Wil je Slagerspassie volledig gebruiken?
Login of registreer een account.
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Wachtwoord

E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Sociale media
in dit magazine
  • Soorten sociale media
  • Onderdeel van je marketing
  • Tips voor gebruik
  • Voorbeelden uit de praktijk

Sociale media is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van veel mensen. Sociale media biedt  jouw slagerij kansen. Hoe je sociale media kunt inzetten, lees en zie je in dit magazine. Je vindt er veel praktijkvoorbeelden en tips om ideeën op te doen. Ook als je al gebruik maakt van sociale media!

Dennis van Dun

Slagerij van Roessel

bekijk
Wij hebben een plan

Slagerij Hergo

Soorten sociale media

Er zijn vele soorten sociale media. De bekendsten zijn toch wel Facebook en Twitter. Ook Youtube is bekend, maar ook Instagram en Pinterest.

i
i
i
i
i
Pinterest

 

Pinterest is nog wat onbekender dan bijvoorbeeld Twitter en Facebook. In deze slideshow zie je wat het is en wat je ermee kunt doen.

Zoek met steekwoorden op pins, prikborden of mensen (pinners) die je wilt volgen. Klik op 'volgen' en je volgt de prikborden of de pinners zelf.

Maak eigen prikborden aan en plaats je eigen gemaakte pins. Leuk voor klanten om te zien wat jullie doen en bieden.

Vind je een foto mooi of leuk? Klik op het hartje. Wil je hem op een van je prikborden? Klik dan op 'pin it'. Je kiest een prikbord van jezelf waarop je hem plaatst.

Hier zie je een voorbeeld van een overzicht van een prikbord van een slager.

Geef de klant een kijkje in de eigen keuken.

Klanten over sociale media

Wat voor sociale media gebruik je?

Tips: Hoe krijg je volgers?

Sociale media werkt vooral als je volgers hebt. Het gaat niet altijd om zoveel mogelijk volgers, maar om mensen die jij echt graag willen volgen. Hieronder een aantal tips hoe je volgers krijgt. 

1

Ga zelf mensen volgen. De kans is groot dat zij jou ook gaan volgen.

2

Blijf nieuwe en verrassende dingen plaatsen. Mensen delen dit en zo bereik je nog meer mensen die jou kunnen gaan volgen. 

3

Bedenk leuke acties of prijsvragen voor de mensen die jou al volgen. 

4

Zorg dat mensen zien dat je actief bent op sociale media. Hang het op in de winkel, plaats het op je website en zet het op je reclamemateriaal.

5

Reageer ook op wat anderen zeggen of deel leuke berichten van anderen met een persoonlijke opmerking.

Negatieve reacties
De 'gevaren' van sociale media

Sociale media is leuk en nuttig, maar heeft ook een andere kant. Er kunnen bijvoorbeeld ongewenste berichten geplaatst worden, of mensen gebruiken het op een andere manier dan jij wilt. Lees hier hoe andere slagers daar mee omgaan.

“Als iemand een bericht plaatst met een klacht dan reageer ik daar niet inhoudelijk op. Het heeft geen zin om iets op sociale media ‘ uit te vechten’. Ik reageer wel dat ik via een privébericht contact met diegene opneem om het samen op te lossen. Iedereen ziet dat ik het wel serieus neem en inhoudelijk pak ik het op met de persoon zelf.” 

“Sommige van mijn klanten plaatsen bestellingen op sociale media. Ik heb dat liever niet omdat ik dan geen overzicht meer heb. De kans is groot dat ik iets te laat zie. Daarom reageer ik altijd met de vraag of ze me even willen bellen of mailen.” 

"Ik heb een klant gehad die aangaf dat hij het niet fijn vond dat ik zoveel persoonlijke dingen plaats. Ik snap dat wel, want dat krijgen zel allemaal op hun tijdlijn te zien. Nu houd ik het gescheiden: persoonlijke dingen plaats ik alleen op mijn persoonlijke pagina en ik zorg ervoor dat deze niet op de bedrijfspagina terecht komen". 

Ik maak afspraken met mijn medewerkers over het gebruik van sociale media.
JA
NEE
Leuke voorbeelden van sociale media

Een paar voorbeelden van wat andere slagers plaatsen op sociale media.

Plaats vooral foto’s. Mensen vinden dat leuker dan alleen tekst.

 

Zorg dat je nieuwe dingen blijft plaatsen. Zo blijft het leuk om je te volgen.

Geef je volgers een kijkje achter de schermen. Zo breng je je passie voor het vak over aan je volgers. Dit kan met foto's en ook met een film op youtube.

Bedenk leuke acties zoals deze.

Natuurlijk maak je dan ook de winnaar bekend!

Inspireer niet alleen anderen maar ook je collega's.

Om over na te denken…

Sociale media zoals Facebook, Twitter, Youtube, Instagram en Pinterest biedt de slagerij kansen. Jullie kunnen er als slagerij meer naamsbekendheid door krijgen bijvoorbeeld. Sociale media is een onderdeel van de marketing van de slagerij. Zet het bewust in en maak een plan dat aansluit op het marketingplan. 

Zorg dat jullie als slagerij veel beelden plaatsen en niet alleen maar aanbiedingen. Bedenk ook hoe je omgaat met negatieve reacties op sociale media en persoonlijk gebruik van sociale media door je werknemers.

1

Als je met sociale media begint: welke sociale media wil je gebruiken en hoe wil je het inzetten?

2

Wat is jullie doel van het gebruik van sociale media?

3

Hoe kunnen jullie (nog) meer volgers krijgen?

4

Hoe gaan jullie om met negatieve berichten?

5

Hoe kunnen jullie de berichten (nog) leuker , interessanter en afwisselender maken?

Swipe voor meer tips
Aan de slag

Sociale media bij anderen

Ga  op Facebook, Twitter of andere sociale media op zoek naar andere slagerijen of verswinkels, bijvoorbeeld uit jullie buurt. Volg ze een tijdje en bekijk wat zij plaatsen. 

Wat vind je leuk om te zien en te lezen? Houd dit bij en bedenk wat jullie hiervan mee kunnen nemen in jullie sociale media gebruik. Bespreek dit met je werkgever.

Workshop

Er zijn verschillende workshops die gaan over sociale media. Ga er naar op zoek op internet en kies er een uit waarvan jij denkt dat jullie daar wat aan hebben. Vraag je werkgever of je die mag doen en leg uit waarom je denkt dat het goed is dat iemand daar naar toe gaat. 

Deel wat je daar geleerd hebt met je collega's en werkgever. Misschien dat jullie daar een teamoverleg aan kunnen besteden. 

Dit zien je werknemers

Sociale media bij anderen

Ga op Facebook, Twitter of andere sociale media op zoek naar andere slagerijen of verswinkels, bijvoorbeeld uit jullie buurt. Volg ze een tijdje en bekijk wat zij plaatsen. 

Wat vind je leuk om te zien en te lezen? Houd dit bij en bedenk wat jullie hiervan mee kunnen nemen in jullie sociale media gebruik. Pas het toe en/of bespreek het met collega's die (ook) de sociale media doen van jullie slagerij.

Workshop

Houd een teamoverleg over sociale media. Vraag je medewerkers naar ideeën: wat vinden zij leuk om te volgen en wat kunnen jullie daar als slagerij van leren? Bespreek ook het persoonlijk gebruik van sociale media. Wat plaatsen zij over de slagerij? Bedenk van tevoren regels en leg die voor aan je werknemers. 

like & reageren
Inloggen