‘Heeft u ook vegetarische producten?’ Een vreemde vraag voor een slager. Of toch niet? Steeds meer mensen eten minder vlees en kiezen vaker voor vegetarische producten. Moet of wil je als slager inspelen op deze ontwikkeling? En als je hier iets mee wilt, hoe doe je dit dan en hoe ver voer je het door? Lees in dit magazine over hoe collega-slagers omgaan met vegetarische producten.
De meningen zijn verdeeld in de slagersbranche. Je kunt vegetarische producten zien als een onderdeel van jouw assortiment, net als de productgroep kant-en-klare maaltijden. Je kunt vegetarische producten ook zien als een bijproduct, net als wijn, olijfolie of kruiden. Wat je aanbiedt en hoe je dat doet is een keuze en moet passen bij jouw slagerij en bij wat jouw klanten willen.
De meningen zijn verdeeld in de slagersbranche. Je kunt vegetarische producten zien als een onderdeel van jouw assortiment, net als de productgroep kant-en-klare maaltijden. Je kunt vegetarische producten ook zien als een bijproduct, net als wijn, olijfolie of kruiden. Wat je aanbiedt en hoe je dat doet is een keuze en moet passen bij jouw slagerij en bij wat jouw klanten willen.
Vleeschhouwerij Zetten
Wij hebben begrip voor de keuze om geen vlees te eten en wij zijn niet tegen vegetarische producten, máár, we verkopen ze niet. Vegetarische producten passen niet bij onze bedrijfsvisie. Wij kiezen bewust voor een ‘standaard slagerij’. Terug naar de basis van de slager van vroeger. Alles is bij ons live en met veel beleving. Dit gaat in onze ogen niet samen met vegetarische producten.
Wij denken in vlees. Hierdoor krijgen wij nauwelijks vegetarische klanten in de slagerij en hoeven we niet vaak ‘nee’ te verkopen. Maar als het moet doen wij dat wel en heel bewust. ‘Nee’ verkopen is ook een kracht. Je ondersteunt jouw visie er duidelijk mee voor de consument. Wel leggen wij altijd aan de klant uit waarom wij geen vegetarische producten verkopen.
Wij hebben een goed antwoord op de vraag ‘waarom moeten we vlees eten?’. Onze mening is dat vlees eten goed is voor de mens. Iedere dag is niet nodig, maar door met regelmaat en vooral lekker vlees te eten voel je je beter. Wij vertellen de klanten ook over de liefde die wij hebben voor de dieren. Het mes snijdt zo aan twee kanten: goed voor de dieren en goed voor de mens.
Wij hebben zelfs drie klanten aan het vlees eten gekregen! Niet door ze te overtuigen, maar door onze visie te delen.
Slagerij John de Roode Heemskerk - Amsterdam
Ik merk dat de vraag naar vegetarische producten zeker in Amsterdam, maar ook in Heemskerk toeneemt. Bij een barbecuebestelling vraag ik de klant na de datum en het aantal personen altijd: ‘hoeveel vegetariërs?’. De vraag is niet óf ze er zijn, maar hoeveel er zijn. Ik wil met de tijd meegaan en op de toenemende behoefte voor vegetarische producten inspelen.
Mijn slagerijen leveren aan consumenten en bedrijven en we verkopen buffetten en barbecuepakketten. Ik wil mijn klanten daarin een volledig pakket aanbieden. Je wilt de hele groep bedienen en niet dat iemand voor de vegetarische gasten of medewerkers nog naar een ander moet. Hetzelfde geldt voor een moeder met een vegetarische dochter die naast vlees ook vleesvervangers bij ons kan kopen. Dat is service en klantenbinding.
De vraag naar vegetarische producten in de winkel is niet heel hoog. Ze liggen dan ook niet apart als vegetarische producten gepresenteerd in de toonbank, maar als een klant er naar vraagt kan ik altijd wat aanbieden. Het assortiment is niet breed, maar een vegetariër wil ook niet elke keer een selderijsalade eten. Verder is vooral de kwaliteit van de vegetarische producten belangrijk.
Ik ben geen concurrent van mijzelf omdat ik vegetarische producten aanbied. Ik profileer me als vleesspecialist. Dat ben ik en dat blijf ik. Qua smaak kan een echte burger of steak nooit aan een vegetarisch product tippen!
Lees hoe twee slagers omgaan met het aanbieden van vegetarische producten.
Vleeschhouwerij Zetten
Slagerij John de Roode Heemskerk - Amsterdam
Groentespiezen met groente of aardappeltjes: extra aantrekkelijk in regenboogkleuren.
Schap met vegetarische producten bij Slagerij Verhoef in Almere: perfect voor een dag zonder vlees!
Gevulde zoete aardappel met avocado, granaatappel- en pijnboompitten. Lekker vegetarisch alternatief voor op de barbecue!
