Als ondernemende slager heb je niet alleen een passie voor vlees. Je wilt aan het einde van de dag ook voldoende omzet én rendement. Goede marketing helpt hierbij.
Marketing is meer dan sales. Het gaat om alles wat je doet om de markt te veroveren. Naast promotie gaat marketing over je producten, prijzen, plaats en personeel. Deze onderdelen vormen samen de 5 P’s. Benieuwd hoe jij dit kunt inzetten in je slagerij? Of hoe collega-slagers dit doen? Lees dan verder in dit magazine!
Slagerij Wapenaar
Marketing draait om 5 instrumenten:
Dit noemen we de 5 P’s. Met deze instrumenten kun je een marketingplan opstellen en een marketingstrategie bedenken. Om succesvol te zijn, moet je alle P’s op elkaar en op je doelgroep afstemmen.
Product gaat over alles wat je verkoopt. Het is belangrijk dat wat je verkoopt goed aansluit op de behoeften van je klanten. Dan komen ze vaker bij je terug. Kijk daarom goed naar je doelgroep: wat voor soort mensen komen er in je slagerij? Heb je bijvoorbeeld veel oudere klanten, dan kan het slim zijn om voor een traditioneel aanbod te kiezen. Je kunt ook maaltijden en kleinere porties aanbieden. Toets nieuwe producten bij je klanten door ze te laten proeven: zo weet je of iets in de smaak valt voordat je het groter inkoopt of bereidt. Klanten waarderen het ook dat je om hun mening vraagt en dat is goed voor de klantenbinding.
Prijs gaat over de verkoopprijs van je producten. Je moet natuurlijk je productiekosten terugverdienen en ook een winstmarge bereiken, maar je klant moet ook bereid zijn om dat bedrag voor jouw product te betalen. Die beide factoren bepalen je prijs. Ook de prijzen van je concurrenten spelen hierbij een rol. Verkoop je een populair, duurzaam of uniek product? Dan kun je juist een hogere prijs vragen: je klanten zijn bereid daar meer voor te betalen. Producten die je wilt promoten, bijvoorbeeld waar je te veel van hebt of die bijna over de datum gaan, kun je juist een lagere actieprijs geven. Een mooie aanbieding kan ook nieuwe klanten naar je slagerij trekken.
Plaats gaat over je vestigingsplaats, marktgebied en distributie. Waar je slagerij ligt, heeft veel invloed op hoeveel klanten je hebt en het soort klanten dat je hebt. Zit je in een gebied met veel versondernemers, zoals een groentewinkel en een bakkerij? Dan is de kans groter dat klanten ook naar jouw slagerij gaan voor hun vlees. Zitten er veel supermarkten bij je in de buurt? Dan kopen mensen sneller daar al hun boodschappen tegelijk. Wat kun jij doen om die klanten toch naar jouw slagerij te trekken? Wat voor soort klanten wonen er in de omgeving van je slagerij en welke behoeften hebben zij? Hoe is de parkeergelegenheid? Hoe bereikbaar ben je? Lopen klanten makkelijk bij je binnen of kun je je marktgebied vergroten door ook te bezorgen?
Promotie gaat over je reclame en communicatie. Je klanten moeten weten dat je bestaat en wat je te bieden hebt. Je kunt je zichtbaarheid vergroten door te adverteren in lokale bladen, op de radio of zelfs op de lokale televisie. Op sociale media kun je mensen jouw verhaal vertellen door te wijzen op je mooie producten of je speciale aanbiedingen. In de slagerij kun je ook gebruikmaken van schermen om beelden te tonen. Je kunt daarnaast een medewerker buiten je slagerij klanten producten laten proeven of een workshop aanbieden om extra klanten aan te trekken. Hoe zichtbaar is je slagerij voor klanten? Denk ook goed na over hoe je promotiemateriaal eruit moet zien. Wat wil je uitstralen en welke vorm past daar goed bij? Wat past er bij jouw visie en waar wil je de nadruk op leggen? Welke boodschap wil je aan je klanten overbrengen?
