?
“Het is belangrijk om het werkoverleg af te stemmen op je werknemers. Sommige mensen kunnen zelfstandig werken. Anderen hebben meer sturing nodig. Iedereen heeft een eigen stijl.”
“Ik heb in ieder geval iedere dag werkoverleg met de parttimers. Zo weten ze wat er is gebeurd op de dagen dat ze niet hebben gewerkt.”
“Tijdens het werkoverleg bespreken we wat er op een dag moet gebeuren. Dit zetten we op een whiteboard zodat iedereen het op ieder moment kan bekijken.”
Keurslagerij Putman
Je kunt op een dag wel alles tussen neus en lippen door zeggen, maar dat blijft niet altijd hangen. Daarom houden we het liefst twee keer per jaar teamoverleg. Je kunt er dan goed voor gaan zitten. Ik maak een agenda met begin- en eindtijd. Dan kan ik makkelijker punten afkappen. Anders is het zo twaalf uur!
We willen de gemiddelde verkoop per klant graag verhogen. Daarom hebben we tijdens het teamoverleg een verkooptraining gegeven. Daarbij hoort het stellen van goede verkoopvragen: “Wilt u er misschien ook een rookworst bij?”, als een klant een liter erwtensoep koopt. Simpele vragen die toch lastig zijn, daar oefenen we op. We hebben er een wedstrijd van gemaakt door van elke medewerker de gemiddelde omzet per klant uit te rekenen. Dat werkt: iedereen wil winnen en gebruikt de geleerde verkooptechnieken! De winnaar kreeg eeuwige roem (én een bonus van 100 euro).
Keurslager Groeneveld
De neuzen allemaal dezelfde kant op krijgen. Daarom houd ik een teamoverleg. Wij overleggen één keer per jaar met alle medewerkers en twee keer per jaar met de chefs.
Meestal is het teamoverleg ’s avonds in een restaurant en eten we samen een hapje. Dat vinden we leuk. We praten in een teamoverleg bijvoorbeeld over nieuwe producten en recepten, maar ook over de sfeer in het team. Iedereen mag agendapunten aandragen. Zo hebben medewerkers een actieve rol bij de voorbereiding. Ze hebben vaak goede ideeën, onderschat ze niet. Alles wat we afspreken, zetten we zwart op wit. Zo kunnen we terugvallen op afspraken. Soms zetten ze mij ook wel eens op mijn nummer, omdat ik toch iets anders doe dan we hadden afgesproken. Dat kan ook gebeuren.
Teamoverleg kun je op veel manieren voeren. In de interviews vertellen twee slagers hoe zij dit doen.
Keurslagerij Putman
Keurslager Groeneveld
Een goed voorbereid teamoverleg zorgt voor een beter resultaat. Tips die je daarbij helpen:
Maak een agenda en deel deze van tevoren uit.
Wijs iemand aan die tijdens het overleg notuleert.
Maak duidelijk dat iedereen een bijdrage dient te leveren. Zorg dat alle medewerkers aan het woord komen.
Werk de notulen zo snel mogelijk na afloop van het overleg uit en deel deze met de deelnemers.
Biologische Slagerij De Groene Weg
Wat moeten medewerkers van jouw slagerij kunnen? Zet de kwaliteiten waarop je je medewerkers beoordeelt op papier. Je kunt dan denken aan:
Bespreek het beoordelingsformulier in een teamoverleg. Laat medewerkers ook onderwerpen en kwaliteiten noemen. Misschien komen zij ergens mee waar jij nog niet aan hebt gedacht. Zo betrek je medewerkers bij hun eigen beoordeling.
Geef bij iedere kwaliteit aan hoe je je medewerkers erop beoordeelt. Denk bijvoorbeeld aan ‘onvoldoende’, ‘voldoende’ of ‘goed’. Je kunt medewerkers ook een cijfer van 1 tot 10 geven. Gebruik in ieder geval meer dan twee scores en maak het niet te ingewikkeld.
Bij het maken van een beoordelingsformulier kun je gebruikmaken van het Personeelshandboek voor de slager. Dit is een handboek dat is opgesteld door de slagersbranche. Het Personeelshandboek voor de slager biedt handvatten voor onder andere beoordelingsgesprekken. Het handboek is hier te raadplegen.
Wil je als werkgever alle medewerkers op dezelfde manier beoordelen? Dat kan door van tevoren een beoordelingsformulier te maken en deze te laten invullen.
