Het liefste heb je gezonde en tevreden mensen op de werkvloer. Maar toch kan het dat een medewerker zich ziek meldt. Dat is vervelend voor jullie allebei. Als werkgever wil je daarom verzuim zo veel mogelijk voorkomen, bijvoorbeeld door op tijd in gesprek te gaan. Maar soms is voorkomen niet mogelijk. Je bent dan wettelijk verplicht om je medeweker te begeleiden bij zijn of haar reïntegratie. Dit magazine geeft je praktische tips over hoe je omgaat met verzuim en re-integratie.
Specialiteitenslagerij Rien Bezooijen
Medewerkers kunnen zich om verschillende redenen ziek melden. Op sommige oorzaken heb je als werkgever invloed, op andere niet. Zo heeft iedereen wel eens griepje of een sportblessure. Daar valt niet veel aan te doen. Maar ook kan een medewerker zich ziek melden door arbeidsomstandigheden of door privézaken. Het is daarom goed om stil te staan bij hoe jij verzuim kan helpen voorkomen. Heb je hulp nodig bij de preventie van verzuim? Je casemanager bij het SAS ZorgPortaal of van jouw verzuimloket helpt je graag verder.
Privéaangelegenheden zoals scheiding, ziekte of zorgen om financiën kunnen tot verzuim leiden. Ga daarom regelmatig het gesprek aan met een medewerker. Niet alleen tijdens het functioneringsgesprek, maar gedurende het hele jaar. Zo kunnen jullie op tijd ingrijpen als het niet goed gaat en voorkomen dat iemand zich ziek meldt.
Ook werkomstandigheden, zoals werkdruk, kunnen leiden tot verzuim. Let daarom goed op de werkverdeling in het team. Maar heb ook oog voor de sfeer! Een goede werksfeer zorgt dat medewerkers met plezier bij jou werken. Zorg dat je weet wat er speelt in je team, om samen verzuim te voorkomen.
Is iemand toch niet in staat om (volledig) te werken? Kijk dan samen of er andere werkzaamheden zijn die hij of zij kan doen. Misschien kunnen jullie met kleine aanpassingen in werktijden of werkzaamheden al voorkomen dat iemand volledig moet verzuimen.
In de wet staat wat je moet doen om te zorgen dat een (langdurig) zieke werknemer weer aan de slag kan. Zowel de werkgever als de werknemer hebben rechten en plichten: je bent samen verantwoordelijk. In de wet staat voor de eerste twee jaar van het verzuim beschreven welke stappen jullie moeten nemen.
Volgens de wet ben jij als werkgever verantwoordelijk voor verzuimbegeleiding en re-integratie van werknemers. De reden van het verzuim doet er daarbij niet toe. Of het nu gaat om een gebroken been na een skivakantie of een arbeidsconflict: je moet het met elkaar oplossen. Als je je niet aan de verplichtingen in de wet houdt, heeft dit financiele gevolgen. In het re-integratiedossier laat je daarom zien wat je doet om je medewerker te begeleiden. Ook de werknemer moet zich aan de verplichtingen houden. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat het goed moet gaan met de mensen en het bedrijf!
Zodra een werknemer zes weken ziek is, maakt de bedrijfsarts een Probleemanalyse. Hierin staat waarom de werknemer niet meer kan werken en wat het advies aan de werkgever is om het werk weer op te pakken. De werkgever denkt samen met de werknemer na over wat er ondanks de ziekte wel mogelijk is. Samen komen jullie tot een Plan van Aanpak. In voortgangsgesprekken (elke 6 weken) bekijken jullie hoe het gaat en wat de volgende stap is. De werknemer heeft daarnaast vaak gesprekken met de bedrijfsarts of arbodienst. Bij langdurig verzuim moet je als werkgever een re-integratiedossier bijhouden. Hierin staan het verloop van de ziekte en alle activiteiten die beiden hebben ondernomen om terugkeer naar werk mogelijk te maken.
Verder staan in wet richtlijnen voor verzuim na het eerste jaar, de doorbetaling van loon en het aanbieden van passend werk.
Meld een zieke medewerker altijd direct bij het SAS ZorgPortaal of bij jouw administrateur/verzuimloket. Zo zorg je dat jullie worden begeleid bij het nakomen van de afspraken volgens de Wet verbetering Poortwachter. Kom je er zelf niet uit, vraag dan advies.
Meldt een medewerker zich toch ziek, dan krijgen jullie allebei te maken met de Wet Verbetering Poortwachter. Hierin staan de wettelijke plichten bij verzuim en re-integratie. Zorg dus dat je de hoofdlijnen van de wet kent en wat het voor jou als werkgever betekent.
