Sociale media is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van veel mensen. Sociale media biedt jouw slagerij kansen. Hoe je sociale media kunt inzetten, lees en zie je in dit magazine. Je vindt er veel praktijkvoorbeelden en tips om ideeën op te doen. Ook als je al gebruik maakt van sociale media!
Slagerij van Roessel
Ik gebruik Twitter, Facebook en Instagram. Ik merk dat het een goede toevoeging is op mijn promotie. Je krijgt er meer naamsbekendheid mee. Het is een aanvulling op mijn communicatiemiddelen. Het voordeel van sociale media vind ik dat het snel, direct, actueel en doelgericht is: je bereikt de mensen die in jouw winkel komen. Ik wil mijn klant als volger hebben.
Ik heb geen speciale acties gedaan om volgers te krijgen. Ik probeer vanaf het begin leuke dingen te plaatsen zodat mensen het leuk vinden om me te volgen. Ik ben zelf ook mensen uit de buurt gaan volgen in de hoop dat ze ook mij gaan volgen en mijn berichten met anderen delen. Het aantal volgers is stabiel. Ik krijg er niet veel bij maar ik merk dat mijn volgers wel mijn berichten lezen en dat is wat je wilt. Volgers plaatsen ook berichten over hun ervaringen van onze producten met onze naam erbij. Dat is superleuk! Mijn tip is: zorg dat je leuk bent. Je volgers zitten niet op alleen maar aanbiedingen te wachten. Ik probeer steeds interessante dingen te posten: een nieuw product, evenementen, of mooi vlees dat ik heb hangen waar ik blij van word. En: een beeld werkt beter dan lappen tekst.
Slagerij van Roessel
Slagerij Hergo
Facebook is een platform waarin je een netwerk opbouwt van vrienden of bedrijven die je leuk vindt. Je plaatst er berichten, foto’s en video’s die je deelt met anderen. Je mag als bedrijf geen persoonlijke Facebookpagina hebben. Je maakt dan dus eerst een persoonlijk account aan en daarna koppel je er je bedrijfspagina aan.
Mensen kunnen jouw bedrijfspagina liken. De berichten die jij plaatst, zien ze in de timeline, tenzij ze ervoor gekozen hebben dit niet te willen zien.
Leuk weetje: over de hele wereld zijn er maandelijks 1.28 biljoen Facebookgebruikers.
Met X kun je berichtjes sturen van maximaal 280 karakters. Je kunt ook foto’s toevoegen. Mensen die jou volgen zien jouw berichtjes op hun ‘tijdlijn’. Jij ziet de berichtjes van degene die jij volgt op jouw tijdlijn. Je kunt ook een# in je bericht plaatsen met daarachter een onderwerp. Mensen kunnen dan makkelijk zoeken op dat onderwerp. Bijvoorbeeld #slager.
Leuk weetje: er worden over de hele wereld in totaal 500 miljoen X-berichten per dag verstuurd.
Op Youtube kun je filmpjes plaatsen en bekijken. Als je een filmpje plaatst, dan is deze openbaar en kan iedereen je filmpje bekijken. Je staat dan automatisch je auteursrecht af. Je moet een account aanmaken om filmpjes te kunnen plaatsten, maar als je alleen filmpjes van anderen wilt bekijken dan hoeft dit niet. Met de zoekfunctie kun je eenvoudig filmpjes zoeken die gaan over het onderwerp waarjij iets over wilt zien. Bijvoorbeeld: worst maken.
Leuk weetje: Elke minuut wordt er 100 uur aan film op Youtube geplaatst.
Je kunt Instagram gebruiken om je ervaringen te delen in foto’s en korte video’s. Vaak staan er korte teksten bij die een beetje lijken op Twitterberichten. Je kunt de foto’s en video’s ook doorplaatsen op Facebook en Twitter. Je kan Instagram gebruiken om klanten te inspireren met foto's, maar je kunt natuurlijk ook zelf inspirtaie opdoen van collega's of klanten.
Leuk weetje: 23% van de tieners zien Instagram als hun favoriete sociale netwerk.