De eerste stap is het plannen van het gesprek met je werkgever. Door het gesprek te plannen, geef je bij je werkgever aan dat je tegen een probleem aanloopt. Zodra de afspraak staat, kun je het aangaan van het gesprek ook niet meer uitstellen. Kies voor het gesprek een moment waarop zowel jij als je werkgever er de tijd voor kan nemen. Zorg ook dat het gesprek op een rustige plaats kan plaatsvinden, eventueel buiten de slagerij.
Nadat je het gesprek hebt gepland, moet je deze goed voorbereiden. Schrijf voor jezelf duidelijk op wat je wilt bespreken. Waar loop je tegenaan? Wat doet het met jou als werknemer? Maak het concreet: onderbouw je verhaal met voorbeelden. Bespreek het probleem met collega’s die hetzelfde hebben meegemaakt. Oefen eventueel het gesprek met een collega, partner of vriend.
Denk voordat je in gesprek gaat na over mogelijke oplossingen. Houd daarbij niet alleen rekening met wat voor jou prettig is, maar ook met waar je werkgever iets aan heeft. Door met een oplossing te komen, laat je zien dat je over het probleem hebt nagedacht. Ook zal je werkgever je inbreng op deze manier meer waarderen.
Aan het einde van het gesprek maak je afspraken met elkaar. Jullie kunnen bijvoorbeeld afspreken om vaker in gesprek te gaan. Welke stappen gaan jullie nu nemen? Wie gaat wat wanneer doen? Maak deze afspraken zo concreet mogelijk. Verwacht niet direct een antwoord van je werkgever of dat het probleem meteen kan worden opgelost. Gun je werkgever tijd om na te denken over wat jullie hebben besproken. Plan eventueel een tweede gesprek in.
Soms wil je als werknemer het gesprek aangaan met je werkgever. Bijvoorbeeld als je veel stress ervaart of als er een arbeidsconflict dreigt. Het is belangrijk om zulke problemen bespreekbaar te maken met je werkgever. Als werknemer kun je tegen zo’n gesprek opzien. Door de volgende stappen te volgen, kun je de drempel verlagen.
Afspraken moeten niet alleen op papier staan: je moet ze ook nakomen. Hoe zorg je daarvoor? Een paar tips:
Laat afspraken terugkomen in het dagelijkse werkoverleg.
Maak afspraken uit het teamoverleg zichtbaar voor werknemers in de slagerij.
Spreek elkaar aan als men afspraken niet nakomt.
Als er regelmatig geplande gesprekken worden gevoerd, weten werkgever en werknemers meer van elkaar en van de slagerij. Werkoverleg is handig om bijvoorbeeld de dagplanning door te nemen. In een teamoverleg worden onderwerpen besproken die verdergaan dan de dagelijkse gang van zaken.
Evaluatiegesprekken kunnen plaatsvinden tussen werkgever en individuele werknemers of met het hele team. Al deze gesprekken dragen bij aan het verbeteren van het werken in de slagerij.
Welke gesprekken wil je invoeren? Hoe kun je de gesprekken die je al voert verbeteren?
Hoe vaak houd jij een werkoverleg? Is dit vaak genoeg of kan het nog vaker?
Welke thema’s behandel jij tijdens een teamoverleg? Waar haal jij deze vandaan?
Waar voer jij je evaluatiegesprekken? Is dit een bewuste keuze?
Hoe zorg je dat afspraken ook echt worden nageleefd?
Teamoverleg
Organiseer een teamoverleg. Neem deze punten mee in je voorbereiding:
- Welk thema kies je voor het teamoverleg? Welke onderwerpen sluiten daarbij aan?
- Hoe laat je je medewerkers meedenken in de voorbereiding?
- Waar voer je het overleg?
- Hoe lang duurt het overleg?
- Op welk moment plan je het overleg (avond of ochtend, doordeweeks of in het weekend)?
Evaluatiegesprek
Hoe wil jij evaluatiegesprekken voeren in je slagerij? Maak hier een plan voor en gebruik onderstaande punten.
Voer je al evaluatiegesprekken? Kijk dan of je met deze punten je evaluatiegesprekken kunt verbeteren:
- Wat wil je bespreken in het gesprek?
- Hoe wil je dat medewerkers zich voorbereiden?
- Wat gebruik je om het functioneren van je medewerker te bepalen?
- Hoe vaak wil je evaluatiegesprekken voeren?
- Waar voer je het gesprek?
- Hoe leg je het gesprek vast?
- Hoe zorg je ervoor dat gemaakte afspraken worden nagekomen?
21:14