Vegan salade bij Keurslager Jaap Landman die goed opvalt in de toonbank
Vegetarische burger gemaakt van champignons en oesterzwammen bij Slagerij Groeneweg uit Deventer
Slagerij Arjan Huisman laat in de krant en op social media duidelijk weten dat zij nu ook vegetarische producten aanbieden
Een vegetariër eet geen voedsel van gedode dieren. Geen vlees en kip en ook geen vis. Vegetariërs eten in principe wel eieren en kaas en drinken melk. Mensen die geen vlees maar wel vis eten zijn strikt genomen geen vegetariër, maar worden in de praktijk vaak wel zo genoemd. De schatting is dat 5% van de Nederlandse bevolking vegetariër is.
Vegetariërs halen de belangrijkste voedingstoffen die in vlees en vis zitten uit andere producten. Eiwitten, ijzer en vitaminen halen zij bijvoorbeeld uit eieren, peulvruchten en noten. In vleesvervangers, zoals een vegetarische schnitzel, zitten deze voedingsstoffen vaak ook.
Een flexitariër eet af en toe een stuk vlees. De schatting is dat zo’n 15% van de Nederlanders maximaal een of twee dagen per week vlees eet. De groep ‘vleesminderaars’ groeit in Nederland heel hard.
Flexitariërs zijn een interessante groep voor slagers. Slagers kunnen met kwaliteitsproducten heel goed inspelen op de trend dat mensen minder vlees eten, maar wel goed vlees willen eten. Laat flexitariërs zien dat ze voor dat goede vlees bij jouw slagerij moeten zijn. Heb je de flexitariërs eenmaal in de winkel, dan kun je hen ook vegetarische producten aanbieden als service.
Een veganist eet geen dierlijke producten en ook geen producten die van dieren komen. Dus ook geen eieren en zuivel. Bont of leer dragen veganisten vaak ook niet. De kans dat een veganist in een slagerij komt is erg klein.
Veganisten halen de nodige voedingsstoffen uit puur plantaardige producten, zoals fruit, groenten, granen en noten. Sojamelk , kokosmelk en tofoe zijn voorbeelden van plantaardige alternatieven voor vlees. Er zijn ook veganistische vleesvervangers. De basis van deze vleesvervangers is bijvoorbeeld aardappeleiwit of soja.
Af en toe vlees eten, geen vlees eten of helemaal geen dierlijke producten gebruiken: er zijn veel verschillende manieren waarop mensen met vlees en voeding omgaan. Grofweg zijn er drie categorieën van mensen die geen of minder vlees eten: vegetariërs, flexitariërs en veganisten. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van deze groepen?
Wat kun je je vegetarische of veganistische klant aanbieden? Laat je inspireren door de voorbeelden.
‘Traditionele’ vleesvervangers, zoals vegetarische hamburgers en schnitzels. De producten moeten zoveel mogelijk lijken op hun vleesvariant.
'Modernere’ vleesvervangers, zoals falafel en quinoaburgers. De producten staan op zichzelf en hoeven qua smaak en uiterlijk niet op vlees te lijken.
Vegetarische maaltijden of –componenten, bijvoorbeeld: salades, roerbakschotels of stamppot zonder vlees erin verwerkt.
Voor op de barbecue: een speciaal samengesteld barbecuepakket of gegrilde groenten aan een spies.
Groentegerechten, maar dan even anders, bijvoorbeeld gevulde courgette of aubergine uit de oven.
Keurslagerij Steltenpool
4 tips voor het verkopen van vegetarische producten in de slagerij.
Presenteer vegetarische producten in de winkel zoals je je vlees presenteert, bijvoorbeeld losse stuks op een schaal.
Informeer klanten over de voedingswaarde van vegetarische producten.
Marineer een vegetarische burger met jouw huisgemaakte marinade.
Werk voor je assortiment samen met andere versondernemers, bijvoorbeeld de groenteboer of eetwinkel om de hoek.
Er zijn steeds meer mensen die minder of geen vlees eten. Met het aanbieden van vegetarische producten kun je als slager op deze ontwikkeling inspelen. Of je dit wel of niet doet en hoe ver je dit doorvoert in de slagerij, is een keuze die je als ondernemer maakt. Wat je aanbiedt en hoe je dat doet moet passen bij jouw situatie en jouw slagerij.
Hoe kun je inspelen op de ontwikkeling dat meer mensen minder vlees eten?
Past het verkopen van vegetarische producten bij jouw slagerij? Waarom wel of niet?
Welke vegetarische producten zou je willen verkopen?
Wat willen klanten?
Onderzoek de behoeften van de klanten. Vraag klanten in de winkel of zij ook weleens vegetarische producten voor zichzelf of voor iemand anders kopen. Vraag hen wat ze daarbij belangrijk vinden. Denk aan prijs, kwaliteit, gemak. Zouden de klanten bij jou hun vegetarische producten willen kopen? Waarom wel of niet?
Oriënteren in aanbod
Ga op zoek naar vegetarische producten of recepten van gerechten die je in jouw slagerij zou kunnen of willen aanbieden. Kijk op internet of vraag het aan andere versspecialisten of eetwinkels. Proef de producten zelf voordat je ze gaat aanbieden, zodat je klanten kunt adviseren over de smaak.