Iedere slager heeft verhalen. Over het vak, de producten, herkomst, bereiding, het ontstaan van het bedrijf of tradities. Soms vertel je ze zonder erbij na te denken, soms vertel je de verhalen niet. Maar juist die verhalen maken jouw slagerij speciaal. Ze zorgen dat klanten je onthouden en zich verbonden voelen met jouw slagerij. In dit magazine lees je wat storytelling is, hoe je het beste verhalen kunt vertellen en wat het effect hiervan is.
Storytelling is het bewust vertellen van een verhaal aan een klant om een boodschap over te brengen. Het is meer dan een aantal feiten op een rij zetten. In een verhaal gaat het over context, emotie en betekenis. Een goed verhaal neemt de klant mee in een situatie, roept gevoel op en laat een duidelijke boodschap achter.
In de slagerij kun je bijvoorbeeld een verhaal vertellen over:
Storytelling kun je ook gebruiken om meer te vertellen over hoe jij maatschappelijk verantwoord onderneemt. Dit hoeft niet groot te zijn. Vertel bijvoorbeeld iets over je duurzame verpakkingen, nieuwe manieren van werken of de lokale sportclub die je sponsort.
Het vertellen van verhalen zorgt voor vertrouwen, waardering en herkenning. Hierdoor vergroot je de betrokkenheid van klanten bij jouw slagerij. Je kunt daardoor het vertellen van verhalen zien als een marketingstrategie.
Elk verhaal draait om iemand die of iets dat centraal staat. Dit maakt het verhaal concreet en herkenbaar voor de luisteraar of lezer. Klanten haken sneller aan als ze weten om wie of wat het gaat. Het verhaal voelt dan menselijk en dichtbij.
Voorbeeld: “Mijn opa begon deze slagerij in 1965 met één kleine vitrine en een handvol familierecepten.”
Een verhaal krijgt kracht wanneer je de achtergrond schetst. Waar en wanneer speelt het zich af? Door deze context kan de klant een beeld vormen en voelt het verhaal geloofwaardig.
Voorbeeld: “Elke zaterdag stond de slagerij bomvol klanten die speciaal kwamen voor opa’s rookworst.”
In elk verhaal gebeurt iets dat spanning geeft of de situatie verandert. Zonder zo’n wending blijft een verhaal vlak en voorspelbaar. De verandering zorgt ervoor dat mensen nieuwsgierig blijven naar hoe het verdergaat.
Voorbeeld: “Toen de vraag naar rookworst ineens verdubbelde, bleek de rookoven te klein te zijn.”
Na een probleem of verandering volgt altijd een oplossing. Dit maakt het verhaal rond en laat zien hoe je met uitdagingen of keuzes omgaat. Dat geeft klanten vertrouwen en maakt het verhaal inspirerend.
Voorbeeld: “Samen met de familie bouwde opa en grotere rookoven, zodat iedereen in de buurt kon blijven genieten van de beroemde rookworst.”
Een sterk verhaal sluit af met een duidelijke boodschap of moraal. Dit is wat de klant moet onthouden en koppelt het verhaal aan jouw merk of visie. Het geeft de klant een vertrouwd gevoel. Zo krijgt het betekenis en blijft het hangen.
Voorbeeld: “Nog steeds maken we onze rookworst volgens opa’s recept. Zo houden we zijn traditie levend en proef je vandaag de dag nog steeds de passie waarmee hij ooit begon.”
Een goed verhaal heeft altijd vaste bouwstenen. Hieronder zie je de onderdelen waaruit een sterk verhaal is opgebouwd. Klik op de kopjes om te lezen wat elk onderdeel inhoudt en hoe je dit kunt toepassen in een verhaal.
Top, je verhaal bevat alle vaste onderdelen. Zijn er nog details die je kunt toevoegen aan je verhaal om het nog levendiger te maken? Of kun je meer emotie toevoegen zodat het beter blijft hangen?