Personeel gaat over de medewerkers in je slagerij. Zij zijn het visitekaartje. Hoe zij met de klanten omgaan, bepaalt heel veel voor de slagerij. Zij kunnen met klantvriendelijkheid en expertise vaste klanten behouden en nieuwe klanten terug laten komen. Het is dus belangrijk dat medewerkers goed opgeleid worden in hoe zij met klanten om moeten gaan en hoe ze hen goed kunnen adviseren. Klanten komen niet alleen naar een slagerij voor kwaliteitsvlees, maar ook voor persoonlijk contact, goed advies en bereidingstips.
Je leest hier meer over wat de 5 P's betekenen.
Wat zijn jouw sterke kanten en waarmee wil je je onderscheiden? Plaats? Prijs? Producten? Bepaal de speerpunten in je bedrijfsvoering.
Kijk ook naar slagerijen en andere winkels in de omgeving. Denk eraan, de wereld en je concurrenten staan niet stil. Blijf dus altijd alert op veranderingen in je omgeving en bedenk of je daar iets mee moet.
En... Je hoeft natuurlijk niet altijd af te wachten wat er in je omgeving gebeurt, blijf ondernemend!
Luister naar je klanten en blijf nieuwsgierig. Klanten veranderen en jij moet daarin meegaan. Als je goed met je klanten omgaat komen ze vaker, besteden ze meer en vertellen ze anderen over jouw slagerij.
Doe af en toe eens een marktonderzoek. Dat kan op papier, met vragenlijsten. Of je kunt in gesprek gaan met je klanten. Vraag ze wat ze van je slagerij en van je producten vinden. Blijf jezelf verbeteren door aan de slag te gaan met de informatie die je krijgt.
Nadat je informatie hebt verzameld over je doelgroep, je klanten en je concurrenten wordt het tijd om concrete plannen te maken. Welk doel of welke doelen heb je voor ogen? Welke acties ga je ondernemen en op welke termijn? Bedenk wat je wilt bereiken en welke P’s je daarvoor gaat inzetten.
De door jou verzamelde analyses, doelen en acties breng je samen in je marketingplan. Je beschrijft hierin wat je gaat doen, wanneer en hoe je dat gaat doen, waarom je dat gaat doen en wat je ermee wilt bereiken. Dit noemen we ook wel je marketingstrategie. Je kunt je marketingplan zo klein of uitgebreid maken als je zelf wilt. Het gaat er vooral om dat je weet wat je wilt en dat je nadenkt over wat je kunt doen om dat te bereiken.
In een marketingplan beschrijf je hoe je deze 5 P's voor jouw slagerij wilt invullen. Wat vind jij belangrijk en hoe wil jij je product, prijs, plaats, promotie en personeel inzetten om jouw slagerij tot een succes te maken? Bij het opstellen van een marketingplan staat de doelgroep centraal: het draait om jouw klanten. Wanneer je slagerij en je assortiment niet aansluiten bij de wensen van jouw klanten, loop je omzet mis.
Bedenk daarom voor jezelf waarom je klant voor jouw slagerij kiest. Of waarom komt je klant juist alleen af en toe? En hoe kun je hierop inspelen?
Voor het maken van een marketingplan volg je een aantal stappen:
Thomas de With-Keurslagerij De With
Slager Thomas de With kent zijn klanten en betrekt hen bij de bepaling van het assortiment:
Als je tien producten lanceert, blijven er drie goede over. Dat wijst de praktijk uit. Wij gebruiken onze klanten daarom als een gigantisch testpanel. Kort geleden hebben onze klanten vijf rundvleesschotels getest. We gaven klanten een kleine portie van één of twee soorten mee en vroegen hun mening. Alleen de beste schotel wilden we lanceren. Uiteindelijk hebben we een Japanse en een Thaise rundvleesschotel gelanceerd. Zelfs ouderen en klanten waarvan we het niet verwachtten waren écht enthousiast, terwijl sommige schotels best pittig waren.
