Het moment van contact met je klant is hét moment om te laten zien wie jullie als slagerij zijn. Het bepaalt het beeld van de klant over jullie als slager. Dit wil je dus zo goed mogelijk laten verlopen. In dit magazine krijg je tips hoe je jezelf tijdens het klantcontact je van je beste kant kunt laten zien.
Hoe word jij geholpen in winkels
Keurslagerij Koelewijn
De klant komt binnen en moet soms even wachten. Een paar slagers vertellen hoe zij al contact maken met de klant en van wachten een beleving maken.
"Ik gooi een onderwerp in de groep. De mensen kletsen vanzelf met elkaar door over het onderwerp."
"Ik heb een koffieapparaat staan. Soms vraag ik klanten of ze zin hebben in een kopje koffie. Die deel ik dan uit."
"Als ik een klant bereidingsadvies geef, maak ik oogcontact met de wachtende klanten. Zo betrek ik ze erbij.”
"Het is een open deur, maar het werkt: ik begin vaak over het weer. Als het koud is, dan is het heel makkelijk om over onze erwtensoep te beginnen."
“Ik onthoud zoveel mogelijk wat vaste klanten kopen. Ik kom daar dan op terug door te vragen of het lekker was. Ik geef daarna een suggestie wat ook heel lekker is"
“Nieuwe producten hebben we vaak op de toonbank staan om te proeven. Ik wijs klanten hierop en vertel ze wat het is.”
Natuurlijk is bijverkoop een manier om meer omzet te krijgen maar het is ook service naar de klant. Je kunt bijverkoop dus ook 'service' of 'oplossingsgerichtheid' noemen. Het is toch heel handig voor klanten als je meerdere versingrediënten voor een gerecht bij één verkooppunt kunt vinden!? Als je bijverkoop op deze manier aan je medewekers uitlegt dan is bijverkoop gelijk al een stuk leuker en makkelijker!
Natuurlijk is bijverkoop een manier om meer omzet te krijgen maar het is ook service naar de klant. Je kunt bijverkoop dus ook 'service' of 'oplossingsgerichtheid' noemen. Het is toch heel handig voor klanten als je meerdere versingrediënten voor een gerecht bij één verkooppunt kunt vinden!? Als je bijverkoop op deze manier aan je medewekers uitlegt dan is bijverkoop gelijk al een stuk leuker en makkelijker!
Natuurlijk is bijverkoop een manier om meer omzet te krijgen maar het is ook service. Helemaal als je je advies aansluit bij de wens van de klant. Het is juist heel handig voor klanten als je meerdere versingrediënten voor een gerecht bij één verkooppunt kunt vinden! Als je er zo naar kijkt, maakt het bijverkoop misschien gelijk al een stuk leuker en makkelijker!
Slagerij & Party Service Gelderblom
Een medewerker met vertrouwen in zichzelf is een betere verkoper. Die straalt zekerheid uit en durft meer door te vragen en adviezen te geven. Zo iemand weet klanten te binden. Daar investeer ik dus in. Ik geef bewust complimenten en zorg ervoor dat mijn medewerkers genoeg kennis hebben over onze producten. Want ook dat geeft ze meer vertrouwen. Met weinig kennis is het moeilijk om een klant goed te helpen. En ik zit ook niet bovenop elke fout. Ik zeg altijd: “Fouten maken mag!”
Natuurlijk doe je het liefst alles meteen goed maar je leert ook een hoop door fouten te maken en zelf op te lossen. Als iets echt niet goed gaat of het gebeurt te vaak, dan zeg ik daar natuurlijk wat van. Ik ben duidelijk, maar op een normale toon.
Slagerij & Party Service Gelderblom
Gebruik je contact met de klant om de klant meer beleving mee te geven. Tips hoe je dit kunt doen.
Bereid vlees in de winkel en leg uit wat je doet. De klanten ruiken, zien en proeven je product en weten hoe ze het thuis moeten bereiden.
Ga rond met een schaal met een product dat je wilt laten proeven. Je kunt dan meteen het verhaal erbij vertellen.
Gebruik je narrowcasting of digitale scherm op je kassa om filmpjes te laten zien over de afkomst en herkomst van het vlees. Hoe been je uit? Neem het op en laat het zien.
Christiaan Verkuijl
Wat vind jij als meesterverkoper belangrijk in klantcontact?
Je moet altijd dienstvaardig zijn. Dat klinkt heel ouderwets, maar het is actueler dan ooit. Ik kom wel eens in winkels waar ik het idee heb dat ik snel geholpen word omdat de verkoper snel door wil met zijn of haar werk. Maar het werk is de klant. Alles ten dienste van de klant zetten: dat is hoe we in de toekomst moeten omgaan met onze fysieke klanten.
Het is heel belangrijk om aan te voelen wat jouw klant wil om goed in te blijven spelen op de behoefte van de consument, nu en in de toekomst. Je moet daarom goed in contact met je klant zijn en blijven: wat wil mijn klant eigenlijk? Waar wil mijn klant in de toekomst naartoe? Ga ook eens met je klant sparren over de inrichting van je zaak. Ga samen op zoek naar mooie smaken.
Als klanten zich geholpen voelen, voelen ze zich op hun gemak. En klanten die zich op hun gemak voelen, besteden uiteindelijk meer of komen sneller terug. Je hebt je vaste klant, maar je hebt ook je nieuwe klant. Als je je tegenover hem ook dienstbaar opstelt, denk ik dat de klant daar een heel goed gevoel bij krijgt.
Hoe kun je de klant optimaal bedienen?
