Je toonbank is je visitekaartje. Hoe jij je producten presenteert bepaalt hoe de klanten jullie slagerij zien. En minstens zo belangrijk: met een goede presentatie kun je meer producten verkopen. In dit magazine krijg je tips om jouw toonbank in te richten om zo meer te verkopen. Je ziet ook voorbeelden van andere slagers.
Je kunt veel keuzes maken in jullie toonbankpresentatie. Eerst een aantal voorbeelden van collega's.
Leg sommige producten wat hoger. Ze vallen dan meer op. Zorg wel dat de producten onder de koellijn blijven.
Wat voor garnering kies je? Plastic voor een strakke uitstraling of verse kruiden en fruit voor een ambachtelijke uitstraling?
Welke vorm schalen gebruik je: rond, vierkant of ovaal? Modern of juist klassiek? RVS of keramiek? Kies bewust!
Laat zien wat je met een product kunt doen. Leg dit ter inspiratie bij het product.
Werk in thema's. Is het barbecueseizoen? Laat dit dan ook opvallen!
Veel slagers maken gebruik van blokpresentatie. Ze hebben dan aparte blokken met bijvoorbeeld rund, varkensvlees, kip, vlug- en panklaar en maaltijden.
Slagerij Jan Pinckaers
Wat vinden klanten van je toonbank? Kijk eens met dat oog naar je toonbank. Wat straal je uit en wat wil je uitstralen?
Laat zien wat voor soort slagerij jullie zijn. Kies je voor veel bewerkte producten in je toonbank, of stukken groot vlees en rib roast als speerpunt?
Laat zien waar je trots op bent. Verkoop je rundvlees van een bepaald ras? Sta je bekend om je eigengemaakte salades? Zet deze producten op een opvallende plek in je toonbank.
Ken je klanten en sluit je presentatie daarop aan. Bij klanten met een hoger inkomen leg je het accent op exclusievere producten.
Leg het accent op goedkopere producten als je veel klanten hebt met een lager inkomen.
Als je lepels, vleesvorken en tangen netjes en allemaal dezelfde kant op plaatst, geeft dit een rustig en verzorgd aanzicht. Zorg dat de materialen schoon en heel zijn.
Slagerij Diekerhof
Zorg ervoor dat de spreiding van het licht zo goed mogelijk is. Dit betekent dat de toonbank zo egaal mogelijk verlicht is. Alle producten zijn dan goed zichtbaar.
Stel de verlichting in op een intensiteit van maximaal 900 lux. Dit voorkomt dat het vlees verkleurt. Verkleuring van het vlees ziet er niet aantrekkelijk uit. Klanten kunnen dit zien als uitdroging.
Stem de kleur van de verlichting af op de producten die in de toonbank liggen. Rood vlees komt mooier uit met een ander soort licht dan wit vlees. Voor rood vlees kies je bijvoorbeeld voor warm, wit licht. Houd er ook rekening mee dat de verlichting van de winkel ook van invloed is op de toonbankverlichting.
De verlichting is een belangrijk onderdeel bij toonbankpresentatie. Het gaat erom dat producten er zo aantrekkelijk mogelijk uitzien, zodat de klanten ze willen kopen. Met de juiste verlichting creëer je sfeer. Er zijn drie zaken waar je op moet letten.
Natuurlijk heb je weleens gehoord van je aanlooppunt. Dit is het punt van je toonbank waar je klanten naartoe lopen als ze de winkel binnen komen. Als je dat weet dan kun je daar slim gebruik van maken.
Wat leg jij in je aanlooppunt? En waarom? Deel dit door een reactie op deze pagina te plaatsen.
Er zijn slagerijen die reclameproducten in het aanlooppunt leggen. Andere slagers leggen er juist hun specialiteiten neer, zodat de klanten die sneller zien. Tip: Trek klanten ook naar andere punten van je toonbank. Plaats de producten daar net iets hoger of leg er iets opvallends bij, zoals een fles wijn die lekker bij het vlees smaakt.
