E-mailadres
Wachtwoord

Heb je nog geen account?
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Mediacontact
in dit magazine

In dit magazine

 

  • Onderwerpen om mee in de media te komen
  • Relatie opbouwen met de media
  • Ongeplande media-aandacht

Als slager kun je in de media komen. Bijvoorbeeld in de krant, op televisie of op de radio. Positieve media-aandacht geeft je meer naamsbekendheid en een beter imago. Dat kan jouw slagerij helpen om meer omzet te krijgen. In dit magazine lees je onder andere hoe je voor positieve media-aandacht kunt zorgen. Daarnaast lees je ook een aantal tips voor het omgaan met ongeplande media-aandacht.

Hoe kom je in de media?

Hoe en waarmee kun je in de media komen? Laat je inspireren door deze voorbeelden.

i
i
i
i
i
Tips: Hoe onderhoud je contact met diverse media?

Als je een goede relatie hebt met de (lokale) media, vergroot dat je kans om in de media te komen. Maak jezelf zichtbaar. Een aantal tips:

1

Nodig mensen van de media uit in je slagerij als je een bijzonder evenement hebt. Bijvoorbeeld tijdens workshops of demonstraties.

2

Stuur de media producten of foto’s van bijvoorbeeld nieuwe bijzondere producten.

3

Maak eens kennis op de redactie van bijvoorbeeld een lokale krant en neem dan vooral iets lekkers mee.

4

Stuur zelf een persbericht wanneer je een prijs hebt gewonnen of bij de (her)opening van je winkel.

Een mediadeskundige aan het woord

Marije Hulsbosch

Een persbericht schrijven

Een goed middel om lokale pers zoals kranten mee te bereiken is een persbericht. Dit is een stuk tekst met nieuws over je bedrijf, product of dienst. Als je lokale pers kunt overtuigen om jouw persbericht te plaatsen, genereer je gemakkelijk gratis publiciteit. Lees hier tips voor het schrijven van een goed persbericht.

Zorg voor nieuwswaarde
Maak geen reclame
Verzin een pakkende titel
Breng structuur aan
Controleer je persbericht
Voorbeeld van een persbericht
Ongeplande media-aandacht

In het nieuws: “WHO stelt dat het eten van bewerkt vlees kanker kan veroorzaken.” Als er zo’n nieuwsbericht in de media komt en breed wordt uitgemeten, is er een kans dat jij als slager wordt benaderd door de media. Hoe ga je om met zulke ongeplande media-aandacht?

Laat je niet overvallen
Bedenk wat je gaat zeggen
Wees eerlijk en oprecht
Houd de toon netjes en positief
Vraag om het artikel
Sluit het gesprek goed af
Om over na te denken…

Je kunt er zelf voor zorgen dat je in de media komt. Je hebt dan wel iets nodig dat nieuwswaarde heeft. Denk bijvoorbeeld aan een bijzonder product of een ludieke actie. Het belangrijkste is: heb een goed verhaal en bedenk je kernboodschap breng die over. Denk ook na over hoe je goed contact kunt onderhouden met (lokale) media.

Het kan voorkomen dat je onverwachts wordt benaderd door de media. Ook hierbij geldt: bedenk wat je kernboodschap is. Neem de tijd en vraag desnoods of je terug kunt bellen zodat je kunt bedenk wat je wel en niet wilt zeggen.

1

Hoe zou je meer in de media kunnen komen?

2

Wat zou je kernboodschap zijn?

3

Welke (lokale) media zouden je kunnen benaderen?

4

Hoe ga je om met ongeplande media-aandacht?

Swipe voor meer tips
like & reageren
Marian Lemsom
23 juli 2018
09:06
Persbericht sturen? Bij voorkeur vroeg in de ochtend en niet op vrijdag!
Inloggen