Deze methode werkt heel goed voor ons. We kunnen nieuwe producten testen, klanten waarderen dat je hun mening vraagt, en ze proberen eens iets nieuws uit. Klanten die altijd alleen vlees kwamen halen, maken nu ook kennis met de maaltijden en maken daar misschien vaker gebruik van. Door deze test merkten we dat mensen toch wel makkelijk een stapje opzij doen van het vaste patroon. Je kunt blijkbaar prima onderscheidend koken en toch toegankelijk blijven.
Die onderscheidenheid wordt in de toekomst steeds belangrijker, net als het betrekken van klanten bij je bedrijf.
Thomas de With-Keurslagerij De With
Een huisstijl bestaat uit design, communicatie en gedrag. Zorg voor eenheid in deze elementen om de boodschap van jouw slagerij uit te dragen.
Het design (naam, logo, kleur en lettertype) moet je consequent in alle visuele uitingen van jouw bedrijf gebruiken. Van posters en reclameborden tot je bedrijfskleding en verpakkingsmateriaal. Zorg dat het totaalplaatje klopt!
Je website is je online visitekaartje. Plaats regelmatig nieuwe inhoud om bezoekers te laten terugkomen. Zet bijvoorbeeld ook je aanbiedingen of leuke wisselende recepten op je website. Hiermee eindig je ook hoger in de resultaten van zoekmachines. Een goede basis is heel belangrijk: overzichtelijkheid en leesbare teksten. Mooie foto's inspireren zeker ook!
Goed gebruikmaken van sociale media zoals TikTok, Instagram en Facebook is het halve werk. Je kunt op deze platforms in gesprek gaan met je (mogelijke) klanten. Deel wat er achter de schermen gebeurt, plaats foto's, luister naar klanten, stel vragen, geef antwoorden en reageer op reacties van volgers of klanten. Beloon volgers met leuke aanbiedingen. Laat bereidingen zien of publiceer iets over je medewerkers of over de herkomst van je vlees. Inspireer jouw klanten met leuke verhalen en mooie producten. Wil je meer weten over het gebruik van sociale media? Bekijk dan het magazine Sociale media. Kijk ook in de Mediabibliotheek naar de vlog ‘TikToks maken’ met Ilja Kattenberg.
Prikkel en inspireer je klanten met sterke en originele communicatie die bij je speerpunten past.
Beginnend ondernemer Kevin van der Veen (De Stadsslager, Groningen) over marketing
Hoe heb je Groningen laten weten dat De Stadsslager er is?
Er zijn weinig Groningers die het niet hebben opgemerkt, denk ik! Het is op het lokale nieuws geweest, op de lokale radio, het heeft in de krant gestaan en we hebben op Facebook en Instagram geadverteerd. We hebben alles helemaal volgegooid en er geld tegenaan gegooid zodat mensen in de omgeving het in beeld krijgen. Dus we hebben er alles aan gedaan om publiciteit te genereren. Ik ben opgegroeid met sociale media. Ik merk zelf dat als ik een gesponsord bericht zie, ik denk dat ik er toch niets mee zal doen. Maar af en toe koop je toch iets, dus het werkt wel. Als het werkt, ga ik het ook doen!
Hoe reageren klanten op De Stadsslager?
Heel positief. Ze zijn heel blij dat er weer een slager in de binnenstad van Groningen is. Ze vinden het een mooie, nette winkel. Alles wat je kan zien is nieuw. Achter de schermen staan ook echt wel wat tweedehands machines, maar alles wat de klant ziet is splinternieuw. Klanten vinden het een hele luxe winkel. Dat is mooi, want dan verwachten ze ook wel wat qua producten. Daar staan wij ook voor.
Heb je nog marketingtips voor collega-slagers?
Voor een paar euro per week kun je een paar duizend mensen bereiken. Verkoop is dan niet het belangrijkste doel. Kijk maar naar de grote merken en bedrijven: iedereen weet wel dat ze bestaan, maar toch maken ze nog reclame. Dat komt omdat ze willen dat mensen constant hun naam zien. Als duizend mensen van je winkel afweten en er maar één komt, is dat genoeg. Zeker als die ene dan een vaste klant wordt. Je hoeft het niet gelijk reclame te maken met aanbiedingen. Je kunt ook eens een workshop voor de deur doen. Bij de opening van De Stadsslager kwam er iemand met een barbecue voor de deur hapjes klaarmaken. Dat trekt aandacht en dat heb je zoveel mogelijk nodig.