Natuurlijk heb je weleens gehoord van je aanlooppunt. Dit is het punt van je toonbank waar je klanten naartoe lopen als ze de winkel binnen komen. Als je dat weet dan kun je daar slim gebruik van maken.
Bekijk jullie slagerij met de ogen van de klant. Waar zou jij als eerste naar toe lopen? Wat zie je daar in de toonbank?
Er zijn slagerijen die reclameproducten in het aanlooppunt leggen. Andere slagers leggen er juist hun specialiteiten neer, zodat de klanten die sneller zien. Tip: Trek klanten ook naar andere punten van je toonbank. Plaats de producten daar net iets hoger of leg er iets opvallends bij, zoals een fles wijn die lekker bij het vlees smaakt.
Hoeken zien er vaak rommelig uit. Het is dan lastig om je producten netjes te presenteren. Op maat gemaakte (hoek)schalen, bakken of plateaus kunnen je hierbij helpen.
De betaalplaat is een goede plek voor impulsaankopen. Presenteer daar dus producten die klanten snel erbij kopen zoals droge of gegrilde worst, kruiden en olie. Denk natuurlijk wel aan de hygiëne en voedselveiligheid (Hygienecode voor het Slagersbedrijf): de betaalplaat is niet gekoeld.
Heb je een nieuw product of een product dat je extra wilt verkopen? Zet een proefschaal op de toonbank en laat de klanten het proberen.
Je toonbank is natuurlijk groter dan alleen je aanlooppunt. Maak slim gebruik van andere plekken in en op je toonbank!
Een toonbankkaartje is meer dan alleen een prijs- en naamkaartje. Je kunt het ook gebruiken om te laten zien wie je bent en om de klant extra informatie te geven, waar je trots op bent en om de klant extra informatie te geven. Kijk wat de kleur, vorm en de informatie op het kaartje met jou doen. Zorg wel dat het product zichtbaar blijft voor de klant.
Wit en geplastificeerd: zo zien de meeste toonbankkaartjes eruit, maar dat kan ook anders!
Wees creatief met toonbankkaartjes, maar zorg er wel voor dat de basis hetzelfde is. Je naam of logo staat professioneel.
Wat smaakt goed bij het product? Zet dit op het kaartje.
Bedenk teksten die de klant aanspreken. "Heerlijk mals runderstoofvlees" klinkt lekkerder dan "runderstoofvlees".
Zet het bereidingsadvies op het kaartje. Een extra service voor de klant.
Is een product allergenenvrij, glutenvrij of E-nummervrij? Laat het zien op je toonbankkaartje. Dit kan ook met een logo.
Zet de herkomst en afkomst op het kaartje.
Ambachtelijke slager
Wij hebben een weekendpresentatie en een weekpresentatie. De weekendpresentatie is een speciale presentatie. Ik leg dan grote stukken vlees op een mooi kleed in de toonbank. Bijvoorbeeld een côte de boeuf. De klanten zien dan waar het vlees vandaan komt. Ze hebben het dan niet over het weer, maar praten over mijn eigen producten. Ik snijd het vlees in de winkel af en vertel het verhaal erbij.
Er zijn meestal al snel klanten die zeggen: doe mij ook maar twee lapjes. Het verkoopt zichzelf. Doordeweeks presenteren we de producten op een normale manier. Ik vind het wel belangrijk dat de klanten regelmatig nieuwe producten zien. We hebben dus vaak nieuwe producten in de toonbank liggen. De weekpresentatie verander ik ongeveer elke maand. De klant zoekt dan automatisch naar het gehaktballetje dat hij altijd koopt en komt tijdens deze zoektocht nieuwe producten tegen.
