E-mailadres
Wachtwoord

Heb je nog geen account?
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Marketing
in dit magazine
  • De 5 P's
  • Marketingplan
  • Communicatie en marketing
  • Marketingdoelen
  • Medewerkers betrekken

Als ondernemende slager heb je niet alleen een passie voor vlees. Je wilt aan het einde van de dag ook voldoende omzet én rendement. Goede marketing helpt hierbij. 

 

Marketing is meer dan sales. Het gaat om alles wat je doet om de markt te veroveren. Naast promotie gaat marketing over je producten, prijzen, plaats en personeel. Deze onderdelen vormen samen de 5 P’s. Benieuwd hoe jij dit kunt inzetten in je slagerij? Of hoe collega-slagers dit doen? Lees dan verder in dit magazine!

Marketing in de slagerij

Slagerij Wapenaar

Instrumenten voor marketing

Marketing draait om 5 instrumenten:

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Promotie
  • Personeel

Dit noemen we de 5 P’s. Met deze instrumenten kun je een marketingplan opstellen en een marketingstrategie bedenken. Om succesvol te zijn, moet je alle P’s op elkaar en op je doelgroep afstemmen.

De 5 P's

Je leest hier meer over wat de 5 P's betekenen.

i
i
i
i
i
5 P's in een marketingplan

In een marketingplan beschrijf je hoe je deze 5 P's voor jouw slagerij wilt invullen. Wat vind jij belangrijk en hoe wil jij je product, prijs, plaats, promotie en personeel inzetten om jouw slagerij tot een succes te maken? Bij het opstellen van een marketingplan staat de doelgroep centraal: het draait om jouw klanten. Wanneer je slagerij en je assortiment niet aansluiten bij de wensen van jouw klanten, loop je omzet mis. 

 

Bedenk daarom voor jezelf waarom je klant voor jouw slagerij kiest. Of waarom komt je klant juist alleen af en toe? En hoe kun je hierop inspelen? 

 

Voor het maken van een marketingplan volg je een aantal stappen: 

  1. Ken jezelf en je marktgebied 
  2. Ken je klanten 
  3. Stel doelen en maak plannen 
  4. Stel je marketingplan op 
Ken jezelf en je marktgebied
Ken je klanten
Stel doelen en maak plannen
Marketingplan
Ken je klanten

Thomas de With-Keurslagerij De With

bekijk
Communicatie en marketing

Prikkel en inspireer je klanten met sterke en originele communicatie die bij je speerpunten past.

i
i
i
Interview

Beginnend ondernemer Kevin van der Veen (De Stadsslager, Groningen) over marketing

bekijk
Marketingdoelen

Een goede marketingstrategie helpt je om je doelstellingen te realiseren. Belangrijk daarbij is dat jouw klant altijd centraal staat en dat je je boodschap op de klant aanpast. 

Doelen die je met marketing kunt bereiken:

Bestaande klanten aan je binden
Bestaande klanten vaker laten komen
De besteding van bestaande klanten verhogen
Nieuwe klanten naar de slagerij trekken
Medewerkers betrekken

Medewerkers zijn belangrijk voor de marketing. Lees welke keuzes twee collega's maken.

Bas van Loo

Kwaliteitsslagerij van Loo

bekijk
Twan Beerens

Slagerij Beerens

bekijk
Marketing hoeft niet groots te zijn

Marketing hoeft niet groots en meeslepend te zijn. Er zijn genoeg kleine dingen die je kunt doen om je producten aan de man te brengen en meer omzet te maken. Vier tips:

1

Laat klanten zien hoe je producten bereidt en laat ze proeven. Zeker weten dat de heerlijke geuren klanten aanzetten tot meer kopen.

2

Maak gebruik van je netwerk voor meer effect van acties tegen gedeelde kosten. Dat kan een groentewinkel zijn, maar bijvoorbeeld ook een boekwinkel.

3

Verspreid cadeaubonnen voor een gratis product. De kosten wegen al snel op tegen de extra omzet die je krijgt van klanten die nog iets extra's meenemen.

4

Doe mee aan een vakwedstrijd. Als je wint, levert dit veel extra publiciteit op. Lees meer hierover in het magazine Vakwedstrijden.

Voorbeelden van marketing

Je kunt allerlei leuke acties verzinnen om je marketing een boost te geven. Hieronder vind je een aantal voorbeelden.

Bij Slagerij Wierda kun je met Gaasterlanderproducten sparen voor een receptenwaaier.

Slagerij Stan van Heerwaarden biedt regelmatig een Tas vol Kwaliteit met verschillende producten aan.

Keurslager Poleij viert een jubileum met feestelijke klantacties.

Slagerij Dennis van de Ven organiseert een barbecuefeest met muziek.

Keurslager Smit Dokkum maakt reclame voor hun prijswinnende worsten.

Interview Josja Haagsma

Slager Josja Haagsma over Meat Josja en Kød Clothing

bekijk
Om over na te denken…

De 5 P's van marketing zijn Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel. Bewuste keuzes maken over hoe je deze instrumenten inzet, helpt je om je producten te verkopen. Vertel het verhaal van jouw slagerij en onderscheid je daarmee van concurrenten. 

 

Belangrijk om te onthouden is dat een marketingplan niet groots en ingewikkeld hoeft te zijn. Het gaat erom dat je nadenkt over de speerpunten van jouw slagerij en dat je die speerpunten doorvoert in alle aspecten van je bedrijfsvoering. Stem de 5 P's goed op elkaar af voor het beste resultaat.

1

Wat zijn de speerpunten in jouw bedrijfsvoering?

2

Hoe zet jij je medewerkers in voor de marketing van je slagerij?

3

Welke kleine marketingacties voer jij uit? En wat zou je nog meer kunnen doen?

4

Heb je alle 5 P's goed op elkaar afgestemd?

Swipe voor meer tips
Aan de slag

Een kijkje bij andere versspecialisten

Kijk bewust naar andere versspecialisten. Bezoek de versspecialisten en stel jezelf deze vragen: 

 

- Waarom kopen klanten hier? En waarom koop jij hier? 
- Wat zijn de speerpunten van deze versspecialist? 
- Wat vind je van de communicatiemiddelen, reclames en acties van deze versspecialist? 
- Zou je deze versspecialist aanraden aan anderen? Waarom wel/niet?

Je medewerkers

Maak je medewerkers bewust van hun rol als marketinginstrument. Stimuleer ze om actief bepaalde acties of producten onder de aandacht brengen bij klanten en kijk wat het effect is. Welk effect zie je? Deel dit in een reactie op deze pagina.

like & reageren
Inloggen