Welk onderdeel mist nog? Voeg dat onderdeel toe en maak je verhaal compleet. Denk na over:
Een goed verhaal laat zien wie je bent, waar je voor staat en waarom je doet wat je doet. Dat is belangrijk, want consumenten willen meer dan alleen een product of dienst. Zij zoeken verbinding, vertrouwen en betekenis. De drie voordelen van storytelling zijn:
Je merk blijft beter hangen
Mensen onthouden verhalen beter dan losse feiten. Vertel klanten niet alleen wat je verkoopt, maar laat ze ook zien wie je bent en waar je voor staat. Een slager die vertelt waar het vlees vandaan komt en met welke boeren die werkt, bouwt een sterkere band op met klanten. Dat maakt je merk herkenbaar en lastig te vergeten.
Klanten krijgen meer vertrouwen
Eerlijke verhalen zorgen voor vertrouwen. Klanten kopen liever bij iemand die open is over wat diegene belangrijk vindt. Denk aan een slager die laat zien dat duurzaamheid belangrijk is in het werk. Klanten voelen zich daarbij betrokken en blijven graag terugkomen.
Je trekt de juiste klanten aan
Met je verhaal trek je mensen aan die bij jouw bedrijf passen. Klanten die jouw waarden delen, worden trouwe klanten. Ze vertellen anderen enthousiast over je slagerij en zorgen zo voor nieuwe klanten.
Kwaliteitsslagerij Rietveld
Tijdens het klantgesprek
Een verhaal vertellen aan de toonbank voelt persoonlijk en vertrouwd. Je hebt direct contact met de klant, ziet de reactie en kunt meteen inspelen op vragen of opmerkingen.
Slagerij-inrichting
De uitstraling van je slagerij kan ook verhalen vertellen. Foto’s, oude gebruiksvoorwerpen of sfeervolle beelden of teksten laten klanten zien waar je vandaan komt en waar je voor staat.
Productkaarten
Een kort stukje tekst bij een product kan veel zeggen. Op een productkaart kun je in één zin het verhaal achter je product of recept delen. Ook een QR-code is een hulpmiddel naar aanvullende informatie.
Website
Op je website kun je uitgebreid vertellen over je vak, je producten en de herkomst en ook het ontstaan van je bedrijf en je team. Klanten vinden er achtergrondinformatie en zien meteen dat je professioneel werkt.
Sociale media
Met foto’s en korte berichten laat je snel en laagdrempelig iets zien van je slagerij, producten en collega's. Het is een makkelijke manier om klanten mee te nemen in je dagelijkse werk en speciale momenten.
Nieuwsbrief
Met een nieuwsbrief blijf je in contact met vaste klanten. Je kunt er verhalen in kwijt die wat meer uitleg of achtergrond nodig hebben.
Lokale media
Kranten, radio of lokale tv zijn een goede manier om nieuwe mensen te bereiken. Een mooi verhaal in deze media kan je naamsbekendheid vergroten.
Hoe en waar je het verhaal vertelt, bepaalt of het aankomt bij de klant. Sommige verhalen werken mondeling het best, terwijl je andere beter over kunt brengen door beeld en tekst. Een goed gekozen kanaal vergroot de impact, zichtbaarheid en herkenbaarheid van je verhaal.
Wie wil ik bereiken?
Denk na over je doelgroep. Richt je je op vaste klanten, nieuwe klanten of een specifieke groep, zoals barbecuefans of liefhebbers van streekproducten? Voor vaste klanten werkt een nieuwsbrief of een persoonlijk gesprek vaak goed. Voor nieuwe klanten zijn sociale media of lokale media juist krachtig.
Voorbeeld: Een slager die meer jongeren wil trekken, deelt op TikTok een kort filmpje over het maken van smashburgers. Aan vaste klanten vertelt de slager over hetzelfde product tijdens het klantgesprek.