Beginnend ondernemer Kevin van der Veen (De Stadsslager, Groningen) over marketing
Ongeveer 20 procent van de klanten zorgt voor ongeveer 80 procent van je omzet. Wees dus zuinig op die vaste klanten en houd ze tevreden, zodat ze niet naar een andere slagerij gaan.
Dit doe je door bijvoorbeeld:
- constante kwaliteit en service te leveren (Product en Personeel);
- kookdemonstraties te geven (Product en Promotie);
- kortingsacties aan te bieden (Promotie en Prijs).
Je kent ze wel, die klanten die heel af en toe langskomen als ze een speciaal stukje vlees willen. Ze zijn heel trouw, maar komen niet vaak. Als ze vaker komen betekent dit een verhoging van je omzet.
Dit doe je door bijvoorbeeld:
- spaarkaarten aan klanten te geven (Promotie en Prijs);
- een e-mail of nieuwsbrief te versturen (Promotie);
- een cadeaukaart te verkopen (Product).
Klanten komen in jouw slagerij en kopen wat ze nodig hebben. Maar wat als je ervoor kunt zorgen dat elke klant iets extra's meeneemt? Dat betekent meer omzet!
Dit doe je door bijvoorbeeld:
- luxere producten naast een goedkoper product in de toonbank te leggen (Product);
- producten in maaltijdperspectief te presenteren (Product en Promotie);
- medewerkers te leren over hoe je kunt bijverkopen (Personeel).
De grootste uitdaging is het aantrekken van nieuwe klanten. Deze mensen komen nu niet naar je slagerij en kun je toe halen met een goede actie. Zijn ze eenmaal binnen, zorg dan dat ze terugkomen en een vaste klant worden.
Dit doe je door bijvoorbeeld:
- flyers te verspreiden in een nieuwbouwwijk in de buurt (Promotie en Plaats);
- een proeverij te organiseren (Product en Promotie);
- deel en like acties op sociale media te doen (Promotie).
Een goede marketingstrategie helpt je om je doelstellingen te realiseren. Belangrijk daarbij is dat jouw klant altijd centraal staat en dat je je boodschap op de klant aanpast.
Doelen die je met marketing kunt bereiken:
Kwaliteitsslagerij van Loo
Mijn medewerkers zijn al wat ouder en daarom vrij duur, maar dat is een bewuste keuze. Advies geven vind ik erg belangrijk en een ouder iemand heeft naar mijn gevoel meer overtuigingskracht, daarom is dat zo gegroeid. Ik leg mijn medewerkers uit dat het advies dat ze geven aan een klant ook door de andere klanten gehoord wordt. Als ik in geuren en kleuren aan een klant vertel hoe hij een onbekend stuk vlees moet klaarmaken staan daar altijd wel mensen bij die even meeluisteren. Die gaan dat dan ook makkelijker bestellen.
Bijverkoop doen we heel bewust om de klant een compleet pakket te bieden. Als klanten bijvoorbeeld een gourmetschotel bestellen vraag ik mijn medewerkers om ze ook te wijzen op saus, ontbijtspek, kruidenboter en stokbrood. Vaak verkoop je minimaal één van die vier dingen.
We weten de achtergrond van de meeste klanten en proberen heel persoonlijk te zijn. De winkeldames noemen de klanten bij naam en vinden het leuk om een praatje met ze te maken. Daar moeten ze ook de tijd voor nemen vind ik. Dan voelen de mensen zich op hun gemak en komen ze hier graag.
Slagerij Beerens
Op goede medewerkers moet je zuinig zijn. Het werkt om in ze te investeren en om ze af en toe een schouderklopje geven, dat heb ik in de afgelopen jaren wel geleerd.
Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld met zijn allen een commerciële training gedaan. Erg gezellig én nuttig. Het blijft natuurlijk zo dat sommige mensen hier gewoon heel goed in zijn en andere minder. Maar als je niks doet gebeurt er zeker niks. Mijn medewerkers weten heel goed dat ze een verlengstuk zijn van het bedrijf. Ik kan een mooi product maken, maar verder ben ik machteloos.
Zíj zorgen ervoor dat klanten terugkomen.Ook de Slagerij van het Jaar Verkiezing is iets waar we met zijn allen vol gas voor zijn gegaan. Je ziet gedurende zo’n wedstrijd dat mensen enthousiast raken, omdat je elke keer een ronde verder raakt. Dat is heel leuk om te zien. Uiteindelijk zijn we vijfde geworden en heb ik mijn medewerkers bedankt met een paginagrote advertentie in de krant.
Medewerkers zijn belangrijk voor de marketing. Lees welke keuzes twee collega's maken.
Kwaliteitsslagerij van Loo
Slagerij Beerens
Marketing hoeft niet groots en meeslepend te zijn. Er zijn genoeg kleine dingen die je kunt doen om je producten aan de man te brengen en meer omzet te maken. Vier tips:
Laat klanten zien hoe je producten bereidt en laat ze proeven. Zeker weten dat de heerlijke geuren klanten aanzetten tot meer kopen.
Maak gebruik van je netwerk voor meer effect van acties tegen gedeelde kosten. Dat kan een groentewinkel zijn, maar bijvoorbeeld ook een boekwinkel.
Verspreid cadeaubonnen voor een gratis product. De kosten wegen al snel op tegen de extra omzet die je krijgt van klanten die nog iets extra's meenemen.
Doe mee aan een vakwedstrijd. Als je wint, levert dit veel extra publiciteit op. Lees meer hierover in het magazine Vakwedstrijden.
Je kunt allerlei leuke acties verzinnen om je marketing een boost te geven. Hieronder vind je een aantal voorbeelden.
Bij Slagerij Wierda kun je met Gaasterlanderproducten sparen voor een receptenwaaier.
Slagerij Stan van Heerwaarden biedt regelmatig een Tas vol Kwaliteit met verschillende producten aan.
Keurslager Poleij viert een jubileum met feestelijke klantacties.
Slagerij Dennis van de Ven organiseert een barbecuefeest met muziek.
Keurslager Smit Dokkum maakt reclame voor hun prijswinnende worsten.
Slager Josja Haagsma over Meat Josja en Kød Clothing
Naast het werk in de slagerij Is Josja Haagma je druk met andere werkzaamheden, zoals Meat Josja en Kød Clothing.
Kun je meer vertellen over Meat Josja en Kød Clothing?
Net voor de coronapandemie ben ik gestart met mijn cateringbedrijf Meat Josja. Doordat ik aan vakwedstrijden had meegedaan, kwam ik in contact met een chef-kok. Samen met hem heb ik in coronatijd een pop-uprestaurant gehad. Toen was ik opeens verantwoordelijk voor personeel en administratie, terwijl ik eigenlijk nog nooit in de horeca had gewerkt. Dat was voor mij ontzettend leerzaam. Mijn cateringbedrijf Meat Josja is inmiddels een onderdeel van slagerij Biesma geworden. Dat komt doordat catering makkelijk vanuit de slagerij kan worden gedaan. Met Meat Josja bereiken we ook echt wel een andere doelgroep dan alleen met de slagerij. Wij doen luxe diners op locatie, koken op locatie en zorgen voor uitserveren. We werken vooral met de barbecue. Dat is hartstikke leuk, want daardoor kun je bijna overal koken, bijvoorbeeld ook midden in een weiland. Voor mijn collega’s van de slagerij is het ook heel leuk om daaraan mee te werken.
In de zomer van 2024 ben ik begonnen met Kød Clothing. Ik merkte dat als ik zocht naar kleding gerelateerd aan de slagerij, dat dat vaak een beetje agressief was met bloed of hakbijlen erop. Ik dacht: dat moet anders kunnen, en wilde op een leuke manier laten zien dat het slagersvak mijn passie is. Ik ben begonnen met sokken die ik online verkoop. Iedereen heeft sokken nodig en het is een eenvoudig begin om te kijken hoe het hebben van een webshop werkt. Het zijn sokken met leuke simpele slagersicoontjes erop. Het loopt goed, dus ik wil wel gaan uitbreiden met andere kleding zoals T-shirts.