Door de klant echt aan te voelen en op zoek te gaan met de klant naar iets wat hem voorziet in zijn behoefte. Ga je de klant alleen helpen of ga je de klant echt een totaalbeleving geven in de winkel zodat ze met een voldaan gevoel de deur uit gaan?
Als je een pond gehakt komt halen, dan is een pond gehakt een pond gehakt. Maar als een klant een bepaald soort gehakt zoekt om pizza te maken en jij Italiaans gekruid gehakt verkoopt, kun je die klant veel beter helpen. Je moet inlevingsvermogen hebben om werkelijk te doorgronden wat je klant zoekt en kijken waar jij die meerwaarde kunt bieden.
Heb je nog tips voor collega-slagers?
Streef naar de meestertitel. Daag je zelf uit om de competenties die in de meesterproef aan bod komen, los te laten op je winkel. Breng je winkel naar een hoger niveau. Coach je collega’s, kijk hoe je samen kunt verbeteren en verbeter productkennis. Niet iedereen zal zo’n titel halen, maar het streven ernaar is al heel belangrijk.
Christiaan Verkuijl
“Ik geef soms iets mee om te laten proeven en doe er dan wat extra's bij. Ik zeg dan: “voor de buurman. Laat maar weten wat hij ervan vond!”
“We lopen als het rustig is met de klant mee naar de deur en houden deze voor hem open. De klant voelt zich dan speciaal.”
“Ik herinner de klant net voordat hij de deur uit gaat nog aan het advies dat ik tijdens het verkoopgesprek gegeven heb.”
"Ik geef het tasje niet over de toonbank aan de klant, maar ik loop om de toonbank heen. Het is net iets persoonlijker."
Slagerij & Party Service Gelderbom; Ferry Roks
Ik heb mezelf het Facebooken aangeleerd. Wij gebruiken het sinds 2011 en vooral om te laten zien wie wij zijn als slagerij. We willen het ambacht en vakmanschap laten zien. Ik zet dus geen acties van producten op Facebook. Elke dag plaats ik wel één of meerdere berichten, meestal met foto. Er wordt altijd op gereageerd. We merken vaak dat we meer verkopen van een product als er een foto van op Facebook heeft gestaan. Je bereikt snel een grote groep mensen. Eén iemand hoeft je foto maar te ‘liken’ en je bent al zichtbaar bij al zijn Facebookvrienden!
Tips voor slagers die willen gaan Facebooken? Zorg dat je goede foto’s neemt waarop je het product mooi presenteert. Dan krijg je veel meer reacties. Reageer ook op berichten van anderen. Daar maak je jezelf zichtbaar mee. En help elkaar! Zoek collega’s op Facebook op en ‘like’ hen en laat hen jou ‘liken’.
Een laatste tip: houd speciale acties om meer vrienden te krijgen. Bijvoorbeeld: “Als u vrienden van ons bent op Facebook dan krijgt u een euro korting op een product.” Ik heb dit nog niet gedaan, maar het schijnt goed te werken!
Slagerij & Party Service Gelderbom; Ferry Roks
Het klantcontact begint als de klant binnenkomt en eindigt als de klant weggaat. Eigenlijk gaat het nog verder: je spreekt klanten ook aan de telefoon en via social media.
Hoe jullie met de klant omgaan, bepaalt het beeld wat de klanten hebben over jullie. Het geeft jullie de dus kans om te laten zien wie jullie zijn. Bespreek dit ook met je medewerkers.
Het klantcontact is ook het moment waarop je beleving mee kunt geven. Laat ze iets proeven of vertel jullie verhaal. Klanten willen gezien worden, zorg er dus voor dat je aandacht voor ze hebt.
Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers nog beter advies geven?
Hoe geef jij je medewerkers vertrouwen?
Hoe kunnen jullie de klant nog meer beleving meegeven?
Hoe kunnen jullie social media inzetten voor jullie slagerij?
Hoe gaan jullie om met het opnemen van de telefoon?
Klantcontact bij anderen
Ga zelf eens naar verschillende winkels en let goed op jij als klant behandeld wordt.
- Hoe werd je ontvangen?
- Hoe gingen ze om met je vraag?
- Hoe werd er advies gegeven?
- Werd er iets bijverkocht en op welke manier?
- Hoe ging het afscheid nemen?
Bedenk hoe jullie zelf omgaan met het klantcontact. Zijn er dingen die jullie kunnen verbeteren? Bespreek dit met je medewerkers in bijvoorbeeld een teamoverleg of besteed er telkens in het werkoverleg even aandacht aan.
Klantcontact in jullie slagerij
Geef je medewerkers de opdracht jou een dag lang extra goed te observeren hoe jij met klanten omgaat. Niet alleen tijdens het verkoopgesprek maar bijvoorbeeld ook tijdens de binnenkomst van de klant of als je aan de telefoon bent.
Bespreek dit aan het einde van de werkdag na. Wat viel ze op? Wat vinden ze goed? Wat willen ze zelf daarvan overnemen?
Klantcontact
Vraag aan je werkgever of jij en een collega elkaar een dag lang mogen observeren hoe jullie omgaan met het klantcontact.
Bedenk goed dat de volgende punten allemaal onderdeel zijn van het klantcontact:
klantontvangst
aansluiten bij de klantvraag
advies
bijverkoop
afscheid
Bespreek dit aan het einde van de dag na. Noem drie sterke punten en drie ontwikkelpunten.
Bijverkoop
Verkoop een week lang elke dag drie keer iets bij. Probeer dit bijverkoop aan te sluiten op de vraag van de klant. Is het gelukt? Zo ja, stel jezelf een nieuw doel. Is het niet gelukt?
Bedenk hoe dat komt en vraag tips aan collega's of je werkgever.