Wil ik het verhaal persoonlijk, visueel of tekstueel overbrengen?
Een persoonlijk verhaal werkt het best in een gesprek aan de toonbank of in een korte video. Een visueel verhaal krijgt meer kracht op sociale media, via foto’s in de slagerij of in lokale kranten. Tekst kan juist meer verdieping geven, bijvoorbeeld op je website of in een nieuwsbrief.
Voorbeeld: Een slager vertelt aan de toonbank hoe hij zijn rookworst maakt (persoonlijk), plaatst daarna een foto van het rookproces op Facebook (visueel) en zet op de website het volledige verhaal met recept (tekstueel).
Wil ik het verhaal herhalen of moet het in één keer overkomen?
Sommige verhalen zijn geschikt om vaker te vertellen, zoals een seizoensspecial via sociale media, in je slagerij én in de nieuwsbrief. Andere verhalen werken juist omdat ze één keer, op het juiste moment, worden gebracht, bijvoorbeeld in een persartikel of speciale campagne.
Voorbeeld: Het verhaal achter een nieuw streekproduct wordt meerdere weken herhaald in de slagerij, op sociale media en in de nieuwsbrief. Het verhaal over het 50-jarig bestaan van de slagerij verschijnt één keer groots in de lokale krant en wordt daarna alleen nog kort genoemd.
Peter Tresonie over puur en eerlijk vlees met een verhaal
Wat is het verhaal achter het vlees in jouw slagerij?
“We hebben een eigen mesterij. Omdat we het vee zelf mesten, weten we precies wat we verkopen. Onze koeien staan hier in de buurt. Klanten kunnen op de fiets stappen en ze gewoon gaan bekijken in de wei. Daarnaast verkopen we vlees van Duroc varkens en boerenkippen. Dierenwelzijn, kwaliteit en lokaal werken vind ik heel belangrijk. We gebruiken voer dat rijk is aan omega 3 en omega 6 dat cholesterolverlagend is. We kijken heel kritisch naar ons verpakkingsmateriaal en het totale plaatje. We slachten lokaal en zorgen voor korte transportafstanden. We doen wat we kunnen om zoveel mogelijk puur en eerlijk te werken. En onze producten zijn zoveel mogelijk gluten- en allergeenvrij.”
Waarom heb je voor een eigen mesterij gekozen?
“Ik wilde altijd al mijn eigen dieren kweken. Vroeger huurde ik weitjes voor mijn koeien, maar ik had geen stal. Toen mijn oom zijn melkvee wilde omzetten naar vleesvee zijn we een samenwerking gestart en hebben we de mesterij opgezet. We hebben Belgisch Witblauw vee, vooral vrouwelijke dieren. Dat is een economisch dier met een goede bespiering en superkwaliteit vlees. De slachtkosten zijn vrij hoog, maar met een dier van 550 kilo heb je dan toch redelijk wat vlees.”
Hoe breng je dit verhaal over aan jouw klanten?
“Ik vertel mijn klanten in de winkel over de kwaliteit en de mesterij en laat de bewerking zien. Die informatie geven we ook op Facebook en op de website. Ik neem klanten mee naar de werkplaats en houd regelmatig een open dag of een proeverij. Bij de verbouwing van de slagerij hebben we de ruimte een stuk opener gemaakt zodat klanten kunnen zien wat we met het vlees doen. Voor folders zijn mensen niet meer zo gevoelig, filmpjes werken beter. In de coronaperiode maakte ik een wekelijks Slagerij Tresonie Journaal. Dat waren video's over bijzondere stukken vlees, hoe je het moet klaarmaken of nieuwe producten. Daar heb ik veel succes mee gehad. Ik had echt volgers die benieuwd waren wat er deze week weer zou komen. Dat was een mooie manier om kennis over te brengen aan de consumenten. Je moet altijd iets bedenken om je klanten te blijven bereiken.”