Ambachtelijke slager
Ik wissel eigenlijk bijna niet van toonbankpresentatie. Alleen met de feestdagen, zoals Pasen en Kerst. Dan willen klanten de wat luxere producten.
Doordeweeks komen ze vooral voor standaardproducten, zoals de verse worst, een ribhaas of schouderkarbonaadje. Klanten eten graag dezelfde dingen. Ze komen binnen en kijken meteen naar het plekje waar hun stukje vlees ligt. Ik heb een keer de toonbankpresentatie helemaal omgegooid. Toen hadden mijn klanten zoiets van: heb je geen karbonades meer? Ze vonden het zoeken niet fijn.
Regelmatig afwisselen van toonbankpresentatie kan medewerkers en klanten scherp houden. Maar: er zijn ook klanten die het fijn vinden als alles altijd op dezelfde plek ligt.
Ambachtelijke slager
Ambachtelijke slager
Keurslagerij De With
Snacks in de toonbank nodigen uit om op te eten bij Slagerij Gielen!
Goed gevulde toonbank bij Slagerij Pijnenburg
Een ruime en open toonbank zodat klanten alles goed kunnen zien bij Keurslager Groeneveld
Een apart deel van de toonbank voor droge worsten bij Slagerij Gielen
Duidelijke schapkaartjes bij Slagerij Heemskerk
Grote stukken vlees hangen in het zicht van de klant bij Slagerij Gielen
De uitstraling van de toonbank heeft invloed op hoe de klanten jullie als slagerij zien. Het bepaalt ook of de producten opvallen en of de klanten die misschien kopen. Kijk dus goed naar jullie toonbank en maak bewuste keuzes in de presentatie.
De inrichting, verlichting, de toonbankkaartjes, de materialen die jullie gebruiken en hoe goed je toonbank gevuld is, heeft daar allemaal mee te maken.
Denk ook na over je aanlooppunt. Dit is het punt waar klanten als eerste naar toe lopen als ze de winkel binnen komen. Heb je een zelfbedieningsmeubel? Ook dit is een stukje presentatie dat aandacht verdient.
Wat willen jullie uitstralen met jullie toonbank? Welke inrichting past daarbij?
Wat is jullie aanlooppunt en wat voor producten leggen jullie daar neer?
Hoe zien jullie toonbankkaartjes eruit?
Wisselen jullie wel eens van toonbankpresentatie? Waarom doen jullie dit wel of niet?
Hoe kunnen jullie het zelfbedieningsmeubel nog beter inzetten?
Aanlooppunt
Bepaal je aanlooppunt. Kijk goed waar de meeste klanten als eerste naar toe lopen. Leg daar een maand lang je hardlopers neer en houd bij hoeveel je ervan verkoopt. Leg daarna een maand lang hier een ander product neer.
Houd weer bij hoeveel je ervan verkoopt. Vergelijk de cijfers en beslis wat je in je aanlooppunt wilt leggen.
Toonbankkaartjes
Loop een aantal winkels binnen en kijk goed naar de toonbankkaartjes. Maak foto's van een paar toonbankkaartjes en bespreek deze met je medewerkers.
Welke ideeën heb je opgedaan? Wat vinden je medewerkers van jullie eigen kaartjes? Wat kunnen jullie verbeteren?
Jouw mening over toonbankpresentatie
Waar ben jij trots op als je kijkt naar jullie toonbankpresentatie?
Maak er een foto van en deel dit door een reactie te plaatsen op deze pagina. Vertel ook waar je trots op bent en waarom. Bedenk ook een verbeterpunt. Deel dit verbeterpunt met je werkgever.
Toonbankkaartjes
Loop een aantal winkels binnen en kijk goed naar de toonbankkaartjes. Maak foto's van een paar toonbankkaartjes en bespreek deze met je collega's en werkgever.
Welke ideeën heb je opgedaan? Wat kunnen jullie met je ideeën? Wat vind je goed aan de kaartjes? Wat vind je er minder goed aan?