Je toonbank is je visitekaartje. Hoe jij je producten presenteert, bepaalt hoe de klanten je slagerij zien. En minstens zo belangrijk: met een goede presentatie kun je meer producten verkopen. In dit magazine krijg je tips om jouw toonbank in de richten en zie je voorbeelden van andere slagers. Daarnaast besteden we aandacht aan zelfbedieningsmeubels voor voorverpakte producten, een steeds populairder onderdeel van slagerijen. Een goed ingericht meubel kan de uitstraling van de slagerij versterken en de verkoop van voorverpakte producten bevorderen.
De toonbank is het hart van de slagerij. Het moet aansluiten bij de uitstraling en visie van de slagerij en het soort klanten dat er in jouw slagerij komt. Ook een zelfbedieningsmeubel voor voorverpakte producten kan een belangrijke toevoeging zijn, zeker voor klanten die gemak zoeken. Hieronder zie je een aantal voorbeelden.
Grote stukken vlees zijn exclusievere producten. Leg hier de nadruk op als dit past bij jouw slagerij en jouw klanten.
Heb je veel klanten die gaan voor gemak? Laat voorverpakte producten dan goed naar voren komen in een zelfbedieningsmeubel of in de toonbank.
Heb je voorgesneden vleeswaren? Leg dit in een zelfbedieningsmeubel zodat klanten dit makkelijk mee kunnen pakken.
Een toonbankkaartje kan extra de nadruk leggen op een specialiteit of exclusiever product, ook in een zelfbedieningsmeubel.
Slagerij Jan Pinckaers
Het indelen en aankleden van je toonbank doe je niet zomaar. Er zijn een aantal aandachtspunten waar je op moet letten. Gebruik een zelfbedieningsmeubel voor voorverpakte producten. Zowel de toonbank als het zelfbedieningsmeubel kunnen bijdragen aan een efficiënte klantbeleving en verhogen de kans op impulsaankopen.
Leg sommige producten wat hoger. Ze vallen dan meer op. Zorg er wel voor dat de producten onder de koellijn blijven.
Denk goed na over de garnering die je kiest. Je kunt kiezen voor plastic garnering of voor verse producten zoals kruiden.
Denk goed na over de schalen in je toonbank en de verpakkingen in het zelfbedieningsmeubel.
Werk met thema’s. Is het barbecueseizoen? Leg hier de nadruk op in de toonbank en in het zelfbedieningsmeubel.
In veel slagerijen zie je blokpresentaties in de toonbank, waarbij aparte blokken zijn voor rundvlees, varkensvlees, kip en maaltijden. Dit kun je ook toepassen in je zelfbedieningsmeubel voor voorverpakte producten.
over toonbankpresentatie
Hoe zorgen jullie ervoor dat het aanbod er aantrekkelijk uitziet?
We besteden veel tijd, geld en aandacht aan de presentatie van onze producten. De schalen zijn altijd schoon en netjes verzorgd. Er zijn bijvoorbeeld geen hoeken uit en alle schalen worden iedere ochtend verschoond. De producten op de schalen zijn altijd vers. Ook zijn we erg druk met verse decoratie, zoals tijm, peterselie, rozemarijn of een trosje tomaten. Dan ziet je product er ook gewoon beter uit.
Wat is jullie aanlooppunt en waarom hebben jullie daarvoor gekozen?
Het luxe rundvlees ligt op het aanlooppunt. Hier hebben we bewust voor gekozen en dit is ook onze trots. Verder liggen daar onze aanbiedingen. Ik vind het ook belangrijk dat dit mooie producten zijn. Daarnaast liggen onze specials op de aanlooppunten, zoals speciale ovenschalen.
Voor welke verdeling van producten op de toonbank hebben jullie gekozen?
Vanuit voedselveiligheid scheiden we onder andere de gare producten van de rauwe producten. We maken gebruik van een blokindeling in de toonbank, waarbij we segmenteren in productgroepen.