Waarom ben je met Meat Josja en Kød Clothing gestart?
Ik vind het heel leuk om iets voor mezelf doen, dat geeft voor mij meer uitdaging. Voor een baas werken is leuk, maar het is vaak een beetje binnen de lijntjes kleuren. Als je voor jezelf werkt, kun je buiten de lijntjes kleuren. Het is jouw idee en jouw plan en je bent als enige verantwoordelijk voor je werk. Dat is ook goed voor je ontwikkeling.
Hoe komen klanten bij Meat Josja en Kød Clothing terecht?
Meat Josja is op internet te vinden en natuurlijk bij slagerij Biesma zelf. Kød Clothing is alleen online te vinden en komt nog niet terug in de slagerij. Misschien dat dat in de toekomst anders wordt. Doordat ik via een webshop verkoop, kan ik wel heel Nederland bedienen.
Welke stappen heb je gezet om met Meat Josja en Kød Clothing te kunnen starten?
Het starten met Meat Josja was wel een hele bewuste stap. Ik ben toen ook minder uren gaan werken om mij te kunnen focussen op iets nieuws. Ik heb er een plan voor gemaakt en mijn eerste KVK-nummer aangevraagd.
Kød Clothing is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Ik heb zelf de ontwerpen voor de sokken gemaakt en een bedrijf gezocht dat de sokken kon maken. Op zondagmiddag werkte ik aan de opzet van een webshop. Ik vind het heel leuk om met Kød Clothing aan mijn passie te werken. Al zou ik nul sokken verkopen, dan heb ik wel kunnen maken wat ik zelf graag wil dragen.
Heb je nog tips voor slagers die naast de slagerij bijverkoop (zoals catering of een kledingmerk) willen realiseren?
Ga het vooral proberen. Begin klein, want als het dan niet loopt, heb je er nog niet al te veel kosten aan gehad. Het is leuk om een product dat niet gangbaar is in de slagerij een slagersdraai te geven, dat geeft nieuwe uitdaging en motivatie. Je gaat wat meer out of the box denken, waardoor er weer nieuwe kansen ontstaan.
Slager Josja Haagsma over Meat Josja en Kød Clothing
De 5 P's van marketing zijn Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel. Bewuste keuzes maken over hoe je deze instrumenten inzet, helpt je om je producten te verkopen. Vertel het verhaal van jouw slagerij en onderscheid je daarmee van concurrenten.
Belangrijk om te onthouden is dat een marketingplan niet groots en ingewikkeld hoeft te zijn. Het gaat erom dat je nadenkt over de speerpunten van jouw slagerij en dat je die speerpunten doorvoert in alle aspecten van je bedrijfsvoering. Stem de 5 P's goed op elkaar af voor het beste resultaat.
Wat zijn de speerpunten in jouw bedrijfsvoering?
Hoe zet jij je medewerkers in voor de marketing van je slagerij?
Welke kleine marketingacties voer jij uit? En wat zou je nog meer kunnen doen?
Heb je alle 5 P's goed op elkaar afgestemd?
Een kijkje bij andere versspecialisten
Kijk bewust naar andere versspecialisten. Bezoek de versspecialisten en stel jezelf deze vragen:
- Waarom kopen klanten hier? En waarom koop jij hier?
- Wat zijn de speerpunten van deze versspecialist?
- Wat vind je van de communicatiemiddelen, reclames en acties van deze versspecialist?
- Zou je deze versspecialist aanraden aan anderen? Waarom wel/niet?
Je medewerkers
Maak je medewerkers bewust van hun rol als marketinginstrument. Stimuleer ze om actief bepaalde acties of producten onder de aandacht brengen bij klanten en kijk wat het effect is. Welk effect zie je? Deel dit in een reactie op deze pagina.