E-mailadres
Wachtwoord

Heb je nog geen account?
REGISTREER JE NU!
E-mailadres
Dit adres is bij ons niet bekend
[forgotPassText]
terug
magazine
Toonbankpresentatie
in dit magazine
  • Uitstraling
  • Indeling
  • Toonbankkaartjes
  • Trends
  • Inspiratie
  • Zelfbedieningsmeubels

Je toonbank is je visitekaartje. Hoe jij je producten presenteert, bepaalt hoe de klanten je slagerij zien. En minstens zo belangrijk: met een goede presentatie kun je meer producten verkopen. In dit magazine krijg je tips om jouw toonbank in de richten en zie je voorbeelden van andere slagers. Daarnaast besteden we aandacht aan zelfbedieningsmeubels voor voorverpakte producten, een steeds populairder onderdeel van slagerijen. Een goed ingericht meubel kan de uitstraling van de slagerij versterken en de verkoop van voorverpakte producten bevorderen.

Inspiratie

De toonbank is het hart van de slagerij. Het moet aansluiten bij de uitstraling en visie van de slagerij en het soort klanten dat er in jouw slagerij komt. Ook een zelfbedieningsmeubel voor voorverpakte producten kan een belangrijke toevoeging zijn, zeker voor klanten die gemak zoeken. Hieronder zie je een aantal voorbeelden.

Grote stukken vlees zijn exclusievere producten. Leg hier de nadruk op als dit past bij jouw slagerij en jouw klanten.

Heb je veel klanten die gaan voor gemak? Laat voorverpakte producten dan goed naar voren komen in een zelfbedieningsmeubel of in de toonbank.

Heb je voorgesneden vleeswaren? Leg dit in een zelfbedieningsmeubel zodat klanten dit makkelijk mee kunnen pakken.

Een toonbankkaartje kan extra de nadruk leggen op een specialiteit of exclusiever product, ook in een zelfbedieningsmeubel.

een slager over zijn toonbankpresentatie

Slagerij Jan Pinckaers

Het indelen van de toonbank

Het indelen en aankleden van je toonbank doe je niet zomaar. Er zijn een aantal aandachtspunten waar je op moet letten. Gebruik een zelfbedieningsmeubel voor voorverpakte producten. Zowel de toonbank als het zelfbedieningsmeubel kunnen bijdragen aan een efficiënte klantbeleving en verhogen de kans op impulsaankopen.

Leg sommige producten wat hoger. Ze vallen dan meer op. Zorg er wel voor dat de producten onder de koellijn blijven.

Denk goed na over de garnering die je kiest. Je kunt kiezen voor plastic garnering of voor verse producten zoals kruiden.

Denk goed na over de schalen in je toonbank en de verpakkingen in het zelfbedieningsmeubel.

Werk met thema’s. Is het barbecueseizoen? Leg hier de nadruk op in de toonbank en in het zelfbedieningsmeubel.

In veel slagerijen zie je blokpresentaties in de toonbank, waarbij aparte blokken zijn voor rundvlees, varkensvlees, kip en maaltijden. Dit kun je ook toepassen in je zelfbedieningsmeubel voor voorverpakte producten.

Tjalle Jong

over toonbankpresentatie

bekijk
Een toonbank gevuld met verse producten

Bij het inrichten van een toonbank speelt het vlees natuurlijk de hoofdrol. Maar voorverpakte producten kunnen ook een mooie aanvulling zijn. Door een apart meubel in te richten voor voorverpakte artikelen, creëer je meer ruimte in de toonbank en bied je klanten de mogelijkheid om snel iets mee te nemen. Het is daarbij belangrijk dat er een balans is tussen een goed gevulde toonbank en de hoeveelheid die je verkoopt.

Als je een gevulde toonbank hebt, maar het verkoopt niet, dan ziet het vlees er op een gegeven moment niet meer goed uit. Je kunt dan beter wat minder vlees in de toonbank leggen.

Tip! Als je een keer wat minder vlees hebt, leg het dan wat breder uit. Zo kun je toch de toonbank vullen. Daarnaast kun je garnering gebruiken om de ruimte tussen het vlees op te vullen. Dit geldt ook voor de voorverpakte producten in je zelfbedieningsmeubel.

Aandachtspunten op en in de toonbank

Naast de presentatie van het vlees, zijn er nog meer aandachtspunten bij de toonbankpresentatie.

i
i
i
Toonbankkaartjes

Een toonbankkaartjes is meer dan een prijs- en naamkaartje. Zorg ervoor dat een toonbankkaartje er aantrekkelijk uitziet, duidelijk te lezen is, en de juiste informatie bevat. Naast de naam en de prijs van het product kun je er extra informatie op zetten. Denk hierbij aan de herkomst, bereidingsadvies, allergenen en andere producten die je ermee kunt combineren. Je kunt er ook voor kiezen om een QR-code op het kaartje te zetten zodat de klant deze kan scannen en alle informatie kan vinden.

Verkoop je vlees van een bepaald concept of met een specifieke herkomst? Vermeld dit op het kaartje.

Je naam of logo op een toonbankkaartje staat professioneel.

Vermeld op het kaartje als een product allergeenvrij is, of juiste welke allergenen het bevat. Dit kun je ook doen met symbolen.

Zet het bereidingsadvies op het kaartje. Een extra service voor de klant.

Dennis van de Ven

Ambachtelijke slager

bekijk
Trends

Op het gebied van toonbankpresentaties zijn er altijd veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan de schalen die worden gebruikt of de toonbankkaartjes die een nieuw uiterlijk krijgen. Daarnaast zijn er veranderingen die verder gaan dan de uitstraling van de toonbank, zoals het zelfbedieningsmeubel en de werkplek van de slager.

Zelfbedieningsmeubel
Werkplek van de slager
haal meer uit je zelfbedieningsmeubel

Keurslagerij De With

Om over na te denken…

Je toonbankpresentatie is heel belangrijk. Het moet aansluiten bij jouw visie én bij jouw klanten. De uitstraling van de toonbank bepaalt of de producten opvallen en of de klanten de producten kopen. De indeling, verlichting, toonbankkaartjes en hoe goed je toonbank gevuld is, hebben daar allemaal mee te maken. Denk ook na over de mogelijkheid van een zelfbedieningsmeubel voor voorverpakte producten. Dit biedt gemak voor je klanten en kan de verkoop verhogen. Kijk dus goed naar jouw toonbank en maakt bewuste keuzes.

1

Wat willen jullie uitstralen met de toonbank? Hoe kunnen jullie dat bereiken?

2

Welke bewuste keuzes hebben jullie gemaakt over de toonbankpresentatie?

3

Wisselen jullie wel eens van toonbankpresentatie? Waarom doen jullie dit wel of niet?

4

Hebben jullie een zelfbedieningsmeubel? Wat levert het jullie op of wat zou het jullie kunnen opleveren?

Swipe voor meer tips
Aan de slag

Aanlooppunt

Wat is het aanlooppunt in jouw slagerij? Kijk goed waar de meeste klanten als eerste naar toe lopen. Liggen hier ook de producten die je het meest verkoopt? Wat zal er gebeuren als je daar andere producten neerlegt? Worden die dan meer verkocht? Overleg dit met je team en ontdek welke invloed het aanlooppunt heeft op je verkoop.

Toonbankkaartjes

Loop een aantal winkels binnen en kijk goed naar de toonbankkaartjes. Maak foto’s van de kaartjes en bespreek deze met je collega’s. Welke ideeën heb je opgedaan? Wat vind je goed aan de kaarten? Wat kunnen jullie verbeteren?

like & reageren
Inloggen