Op TikTok worden video’s gedeeld. De video’s worden rechtop gefilmd en hebben een speelduur van 3 seconden tot maximaal 10 minuten. Net als bij andere sociale media kunnen gebruikers accounts volgen, reageren op video’s of een like geven.
Leuk weetje: De grootste groep gebruikers van TikTok komt uit Generatie Z (1995-2010).
Er zijn vele soorten sociale media. We nemen een kijkje in Facebook, X (voormalig Twitter),
Youtube, Instagram en TikTok.
met de mannen van Bertelsmann
Sociale media werkt vooral als je volgers hebt. Het gaat niet altijd om zoveel mogelijk volgers, maar om mensen die jij echt graag willen volgen. Hieronder een aantal tips hoe je volgers krijgt.
Ga zelf mensen volgen. De kans is groot dat zij jou ook gaan volgen.
Blijf nieuwe en verrassende dingen plaatsen. Mensen delen dit en zo bereik je nog meer mensen die jou kunnen gaan volgen.
Bedenk leuke acties of prijsvragen voor de mensen die jou al volgen.
Zorg dat mensen zien dat je actief bent op sociale media. Hang het op in de winkel, plaats het op je website en zet het op je reclamemateriaal.
Reageer ook op wat anderen zeggen of deel leuke berichten van anderen met een persoonlijke opmerking.
Brede doelgroep, het grootste gedeelte van de gebruikers is tussen de 25 en 75 jaar oud. In 2022 had Facebook 10,3 miljoen gebruikers in Nederland. Je kunt op Facebook tekstberichten plaatsen, foto’s en video’s en links naar andere websites. Zo kan je makkelijk doorverwijzen naar je webshop bijvoorbeeld.
De doelgroep die je hier vindt heeft een leeftijd tot 40 jaar. De meeste gebruikers zijn tussen de 15 en 40 jaar oud. Elk bericht bevat een foto of een video. Een tip voor het vergroten van je bereik op Instagram: zorg voor een variatie aan foto’s, video’s, stories (beelden die maximaal 24 uur blijven staan) en reels.
TikTok
Op dit platform vind je de jongste doelgroep. Gebruikers zijn gemiddeld tussen de 9 en 24 jaar oud. Misschien op dit moment niet direct je klantenkring, maar wel de doelgroep die je wilt bereiken voor een zaterdagbaantje. En hoe eerder je deze doelgroep aan je weet te binden, hoe meer je daar in de toekomst de voordelen van plukt.
Sociale media kunnen heel leuk zijn en interessant voor het bereiken van je klantenkring. Maar het kan ook negatieve reacties opleveren. Hoe ga je daar nou goed mee om?
Waardeer het en zie het als feedback waar je iets mee kunt doen.
Reageer snel, maar niet té snel. Neem de tijd om erover na te denken en reageer niet uit emotie.
Reageer transparant: reageer op de reactie of geef aan dat je via een persoonlijk bericht contact opneemt.
Laat het gaan als de opmerking het niet waard is (bijvoorbeeld ‘alle slagers zijn dierenbeulen’).
‘’Als iemand een bericht plaatst met een klacht dan reageer ik daar niet inhoudelijk op. Het heeft geen zin om iets op sociale media ‘uit te vechten’. Ik reageer wel dat ik via een privébericht contact opneem om het samen op te lossen. Iedereen ziet dat ik het wel serieus neem en inhoudelijk pak ik het op met de persoon zelf.’’
‘’Sommige van mijn klanten plaatsen bestellingen op sociale media. Ik heb dat liever niet omdat ik dan geen overzicht meer heb. De kans is groot dat ik iets te laat zie. Daarom reageer ik altijd met de vraag of ze me even willen bellen of mailen.’’
‘’Ik heb een klant gehad die aangaf dat hij het niet fijn vond dat ik zoveel persoonlijke dingen plaats. Ik snap dat wel, want dat krijgen ze allemaal op hun tijdlijn te zien. Nu houd ik het gescheiden: persoonlijke dingen plaats ik alleen op mijn persoonlijke pagina en ik zorg ervoor dat deze niet op de bedrijfspagina terecht komen.’’