Producten die we graag willen laten zien, leggen we verder vooraan of verhogen we. Daardoor vallen ze op. We maken gebruik van kaartjes of stickers om te laten zien wat voor soort vlees het is en wat de herkomst is. Er liggen zo min mogelijk producten boven op de toonbank. Ik vind dat er rommelig uitzien, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.
over toonbankpresentatie
Bij het inrichten van een toonbank speelt het vlees natuurlijk de hoofdrol. Maar voorverpakte producten kunnen ook een mooie aanvulling zijn. Door een apart meubel in te richten voor voorverpakte artikelen, creëer je meer ruimte in de toonbank en bied je klanten de mogelijkheid om snel iets mee te nemen. Het is daarbij belangrijk dat er een balans is tussen een goed gevulde toonbank en de hoeveelheid die je verkoopt.
Als je een gevulde toonbank hebt, maar het verkoopt niet, dan ziet het vlees er op een gegeven moment niet meer goed uit. Je kunt dan beter wat minder vlees in de toonbank leggen.
Tip! Als je een keer wat minder vlees hebt, leg het dan wat breder uit. Zo kun je toch de toonbank vullen. Daarnaast kun je garnering gebruiken om de ruimte tussen het vlees op te vullen. Dit geldt ook voor de voorverpakte producten in je zelfbedieningsmeubel.
Verlichting is een belangrijk onderdeel bij de presentatie. Ook een zelfbedieningsmeubel voor voorverpakte producten profiteert van goede verlichting. Het zorgt ervoor dat de producten er aantrekkelijk uitzien, zonder dat de kwaliteit ervan wordt aangetast. Er zijn drie zaken waar je op moet letten.
Spreiding: zorg ervoor dat de spreiding van het licht zo goed mogelijk is. Dit betekent dat de toonbank zo egaal mogelijk verlicht is. Alle producten zijn dan goed zichtbaar.
Instelling: stel de verlichting in op een intensiteit van maximaal 900 lux. Dit voorkomt dat het vlees verkleurt. Verkleuring van het vlees ziet er niet aantrekkelijk uit.
Afstemming: stem de kleur van de verlichting af op de producten die in de toonbank liggen. Rood vlees komt mooier uit met een ander soort licht dan wit vlees. Houd er ook rekening mee dat de verlichting van de winkel ook van invloed is op de toonbankverlichting.
Hoeken in een toonbank kunnen rommelig ogen. Het is lastig om je producten daar netjes te presenteren. Op maat gemaakte (hoek)schalen, bakken of plateaus kunnen je helpen om optimaal gebruik te maken van hoeken in de toonbank. Je kunt de hoeken in de toonbank ook gebruiken voor voorverpakte producten.
De bovenkant van de toonbank, ofwel de betaalplaat, is een goede plek voor impulsaankopen. Je kunt hier producten presenteren die klanten er snel bij kopen zoals droge of gegrilde worst, kruiden en olie. Je kunt er ook proefschaal neerzetten met een nieuw product zodat klanten het kunnen proberen. Denk bij de betaalplaat goed na over hygiëne en voedselveiligheid (Hygiënecode voor het Slagersbedrijf), deze plek van de toonbank is niet gekoeld.
Naast de presentatie van het vlees, zijn er nog meer aandachtspunten bij de toonbankpresentatie.
Een toonbankkaartjes is meer dan een prijs- en naamkaartje. Zorg ervoor dat een toonbankkaartje er aantrekkelijk uitziet, duidelijk te lezen is, en de juiste informatie bevat. Naast de naam en de prijs van het product kun je er extra informatie op zetten. Denk hierbij aan de herkomst, bereidingsadvies, allergenen en andere producten die je ermee kunt combineren. Je kunt er ook voor kiezen om een QR-code op het kaartje te zetten zodat de klant deze kan scannen en alle informatie kan vinden.
Verkoop je vlees van een bepaald concept of met een specifieke herkomst? Vermeld dit op het kaartje.
Je naam of logo op een toonbankkaartje staat professioneel.
