E-mailadres
Wachtwoord

Heb je nog geen account?
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Klantcontact
in dit magazine
  • Klant ontvangen
  • Verkoopgesprek
  • Bijverkoop
  • Afscheid klant
  • Beleving
  • Telefonisch contact
  • Social media

Het moment van contact met je klant is hét moment om te laten zien wie jullie als slagerij zijn. Het bepaalt het beeld van de klant over jullie als slager. Dit wil je dus zo goed mogelijk laten verlopen. In dit magazine krijg je tips hoe je jezelf tijdens het klantcontact je van je beste kant kunt laten zien.

Zo ervaart de klant klantgesprekken

Hoe word jij geholpen in winkels

De klant wil gezien worden

Keurslagerij Koelewijn

Voorkom vooroordelen
Tips: contact met wachtende klanten

De klant komt binnen en moet soms even wachten. Een paar slagers vertellen hoe zij al contact maken met de klant en van wachten een beleving maken.

1

"Ik gooi een onderwerp in de groep. De mensen kletsen vanzelf met elkaar door over het onderwerp."

2

"Ik heb een koffieapparaat staan. Soms vraag ik klanten of ze zin hebben in een kopje koffie. Die deel ik dan uit."

3

"Als ik een klant bereidingsadvies geef, maak ik oogcontact met de wachtende klanten. Zo betrek ik ze erbij.”

Hoe begin je een gesprek?

"Het is een open deur, maar het werkt: ik begin vaak over het weer. Als het koud is, dan is het heel makkelijk om over onze erwtensoep te beginnen."

 

“Ik onthoud zoveel mogelijk wat vaste klanten kopen. Ik kom daar dan op terug door te vragen of het lekker was. Ik geef daarna een suggestie wat ook heel lekker is"

“Nieuwe producten hebben we vaak op de toonbank staan om te proeven. Ik wijs klanten hierop en vertel ze wat het is.”

Het verkoopgesprek: vraag door!
Wat is het doel van bijverkoop?
meer omzet
0%
Service naar de klant
0%
meer omzet en service naar de klant
0%
bekijk feedback
Jos Gelderblom

Slagerij & Party Service Gelderblom

bekijk
Geef beleving mee tijdens het klantcontact

Gebruik je contact met de klant om de klant meer beleving mee te geven. Tips hoe je dit kunt doen.

Bereid vlees in de winkel en leg uit wat je doet. De klanten ruiken, zien en proeven je product en weten hoe ze het thuis moeten bereiden.

Ga rond met een schaal met een product dat je wilt laten proeven. Je kunt dan meteen het verhaal erbij vertellen.

Gebruik je narrowcasting of digitale scherm op je kassa om filmpjes te laten zien over de afkomst en herkomst van het vlees. Hoe been je uit? Neem het op en laat het zien.

Interview branche erkende meesterverkoper

Christiaan Verkuijl

bekijk
Afscheid nemen van de klant

 “Ik geef soms iets mee om te laten proeven en doe er dan wat extra's bij. Ik zeg dan: “voor de buurman. Laat maar weten wat hij ervan vond!”

 

“We lopen als het rustig is met de klant mee naar de deur en houden deze voor hem open. De klant voelt zich dan speciaal.”

“Ik herinner de klant net voordat hij de deur uit gaat nog aan het advies dat ik tijdens het verkoopgesprek gegeven heb.”

 

"Ik geef het tasje niet over de toonbank aan de klant, maar ik loop om de toonbank heen. Het is net iets persoonlijker."

Telefonisch contact
Ferry Roks

Slagerij & Party Service Gelderbom; Ferry Roks

bekijk
Om over na te denken…

Het klantcontact begint als de klant binnenkomt en eindigt als de klant weggaat. Eigenlijk gaat het nog verder: je spreekt klanten ook aan de telefoon en via social media.

Hoe jullie met de klant omgaan, bepaalt het beeld wat de klanten hebben over jullie. Het geeft jullie de dus kans om te laten zien wie jullie zijn. Bespreek dit ook met je medewerkers.

Het klantcontact is ook het moment waarop je beleving mee kunt geven. Laat ze iets proeven of vertel jullie verhaal. Klanten willen gezien worden, zorg er dus voor dat je aandacht voor ze hebt.

1

Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers nog beter advies geven?

2

Hoe geef jij je medewerkers vertrouwen?

3

Hoe kunnen jullie de klant nog meer beleving meegeven?

4

Hoe kunnen jullie social media inzetten voor jullie slagerij?

5

Hoe gaan jullie om met het opnemen van de telefoon?

Swipe voor meer tips
Aan de slag

Klantcontact bij anderen

Ga zelf eens naar verschillende winkels en let goed op jij als klant behandeld wordt.


- Hoe werd je ontvangen?
- Hoe gingen ze om met je vraag?
- Hoe werd er advies gegeven?
- Werd er iets bijverkocht en op welke manier?
- Hoe ging het afscheid nemen?   


Bedenk hoe jullie zelf omgaan met het klantcontact. Zijn er dingen die jullie kunnen verbeteren? Bespreek dit met je medewerkers in bijvoorbeeld een teamoverleg of besteed er telkens in het werkoverleg even aandacht aan.

Klantcontact in jullie slagerij

Geef je medewerkers de opdracht jou een dag lang extra goed te observeren hoe jij met klanten omgaat. Niet alleen tijdens het verkoopgesprek maar bijvoorbeeld ook tijdens de binnenkomst van de klant of als je aan de telefoon bent.

Bespreek dit aan het einde van de werkdag na. Wat viel ze op? Wat vinden ze goed? Wat willen ze zelf daarvan overnemen?

Dit zien je werknemers

Klantcontact

Vraag aan je werkgever of jij en een collega elkaar een dag  lang mogen observeren hoe jullie omgaan met het klantcontact.

Bedenk goed dat de volgende punten allemaal onderdeel zijn van het klantcontact:

klantontvangst

aansluiten bij de klantvraag

advies

bijverkoop

afscheid

Bespreek dit aan het einde van de dag na. Noem drie sterke punten en drie ontwikkelpunten.

Bijverkoop

Verkoop een week lang elke dag drie keer iets bij. Probeer dit bijverkoop aan te sluiten op de vraag van de klant. Is het gelukt? Zo ja, stel jezelf een nieuw doel. Is het niet gelukt?

Bedenk hoe dat komt en vraag tips aan collega's of je werkgever.

like & reageren
Inloggen