Lees hier hoe andere slagers omgaan met sociale media.
Een voordeel van een (jonge) medewerker hier verantwoordelijk voor maken is dat je zo een duidelijke taak geeft en een jongere daar vaak ook affiniteit mee heeft. Probeer niet de telefoon buiten de zaak te houden maar zorg voor het binden van jongeren aan jouw zaak.
Een voordeel van een (jonge) medewerker hier verantwoordelijk voor maken is dat je zo een duidelijke taak geeft en een jongere daar vaak ook affiniteit mee heeft. Probeer niet de telefoon buiten de zaak te houden maar zorg voor het binden van jongeren aan jouw zaak.
Een paar voorbeelden van wat andere slagers plaatsen op sociale media.
Plaats vooral foto’s. Mensen vinden dat leuker dan alleen tekst.
Zorg dat je nieuwe dingen blijft plaatsen. Zo blijft het leuk om je te volgen.
Geef je volgers een kijkje achter de schermen. Zo breng je je passie voor het vak over aan je volgers. Dit kan met foto's en ook met een film op youtube.
Bedenk leuke acties zoals deze.
Natuurlijk maak je dan ook de winnaar bekend!
Inspireer niet alleen anderen maar ook je collega's.
Do’s
Dont’s
Sociale media zoals Facebook, Twitter, Youtube, Instagram en Pinterest biedt de slagerij kansen. Jullie kunnen er als slagerij meer naamsbekendheid door krijgen bijvoorbeeld. Sociale media is een onderdeel van de marketing van de slagerij. Zet het bewust in en maak een plan dat aansluit op het marketingplan.
Zorg dat jullie als slagerij veel beelden plaatsen en niet alleen maar aanbiedingen. Bedenk ook hoe je omgaat met negatieve reacties op sociale media en persoonlijk gebruik van sociale media door je werknemers.
Als je met sociale media begint: welke sociale media wil je gebruiken en hoe wil je het inzetten?
Wat is jullie doel van het gebruik van sociale media?
Hoe kunnen jullie (nog) meer volgers krijgen?
Hoe gaan jullie om met negatieve berichten?
Hoe kunnen jullie de berichten (nog) leuker , interessanter en afwisselender maken?
Sociale media bij anderen
Ga op Facebook, Twitter of andere sociale media op zoek naar andere slagerijen of verswinkels, bijvoorbeeld uit jullie buurt. Volg ze een tijdje en bekijk wat zij plaatsen.
Wat vind je leuk om te zien en te lezen? Houd dit bij en bedenk wat jullie hiervan mee kunnen nemen in jullie sociale media gebruik. Bespreek dit met je werkgever.
Workshop
Er zijn verschillende workshops die gaan over sociale media. Ga er naar op zoek op internet en kies er een uit waarvan jij denkt dat jullie daar wat aan hebben. Vraag je werkgever of je die mag doen en leg uit waarom je denkt dat het goed is dat iemand daar naar toe gaat.
Deel wat je daar geleerd hebt met je collega's en werkgever. Misschien dat jullie daar een teamoverleg aan kunnen besteden.
Sociale media bij anderen
Ga op Facebook, Twitter of andere sociale media op zoek naar andere slagerijen of verswinkels, bijvoorbeeld uit jullie buurt. Volg ze een tijdje en bekijk wat zij plaatsen.
Wat vind je leuk om te zien en te lezen? Houd dit bij en bedenk wat jullie hiervan mee kunnen nemen in jullie sociale media gebruik. Pas het toe en/of bespreek het met collega's die (ook) de sociale media doen van jullie slagerij.
Workshop
Houd een teamoverleg over sociale media. Vraag je medewerkers naar ideeën: wat vinden zij leuk om te volgen en wat kunnen jullie daar als slagerij van leren? Bespreek ook het persoonlijk gebruik van sociale media. Wat plaatsen zij over de slagerij? Bedenk van tevoren regels en leg die voor aan je werknemers.