Waarom vind je het belangrijk om dit verhaal aan je klanten te vertellen?
“We zijn trots op ons ambacht en ons product. We willen laten zien hoe mooi ons vak is. We willen de jeugd inspireren. En ook het bedrijf laten groeien door het verhaal goed te communiceren. Transparant zijn naar de consument toe is steeds belangrijker. Ze consumeren minder, maar willen bewuste keuzes maken en verantwoord eten. Door ons verhaal weten ze dat ze hier verantwoord vlees kunnen kopen. Flexitariërs zijn onze grootste klantgroep, ook voor de toekomst. En mensen komen terug voor de goede kwaliteit die we bieden.”
Welke tip heb je voor andere slagers die een eigen mesterij willen beginnen?
“Bezin eer je begint. Het is best een investering die je doet. Zoek een goede vakman met voldoende kennis en ervaring, iemand op wie je kunt bouwen, om mee samen te werken. De mester heeft een eigen specialisme. Laat die het eigen werk doen en houd je bij je eigen vak. Maar blijf wel nauw betrokken. Je moet goed uitzoeken wat nodig is voor jou en wat werkt voor je dieren. Wij hebben bijvoorbeeld met gesekst sperma gewerkt omdat we vooral vrouwelijke dieren wilden. En we hebben gepionierd met voer om te zien wat wel en niet goed werkt. Houd de mesterij in ieder geval lokaal, zodat je klanten zelf kunnen gaan kijken. Dat draagt bij aan je verhaal.”
Peter Tresonie over puur en eerlijk vlees met een verhaal
Waarschijnlijk vertel je al mooie verhalen in je slagerij. Deze laatste tips helpen je om daar nog meer uit te halen. Ze geven net dat extra zetje waardoor je verhaal beter past bij je publiek, persoonlijker wordt en precies de juiste boodschap overbrengt.
Speel in op je doelgroep: Weet wie je klanten zijn en wat ze aanspreekt. Pas je verhaal daarop aan.
Wees authentiek: Vertel alleen echte verhalen die passen bij jouw merk en vak.
Zorg voor persoonlijkheid: Vertel vanuit jezelf of iemand uit je team, zodat het dichtbij voelt.
Maak het tastbaar: Koppel je verhaal aan een product dat of een persoon die klanten in de slagerij zien.
Vertel doelgericht: Laat je verhaal altijd een duidelijke boodschap hebben die past bij jouw visie.
Verhalen maken een slagerij herkenbaar en geven betekenis aan je producten en keuzes. Een goed verhaal bestaat uit vaste onderdelen: een hoofdpersoon, een context, een verandering of probleem, een oplossing en een boodschap. Daarmee maak je van iets gewoons iets bijzonders en vergroot je vertrouwen, beleving en loyaliteit bij klanten. Verhalen kunnen in de slagerij of via media worden gedeeld. Het gekozen kanaal bepaalt hoe sterk ze overkomen. Zo zorgen verhalen voor verbinding met de juiste klanten en bouwen ze aan een merk dat blijft hangen.
Welke verhalen vertel je en welke zou je vaker willen vertellen?
Hoe kun je je verhalen persoonlijker of sterker maken?
Via welke kanalen deel je je verhalen en sluit dat aan bij het doel?
Hoe reageren klanten op je verhalen?
Verwerk je verhaal in de inrichting van je slagerij
Loop door je slagerij en kijk met de ogen van een nieuwe klant. Waar zou je een verhaal kunnen toevoegen? Denk aan foto’s, bordjes, productkaarten of kleine objecten met een herinnering. Kies één plek in de slagerij en bedenk welk verhaal daar past.
Welk verhaal vertelt je collega?
Werk samen met je collega’s. Vertel elkaar een verhaal over een product, klant of gebeurtenis dat jij vertelt aan klanten. Schrijf elkaars verhaal op, maar in je eigen woorden.