E-mailadres
Wachtwoord

Heb je nog geen account?
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Sturen op cijfers: de basis
in dit magazine
  • Winst-en-verliesrekening
  • Winstmarges
  • Kosten
  • Balans
  • Liquiditeit

Sturen op cijfers gaat over grip krijgen op je slagerij. De cijfers (kengetallen) van je slagerij laten je zien wat er écht gebeurt in je zaak. Wat levert een product je op? Waar lopen kosten ongemerkt op? Welke dagen zijn top en welke blijven achter? Als je dat weet, kun je gerichter keuzes maken en je slagerij stap voor stap sterker laten draaien. 

 

Je hoeft geen cijfermens te zijn om er voordeel uit te halen. Juist met een paar duidelijke kengetallen zie je snel waar kansen en risico’s zitten. Cijfers helpen je om realistische doelen te stellen, vooruit te kijken en op tijd bij te sturen. Zo werk je niet alleen hard in je slagerij, maar ook slim aan je slagerij. In dit magazine ontdek je welke cijfers daarbij helpen en hoe je ze praktisch kunt gebruiken in je dagelijkse ondernemerschap. 

Loop voor je cijfers uit
Ondernemend slager Jeroen van Voornveld over sturen op cijfers
bekijk
Winst-en-verliesrekening

Wil je grip krijgen op je onderneming, dan kun je veel informatie halen uit je winst-en-verliesrekening. Dat is een overzicht van je opbrengsten en kosten over een bepaalde periode, meestal een jaar. Als je je opbrengsten en kosten regelmatig bijhoudt, kun je ze gebruiken om het beleid van je onderneming bij te sturen. Kijk bijvoorbeeld elke maand naar je cijfers, of beter nog: elke week.

 

Let op: in je winst-en-verliesrekening en in dit magazine zijn alle cijfers exclusief btw.  

Voor een goed beeld van hoe het met je slagerij gaat kijk je op twee manieren naar je winst-en-verliesrekening. Kijk naar je winst-en-verliesrekening van voorgaande jaren om veranderingen te zien. Vergelijk daarnaast jouw winst-en-verliesrekening met branchegemiddelden. Zo zie je hoe jij het doet ten opzichte van je collega's. Deze gemiddelden kun je bijvoorbeeld opvragen bij de KNS.

 

Let op: elke winst-en-verliesrekening is anders. Wil je de cijfers goed lezen, dan moet je zuiver vergelijken. De ene accountant neemt verpakkingskosten bijvoorbeeld mee in de inkopen, terwijl een andere accountant die als aparte kostenpost vermeldt. Kijk dus goed naar wat je met wat vergelijkt. Hieronder zie je een voorbeeld van een winst-en-verliesrekening.

Winst-en-verliesrekening
Winstmarges

Twee belangrijke cijfers waarop je kunt bijsturen zijn de brutowinstmarge en de nettowinstmarge (bedrijfsresultaat). Je kunt deze winstmarges uit je winst-en-verliesrekening aflezen of ze zelf uitrekenen.

Brutowinstmarge en nettowinstmarge
Afhankelijk van de inkoop
Brutowinstmarge uitrekenen
Nettowinstmarge uitrekenen
Cijfers vergelijken
Tips: afwijkende brutowinstmarge

Wijkt je brutowinstmarge af van je eerdere brutowinstmarges, je doelstelling en/of van branchegemiddelden? Onderzoek dan hoe dat komt, zodat je ermee aan de slag kunt. Stel bijvoorbeeld deze vragen aan jezelf:

1

Klopt je inkoopbeleid? Vooral wanneer je inkopen hoog zijn en de marktprijzen te laag.

2

Krijgt het vlees dat je inkoopt de goede bestemming?

3

Ga je slim genoeg om met grondstoffen of is er (te) veel derving?

4

Is je aanbod genoeg afgestemd op de vraag van de klant?

5

Klopt de verkoopprijs die je vaststelt?

Afwijkende nettowinstmarge
Soorten kosten

Als je een goed beeld hebt van je kosten, dan kun je goede verkoopprijzen bepalen en makkelijker op de kosten sturen.

Kosten kun je op twee manieren indelen: 

  • vaste en variabele kosten 
  • directe en indirecte kosten
Kostensoorten
Ik vergelijk mijn grootste kostenposten met branchegemiddelden.
JA
0%
NEE
0%
bekijk feedback
De balans

Elk jaar krijg je van je accountant in je jaarrekening de balans van je onderneming. Je ziet hierin hoe je onderneming er financieel voor staat.

Op een balans staat links de waarde van je bezittingen: de activa. Rechts staat de waarde van je eigen vermogen en schulden: de passiva. Hieronder zie je een voorbeeld van een balans.

De balans
Onderdelen van de balans

Lees hier meer over verschillende onderdelen van de balans.

i
i
i
Kengetal: liquiditeit

Als onderneming moet je kunnen voldoen aan je kortlopende betalingsverplichtingen. Je moet bijvoorbeeld salarissen, rekeningen van leveranciers en belastingen kunnen betalen. Om te weten of je dat kunt, reken je de liquiditeit van je onderneming uit.

Liquiditeit
Current ratio en quick ratio
Uitrekenen
Conclusie
Om over na te denken…

Houd je cijfers bij om je slagerij goed te kunnen bijsturen. Vergelijk ze met je eigen cijfers uit eerdere perioden én met branchegemiddelden, maar let erop dat je zuiver vergelijkt (niet elke winst-en-verliesrekening is hetzelfde ingedeeld). 

 

Veel stuurinformatie haal je uit je winst-en-verliesrekening, zoals brutowinstmarge, nettowinstmarge en je kosten. Je grootste kostenposten zijn meestal loonkosten, huisvesting en afschrijvingen. 

 

Uit je balans haal je ook belangrijke stuurinformatie, zoals je liquiditeit: kun je je kortlopende verplichtingen op tijd betalen? Begin met één kengetal en breid van daaruit uit.

1

Welke cijfers houd je nu al bij in je slagerij?

2

Wat zeggen jouw brutowinstmarge en nettowinstmarge over hoe je slagerij draait?

3

Wat zijn in jouw slagerij de grootste kostenposten?

4

Hoe verhouden je cijfers zich tot eerdere jaren in je slagerij en branchegemiddelden?

5

Vergelijk jij je cijfers op een zuivere manier?

6

Hoe is je liquiditeit?

7

Op welke cijfers wil je meer gaan sturen?

Swipe voor meer tips
Aan de slag

Bruto- en nettowinstmarge

Reken je brutowinstmarge en je nettowinstmarge uit. Vergelijk deze daarna met eerdere jaren en branchegemiddelden. Let op dat je zuiver vergelijkt. 

Wijken jouw marges erg af? Zo ja, onderzoek waaraan dit kan liggen. Hoe kun je dit bijsturen? Vraag eventueel hulp aan iemand als je er zelf niet goed uitkomt.

Sturen

Kies een onderwerp waarop je zou willen sturen. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • brutowinstmarge 
  • nettowinstmarge 
  • loonkosten 
  • liquiditeit 
  • klantaantallen 
  • gemiddelde besteding per klant 
  • (arbeids)productiviteit 

Houd deze cijfers regelmatig bij. Bijvoorbeeld per week of per maand. Doe dit voor een periode langer dan een jaar, zodat je verschillende jaren met elkaar kunt vergelijken. Wat zie je? Wat valt je op? Hoe wil je op dit cijfer sturen?

like & reageren
Inloggen