Meer weten over de Wet Verbetering Poortwachter? Bekijk deze animatie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Zodra iemand zich ziekmeldt, zal je vaak uit vriendelijkheid of bezorgdheid vragen wat iemand heeft. Maar let op: het is niet toegestaan om te vragen naar de aard en oorzaak van de ziekte. Alleen de bedrijfsarts of arbodienst mag naar deze informatie vragen. Iemand kan natuurlijk wel uit zichzelf vertellen wat hij heeft, als hij dat wil. Dit is natuurlijk ook vaak hoe het in de praktijk gaat. In het ideale geval ga je regelmatig het gesprek aan en weet je wat er leeft bij je medewerkers. En voelt iemand zich vrij om met jou te praten. Als werkgever mag je wel vragen naar de noodzakelijke informatie rondom de ziekte. Bijvoorbeeld hoe lang iemand denkt thuis te blijven en in hoeverre iemand in staat is ander werk te doen.
Zodra iemand zich ziekmeldt, zal je vaak uit vriendelijkheid of bezorgdheid vragen wat iemand heeft. Maar let op: het is niet toegestaan om te vragen naar de aard en oorzaak van de ziekte. Alleen de bedrijfsarts of arbodienst mag naar deze informatie vragen. Iemand kan natuurlijk wel uit zichzelf vertellen wat hij heeft, als hij dat wil. Dit is natuurlijk ook vaak hoe het in de praktijk gaat. In het ideale geval ga je regelmatig het gesprek aan en weet je wat er leeft bij je medewerkers. En voelt iemand zich vrij om met jou te praten. Als werkgever mag je wel vragen naar de noodzakelijke informatie rondom de ziekte. Bijvoorbeeld hoe lang iemand denkt thuis te blijven en in hoeverre iemand in staat is ander werk te doen.
Ben je als slager aangesloten bij het SAS ZorgPortaal? Dan geef je een ziektemelding digitaal aan hen door. Het SAS ZorgPortaal biedt ondernemers hulp bij verzuimbegeleiding, re-integratie en arbodienstverlening. Een casemanager begeleidt de werkgever en de werknemer. De casemanager begeleidt de activiteiten en de contacten tussen werkgever, werknemer en de arbodienst/bedrijfsarts. Heb je als poelier een eigen verzuimloket? Dan geef je aan hen de ziektemelding door en zij begeleiden jou in het hele proces.
Het SAS-ZorgPortaal ondersteunt bij de administratie rondom verzuim: het maken van de probleemanalyse en de re-integratieafspraken in het plan van aanpak. In dit plan staat hoe de werknemer zo snel en verantwoord mogelijk weer aan het werk kan gaan. Dit plan maak je omdat het moet voor de wet, maar je wil natuurlijk ook dat een medewerker komt werken als dit kan. Ook voor de medewerker is dit fijn: hoe langer je weg bent, hoe groter de stap om weer aan het werk te gaan.
Dit is altijd afhankelijk van de reden van verzuim. Een situatie waarin iemand ongeneeslijk ziek is, is anders dan iemand die een burn-out heeft of werk-gerelateerde klachten. Afhankelijk van de situatie maak je samen passende afspraken over re-integratie, aanpassingen in het werk, ondersteuning, et cetera.
Re-integratie start in eerste instantie bij de eigen werkgever (dit wordt spoor 1 genoemd). In deze fase gaan jullie op zoek naar passende werkzaamheden voor de werknemer. Als werkgever moet je flexibel zijn in het bieden van ander werk, en de medewerker is verplicht om vervangende werkzaamheden te accepteren. Ook kijk je wat je verder voor de medewerker kunt doen, om te zorgen dat hij weer aan het werk kan. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van een psycholoog, fysiotherapeut, maatschappelijk werk of een coach. Kan een medewerker niet terugkeren? Dan wordt er werk gezocht bij een andere werkgever (spoor 2).
Ondanks je inspanningen om het te voorkomen, moet iemand soms toch verzuimen. En dan? Hoe begeleid je een medewerker tijdens verzuim? Wanneer je (voor het eerst) een medewerker begeleid is het misschien even zoeken naar hoe je dit op een goede manier doet.
Een medewerker vertelt over haar ervaring met reïntegreren
Goed omgaan met verzuim en re-integratie zorgt voor continuïteit en meer werkplezier. Ook zorgt het ervoor dat je financieel niet voor verrassingen komt te staan. Heb jij alles goed geregeld en weten jij en je medewerkers wat je te doen staat bij verzuim?
Wat doen jij en je medewerkers om verzuim te voorkomen?
Wat kunnen jullie nog verbeteren om verzuim te voorkomen?
Ken jouw verplichtingen bij verzuim en re-integratie? En je medewerkers?
Op welke manier begeleid jij medewerkers die (deels) verzuimen?
Verzuim voorkomen
De werkgever en de werknemer zijn samen verantwoordelijk voor het beperken van ziekteverzuim. Zet verzuim daarom eens op de agenda van een werkoverleg. Licht nog eens toe wat ieders rechten en plichten zijn. En brainstorm dan over ideeën die helpen om verzuim te voorkomen. Maak een top 3.
Begeleiden bij verzuim en re-integratie
Groot kans dat je wel eens te maken hebt gehad met een (langdurig) zieke medewerker. Hoe kijk je hier op terug?