Vermeld op het kaartje als een product allergeenvrij is, of juiste welke allergenen het bevat. Dit kun je ook doen met symbolen.
Zet het bereidingsadvies op het kaartje. Een extra service voor de klant.
Ambachtelijke slager
Wij hebben een weekendpresentatie en een weekpresentatie. De weekendpresentatie is een speciale presentatie. Ik leg dan grote stukken vlees op een mooi kleed in de toonbank. Bijvoorbeeld een côte de boeuf. De klanten zien dan waar het vlees vandaan komt. Ze hebben het dan niet over het weer, maar praten over mijn eigen producten. Ik snijd het vlees in de winkel af en vertel het verhaal erbij.
Er zijn meestal al snel klanten die zeggen: doe mij ook maar twee lapjes. Het verkoopt zichzelf. Doordeweeks presenteren we de producten op een normale manier. Ik vind het wel belangrijk dat de klanten regelmatig nieuwe producten zien. We hebben dus vaak nieuwe producten in de toonbank liggen. De weekpresentatie verander ik ongeveer elke maand. De klant zoekt dan automatisch naar het gehaktballetje dat hij altijd koopt en komt tijdens deze zoektocht nieuwe producten tegen.
Ambachtelijke slager
Steeds vaker zie je een zelfbedieningsgedeelte in slagerijen. Klanten kunnen hun eigen producten pakken en relatief snel hun boodschappen doen. Dit loont vanwege het toenemende aantal klanten dat snel wil winkelen. Daarnaast blijkt dat consumenten meer impulsaankopen doen bij een zelfbedieningsmeubel.
De werkplek van de slager is de laatste jaren verplaatst. Waar de slager eerste aan de achterkant van de winkel stond, staat hij nu steeds vaker bij de toonbank. De werkplek van de slager is centraler in de slagerij waardoor hij meer contact heeft met de klant. Daarnaast wordt het ambachtelijke slagersvak getoond aan de klanten.
Op het gebied van toonbankpresentaties zijn er altijd veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan de schalen die worden gebruikt of de toonbankkaartjes die een nieuw uiterlijk krijgen. Daarnaast zijn er veranderingen die verder gaan dan de uitstraling van de toonbank, zoals het zelfbedieningsmeubel en de werkplek van de slager.
Keurslagerij De With
Je toonbankpresentatie is heel belangrijk. Het moet aansluiten bij jouw visie én bij jouw klanten. De uitstraling van de toonbank bepaalt of de producten opvallen en of de klanten de producten kopen. De indeling, verlichting, toonbankkaartjes en hoe goed je toonbank gevuld is, hebben daar allemaal mee te maken. Denk ook na over de mogelijkheid van een zelfbedieningsmeubel voor voorverpakte producten. Dit biedt gemak voor je klanten en kan de verkoop verhogen. Kijk dus goed naar jouw toonbank en maakt bewuste keuzes.
Wat willen jullie uitstralen met de toonbank? Hoe kunnen jullie dat bereiken?
Welke bewuste keuzes hebben jullie gemaakt over de toonbankpresentatie?
Wisselen jullie wel eens van toonbankpresentatie? Waarom doen jullie dit wel of niet?
Hebben jullie een zelfbedieningsmeubel? Wat levert het jullie op of wat zou het jullie kunnen opleveren?
Aanlooppunt
Wat is het aanlooppunt in jouw slagerij? Kijk goed waar de meeste klanten als eerste naar toe lopen. Liggen hier ook de producten die je het meest verkoopt? Wat zal er gebeuren als je daar andere producten neerlegt? Worden die dan meer verkocht? Overleg dit met je team en ontdek welke invloed het aanlooppunt heeft op je verkoop.
Toonbankkaartjes
Loop een aantal winkels binnen en kijk goed naar de toonbankkaartjes. Maak foto’s van de kaartjes en bespreek deze met je collega’s. Welke ideeën heb je opgedaan? Wat vind je goed aan de kaarten? Wat kunnen jullie verbeteren?