E-mailadres
Wachtwoord

Heb je nog geen account?
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Sociale media
in dit magazine
  • Soorten sociale media
  • Onderdeel van je marketing
  • Tips voor gebruik
  • Voorbeelden uit de praktijk

Sociale media is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van veel mensen. Sociale media biedt  jouw slagerij kansen. Hoe je sociale media kunt inzetten, lees en zie je in dit magazine. Je vindt er veel praktijkvoorbeelden en tips om ideeën op te doen. Ook als je al gebruik maakt van sociale media!

Dennis van Dun

Slagerij van Roessel

bekijk
Wij hebben een plan

Slagerij Hergo

Soorten sociale media

Er zijn vele soorten sociale media. We nemen een kijkje in Facebook, X (voormalig Twitter), 

Youtube, Instagram en TikTok.

i
i
i
i
i
Social media gebruik

met de mannen van Bertelsmann

Tips: Hoe krijg je volgers?

Sociale media werkt vooral als je volgers hebt. Het gaat niet altijd om zoveel mogelijk volgers, maar om mensen die jij echt graag willen volgen. Hieronder een aantal tips hoe je volgers krijgt. 

1

Ga zelf mensen volgen. De kans is groot dat zij jou ook gaan volgen.

2

Blijf nieuwe en verrassende dingen plaatsen. Mensen delen dit en zo bereik je nog meer mensen die jou kunnen gaan volgen. 

3

Bedenk leuke acties of prijsvragen voor de mensen die jou al volgen. 

4

Zorg dat mensen zien dat je actief bent op sociale media. Hang het op in de winkel, plaats het op je website en zet het op je reclamemateriaal.

5

Reageer ook op wat anderen zeggen of deel leuke berichten van anderen met een persoonlijke opmerking.

Doelgroepen op sociale media

Facebook

Brede doelgroep, het grootste gedeelte van de gebruikers is tussen de 25 en 75 jaar oud. In 2022 had Facebook 10,3 miljoen gebruikers in Nederland. Je kunt op Facebook tekstberichten plaatsen, foto’s en video’s en links naar andere websites. Zo kan je makkelijk doorverwijzen naar je webshop bijvoorbeeld.

Instagram

De doelgroep die je hier vindt heeft een leeftijd tot 40 jaar. De meeste gebruikers zijn tussen de 15 en 40 jaar oud. Elk bericht bevat een foto of een video. Een tip voor het vergroten van je bereik op Instagram: zorg voor een variatie aan foto’s, video’s, stories (beelden die maximaal 24 uur blijven staan) en reels.

TikTok

Op dit platform vind je de jongste doelgroep. Gebruikers zijn gemiddeld tussen de 9 en 24 jaar oud. Misschien op dit moment niet direct je klantenkring, maar wel de doelgroep die je wilt bereiken voor een zaterdagbaantje. En hoe eerder je deze doelgroep aan je weet te binden, hoe meer je daar in de toekomst de voordelen van plukt.

Omgaan met negatieve reacties

Sociale media kunnen heel leuk zijn en interessant voor het bereiken van je klantenkring. Maar het kan ook negatieve reacties opleveren. Hoe ga je daar nou goed mee om?

1

Waardeer het en zie het als feedback waar je iets mee kunt doen.

2

Reageer snel, maar niet té snel. Neem de tijd om erover na te denken en reageer niet uit emotie.

3

Reageer transparant: reageer op de reactie of geef aan dat je via een persoonlijk bericht contact opneemt.

4

Laat het gaan als de opmerking het niet waard is (bijvoorbeeld ‘alle slagers zijn dierenbeulen’).

De gevaren van sociale media

Lees hier hoe andere slagers omgaan met sociale media.

i
i
i
Ik maak een van mijn medewerkers verantwoordelijk voor de sociale media van mijn slagerij.
JA
0%
NEE
0%
bekijk feedback
Leuke voorbeelden van sociale media

Een paar voorbeelden van wat andere slagers plaatsen op sociale media.

Plaats vooral foto’s. Mensen vinden dat leuker dan alleen tekst.

 

Zorg dat je nieuwe dingen blijft plaatsen. Zo blijft het leuk om je te volgen.

Geef je volgers een kijkje achter de schermen. Zo breng je je passie voor het vak over aan je volgers. Dit kan met foto's en ook met een film op youtube.

Bedenk leuke acties zoals deze.

Natuurlijk maak je dan ook de winnaar bekend!

Inspireer niet alleen anderen maar ook je collega's.

Do’s en dont’s op sociale media
Do's
bekijk
Don'ts
bekijk
Om over na te denken…

Sociale media zoals Facebook, Twitter, Youtube, Instagram en Pinterest biedt de slagerij kansen. Jullie kunnen er als slagerij meer naamsbekendheid door krijgen bijvoorbeeld. Sociale media is een onderdeel van de marketing van de slagerij. Zet het bewust in en maak een plan dat aansluit op het marketingplan. 

Zorg dat jullie als slagerij veel beelden plaatsen en niet alleen maar aanbiedingen. Bedenk ook hoe je omgaat met negatieve reacties op sociale media en persoonlijk gebruik van sociale media door je werknemers.

1

Als je met sociale media begint: welke sociale media wil je gebruiken en hoe wil je het inzetten?

2

Wat is jullie doel van het gebruik van sociale media?

3

Hoe kunnen jullie (nog) meer volgers krijgen?

4

Hoe gaan jullie om met negatieve berichten?

5

Hoe kunnen jullie de berichten (nog) leuker , interessanter en afwisselender maken?

Swipe voor meer tips
Aan de slag

Sociale media bij anderen

Ga  op Facebook, Twitter of andere sociale media op zoek naar andere slagerijen of verswinkels, bijvoorbeeld uit jullie buurt. Volg ze een tijdje en bekijk wat zij plaatsen. 

Wat vind je leuk om te zien en te lezen? Houd dit bij en bedenk wat jullie hiervan mee kunnen nemen in jullie sociale media gebruik. Bespreek dit met je werkgever.

Workshop

Er zijn verschillende workshops die gaan over sociale media. Ga er naar op zoek op internet en kies er een uit waarvan jij denkt dat jullie daar wat aan hebben. Vraag je werkgever of je die mag doen en leg uit waarom je denkt dat het goed is dat iemand daar naar toe gaat. 

Deel wat je daar geleerd hebt met je collega's en werkgever. Misschien dat jullie daar een teamoverleg aan kunnen besteden. 

Dit zien je werknemers

Sociale media bij anderen

Ga op Facebook, Twitter of andere sociale media op zoek naar andere slagerijen of verswinkels, bijvoorbeeld uit jullie buurt. Volg ze een tijdje en bekijk wat zij plaatsen. 

Wat vind je leuk om te zien en te lezen? Houd dit bij en bedenk wat jullie hiervan mee kunnen nemen in jullie sociale media gebruik. Pas het toe en/of bespreek het met collega's die (ook) de sociale media doen van jullie slagerij.

Workshop

Houd een teamoverleg over sociale media. Vraag je medewerkers naar ideeën: wat vinden zij leuk om te volgen en wat kunnen jullie daar als slagerij van leren? Bespreek ook het persoonlijk gebruik van sociale media. Wat plaatsen zij over de slagerij? Bedenk van tevoren regels en leg die voor aan je werknemers. 

like & reageren
Inloggen