Wil je Slagerspassie volledig gebruiken?
Login of registreer een account.
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Wachtwoord

E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Marketing
in dit magazine
  • 5 p's
  • Marketingplan
  • Marketing in het klein
  • Medewerkers betrekken

Als ondernemende slager heb je niet alleen een passie voor vlees. Je wilt aan het einde van de dag ook voldoende omzet. Goede marketing helpt hierbij.

 

Marketing is meer dan sales. Het gaat om alles wat je doet om de markt te veroveren.  Naast promotie gaat marketing over je producten, prijzen, plaats en personeel. Deze onderdelen vormen samen de 5 p’s. Je vindt ze terug in dit magazine, samen met inspirerende voorbeelden van collega-slagers.

Marketing in de slagerij

Slagerij Wapenaar

5 p’s

De 5 p’s zijn je marketinginstrumenten. Met deze instrumenten geef je invulling aan je marketingplan en je marketingstrategie. Om succesvol te zijn moet je alle p’s op elkaar en op je doelgroep afstemmen. 

 

Heb je veel oudere klanten, dan kies je bijvoorbeeld eerder voor een traditioneel  assortiment en een andere manier van communiceren met klanten dan een slager in een nieuwbouwwijk met vooral jonge gezinnen.

1

Product:

Alles wat je verkoopt.

2

Prijs:

Je prijsniveau en tarieven.

3

Plaats:

Je vestigingsplaats, marktgebied en distributie.

4

Promotie:

Je reclame en communicatie.

5

Personeel:

Je medewerkers.

5 p's in een marketingplan

In een marketingplan combineer je de 5 p’s of marketinginstrumenten. De doelgroep staat bij het opstellen van een marketingplan centraal. Wanneer je winkel en je assortiment niet aansluiten bij de wensen van jouw klant loop je omzet mis.

Waarom kiest de klant voor jou? Of waarom juist slechts af en toe? En hoe kun jij hierop inspelen?

De stappen voor het maken van een marketingplan:
1.        Ken jezelf en je markt
2.        Ken je klanten
3.        Stel doelen en maak plannen (met de 5 p’s)

Ken jezelf en je markt
Ken je klanten
Stel doelen en maak plannen
Marketingplan
Ken je klanten

Thomas de With-Keurslagerij De With

bekijk
Keuzes maken
Marketingdoelen

Een goede marketingstrategie helpt je om je doelstellingen te realiseren.  Belangrijk daarbij is dat jouw klant altijd centraal staat en dat je je boodschap op de klant aanpast.

Doelen die je met marketing kunt bereiken:

Bestaande klanten aan je binden
Bestaande klanten vaker laten komen
De besteding van bestaande klanten verhogen
Nieuwe klanten naar de winkel trekken
Communicatie en marketing

Klanten willen verleid, geprikkeld en geïnspireerd worden. Dat kun jij doen, met goede communicatie als onderdeel van jouw marketingstrategie.

Gebruik je marketingstrategie om een manier te vinden om je klanten zo origineel mogelijk aan te spreken, passend bij je speerpunten natuurlijk. Zorg dat je totaalplaatje klopt!

Huisstijl
Website
Social media
Facebook
Marketing hoeft niet groots te zijn

Marketing hoeft niet groots en meeslepend te zijn. Er zijn genoeg kleine dingen die je kunt doen om je producten aan de man te brengen en meer omzet te maken. Drie tips:

1

Bereid producten in de winkel en laat klanten proeven. Zeker weten dat de heerlijke geuren klanten aanzetten om meer te kopen. 

2

Maak gebruik van je netwerk voor meer effect van acties tegen gedeelde kosten. Dat kan een groenteman zijn, maar bijvoorbeeld ook een boekwinkel.

3

Verspreid cadeaubonnen voor een gratis product. De kosten wegen al snel op tegen de extra omzet die je krijgt van klanten die nog iets extra's meenemen.

Voorbeelden van marketing

Een mooi en lekker geschenkpakket voor moederdag van Slagerij Kokkelkoren

Inspiratie voor Koningsdag

Origineel moederdagcadeau: een workshop BBQ'en bij de slagerij

Een bijzondere gebeurtenis kan je gebruiken voor marketing!

Een samenwerking tussen de banketbakkerij en Slagerij Boonstra

Mooie tasjes van Keurslagerij Warmenhoven: echte blikvangers!

Marketing ben je zelf

Specialiteiten slagerij Kempenaar

Medewerkers betrekken

Medewerkers zijn belangrijk voor de marketing. Lees welke keuzes twee collega's maken.

Bas van Loo

Kwaliteitsslagerij van Loo

bekijk
Twan Beerens

Slagerij Beerens

bekijk
Om over na te denken…

De 5 p's van marketing zijn product, prijs, plaats, promotie en personeel. Bewuste keuzes maken over hoe je deze instrumenten inzet helpt je om je producten te verkopen. Vertel het verhaal van jouw slagerij en onderscheid je daarmee van concurrenten.

Belangrijk om te onthouden is dat een marketingplan niet groots en ingewikkeld hoeft te zijn. Het gaat erom dat je nadenkt over de speerpunten van jouw slagerij en dat je die speerpunten doorvoert in alle aspecten van je bedrijfsvoering. Stem de 5 p's goed op elkaar af voor het beste resultaat.

1

Wat zijn de speerpunten in jouw bedrijfsvoering?

2

Hoe zet jij je medewerkers in voor de marketing van je slagerij?

3

Welke kleine marketingacties voer jij uit? En wat zou je nog meer kunnen doen?

4

Heb je alle 5 p's goed op elkaar afgestemd?

Swipe voor meer tips
Aan de slag

Een kijkje bij andere versspecialisten

Kijk bewust naar andere versspecialisten. Bezoek de versspecialisten en stel jezelf de vragen die je ook aan jouw klanten stelt, dus:


- Waarom kopen klanten hier? En waarom koop jij hier?
- Wat zijn de speerpunten van deze versspecialist?
- Wat vind je van de communicatiemiddelen, reclames en acties van deze versspecialist?
- Zou je deze versspecialist aanraden aan anderen? Waarom wel/niet?

Je medewerkers

Maak je medewerkers bewust van hun rol als marketinginstrument. Stimuleer ze om actief bepaalde acties of producten onder de aandacht brengen bij klanten en kijk wat het effect is. 

Welk effect zie je? Deel dit in een reactie op deze pagina.

like & reageren
Inloggen